Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lå under sf-kurven med min nr3 og jm mente hun måtte være lita, vel hun viste seg å være den største med sine 4010 gram, nesten 1 kg større enn nr2 og 600 gram større enn nr1 :-) gravid med nr4 nå og lå over sf-kurven på siste kontroll så blir spennende å se :-)

Hvor stor var du i uke 27-28?

Hvordan er grafen din i forhold til det på skjemaet? Er det jevn økning?

Det behøver ikke ha betydning for sto unge uansett, kan være mye vann, morkake, plassering. At du bærer alt utenpå osv.

Og disse målingene de tar på UL for å beregne størrelse stemmer sjelden!! Så det kan man nesten heller ikke forholde seg til. Man vet aldri før barnet kommer

trenger ikke bety stort barn. Jeg lå langt utenfor kurven med første, og hun var 4,2 kg. Med nummer to lå jeg bare litt over den røde streken- han var 4,7 kg!! Denne gangen har jeg også ligget ganske normalt på skjema, men aner fortsatt ikke hvor stor babyen er. Om du er bekymra, så be om å få henvisning til vekstkontroll! :)

Hvis helsesøster påstår at du har "for stor mage" så må hun da bare sende deg inn til ultralyd på sykehuset for å få vekstestimering av ungen, evt sjekke om du har mer fostervann enn normalt. Dårlig gjort å bekymre en høygravid kvinne på den måten :( Her hadde jeg SF-mål over gjennomsnittet den siste mnd, men jeg er relativt kort (165 cm) og da får man gjerne større mage fordi livmoren fortere må tilte utover pga dårlig plassforhold oppover i torsoen. Babyen min var forøvrig 52 cm/3410 gram ved fødsel, så han var ganske så tynn i fht lengden.

Annonse

Jeg var også på 36 i uke 36.

Her er gutten min estimert til å bli 3,5 til termin.

Har har hele tiden være over det grønne feltet, men jordmoren min sier at hun følger ikke skjemaet, men hun følget mitt skjema.

Og jeg får vite hele tiden at jeg har så liten mage og at alle andre har så store, men jeg har ikke noe vann i kroppen.

Jeg har veldig høyt sf mål, 36 i uke 34 ..om kurven fortsetter så er jeg utenfor hele skjema til termin :s var på ul i helgen, må ta ny glukosebelastning neste uke da legen trodde jeg kunne fått svangerskapsdiabetes tross i uke 28 var testen ok...vesla er estimert pr i dag 14% over gjennomsnittet og ligger an til å bli 4 kg...så jeg har kuttet sukker og alt nå, for uansett så trenger hun ikke bli større enn 4 kg! Skal på sjekk uka før termin å sjekke vekst, om hun er stor så får jeg ikke gå over termin!

Jeg ligger på den røde streken på sf-skjemaet og har verken kjempemage eller lagt på meg mer enn det som regnes som greit nå i uke 30+2. Ingen tegn på noe som helst "muffens", men da jeg var på placentakontroll nå sa de at babyen min allerede veier over 1,9 kg kg og vil veie 4 til termin. Ble veldig paff siden jeg selv veide 3,3 da jeg ble født og barnefar veide 2,5 :-D Så det er jo tydelig at det ikke alltid er en sammenheng mellom sf-mål og størrelsen på småttisen.

Hvis helsesøster påstår at du har "for stor mage" så må hun da bare sende deg inn til ultralyd på sykehuset for å få vekstestimering av ungen, evt sjekke om du har mer fostervann enn normalt. Dårlig gjort å bekymre en høygravid kvinne på den måten :( Her hadde jeg SF-mål over gjennomsnittet den siste mnd, men jeg er relativt kort (165 cm) og da får man gjerne større mage fordi livmoren fortere må tilte utover pga dårlig plassforhold oppover i torsoen. Babyen min var forøvrig 52 cm/3410 gram ved fødsel, så han var ganske så tynn i fht lengden.

Det er ikke sånn at jordmor bare kan kreve å få UL til oss som har litt avvik. Det må være større avvik og grunn til bekymring hvis man skal få UL gratis. Jeg har vekstavvik som har gått nedover og vi var veldig bekymret forrige uke. Jordmor sa at hun ikke fikk oss inn på grunn av at det ikke var nok avvik......selv om hun gjerne sikkert ville sendt oss siden vi var så bekymret :( Skal til ny sjekk til uka, og hvis det har gått nedover nå så får vi UL.

Men da har vi jo vært redde i 2 uker.....

Huff da, da ville jeg ringt føden nå med engang og sagt jeg hadde kjent lite liv iløpet av dagn og er urolig. da får du komme med engang kveld som natt

Det er ikke sånn at jordmor bare kan kreve å få UL til oss som har litt avvik. Det må være større avvik og grunn til bekymring hvis man skal få UL gratis. Jeg har vekstavvik som har gått nedover og vi var veldig bekymret forrige uke. Jordmor sa at hun ikke fikk oss inn på grunn av at det ikke var nok avvik......selv om hun gjerne sikkert ville sendt oss siden vi var så bekymret :( Skal til ny sjekk til uka, og hvis det har gått nedover nå så får vi UL.

Men da har vi jo vært redde i 2 uker.....

Jordmoren min sa at i utgangspunktet så skal alle over en viss bmi, eller risiko for feks store barn /avvik bli sendt på ul..men det har ikke norge penger til...så hun sa at det er derfor jordmor/fastlege sin jobb å vurdere om det trengs ekstra ul i svangerskapet....Så dersom jordmor henviser til ul på sykehuset, skal sykehuset ta inn til ul time av den gravide.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...