Gå til innhold

Overtidskontroll på St.Olavs.

Anbefalte innlegg

Nå er jeg 2.dagen over termin, og vurderer å ringe St.Olavs for å bestille overtidskontrolltimen. Legen min sa at jeg skulle ringe på fredag for å avtale kontrollen på mandag...men enn hvis de ikke har tid på mandag??

Noen som har erfaring/har råd ang.slikt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143977132-overtidskontroll-p%C3%A5-stolavs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk faktisk beskjed om å ringe på fredag og bestille overtidskontroll til samme dagen, altså fredag. Hun sa at dersom de mot formodning ikke hadde tid på fredag så kunne jeg nok komme inn på lørdag.

Så det var litt overraskende å høre at du skal ringe på fredag og bestille en time til 3 dager etterpå, er jo gode muligheter for at du har født innen den tid slik at timen må avbestilles. ( og det er firøvrig poenget med st du ikke skal bestille timen nå, men i stedet rett før) Men hvorfor kan du ikke ringe på søndag tro? Det er jo ikke akkurat helgestengt på et sykehus som jordmoren min sa.

Holder du også til i Trondheim, Vilde2012? :)

Legen tenkte vel ikke på at sykehuset har åpent i helgener. Trodde også at timebestilling og slikt forgikk i vanlig åpningstid.

Jeg burde egentlig ikke stresse med slikt, for Oktober er ikke direkte den travleste fødemåneden....Men nå som jeg vet ca. hvordan praksisen er, så er jeg litt mer rolig :)

Dessuten er to dager på overtid nesten ingenting...hvordan håndterer du overtidsdagene dine??

Det er kjedelig å være på overtid ja, jeg prøver å slappe av og gjøre ting som ikke blir så lett når baby kommer:) gikk 10 dager over sist så har vært litt forbrredt på det denne gangen også. enn du da?

Er ikke fra tr heim nei, bare skrev på generell basis i fht overtidskontroller.

Har ikke tenkt over det, men det er sant som du sier at oktober ikke er den travleste fødemåneden, det var kjekt å tenke på:) det er jo ikke noe særlig å skulle føde på en smekkfull fødeavdeling hvor jordmødrene har det kjempetravelt.

Ja, vi får bare smøre oss med tålmodighet, selv om det å få en baby begynner å bli mer og mer fjernt for hver overtidsdag som går!

Hva gjør de på overtidskontroll?? Blir det stripping (har litt sansen for navnet :) )

Og ikke minst: Hvordan går det med deg??

Annonse

Jeg var på overtidskontroll i fjor sommer. Målte hjerterytmen til babyen i ca 30 min. Deretter UL der det ble målt størrelse på fosteret og fostervann. Legen undersøkte om jeg var moden og hadde åpning. Hun strippet eller røsket i åpningen for at ting skulle skje. Jeg ble sendt hjem med beskjed om å møte en uke senere for igangsetting. Så lenge alt var bra på ul så satte de ikke igang før dag 14 etter terminen. Timebestilling er ikke på føden men på fostermedisin ( der de tar UL). Jeg ringte noen dager i firkant i åpningstiden. Helgene har de stengt.

Oj, det er virkelig forskjellig praksis fra plass til plass, skjønner jg! Men da ringer jeg imorgen!

Praktiserer de virkelig med 14 dager ennå?? Trodde de har gått bort fra denne praksisen. For om det ser greit ut 7 dager på overtid, trenger ikke ungen å trives i sju dager til....hmmm.

Hvordan fungerte strippingen på deg, kula1982?

Det var vondt der og da, begynte å blø litt og fikk menssmerter men det gikk over og ingenting skjedde. Har også hørt at det er 10 dager som er maksimalt nå. Kan du spørre når du snakker med dem så gir du meg beskjed :-) Jeg prøvde å argumentere for at jeg var sliten, vondt i bekkenet osv men det hjalp ikke. Tror det har mye å si hvilken lege man treffer på. Lykke til :-)

hmm...jeg trodde det gikk mer på kapasiteten til sykehuset det der.

Er du mange dager over tiden??

Krysser fingrene for at vi går i fødsel før overtidskontroll/10 dager over.

Jeg har blitt igangsatt sist gang (sv.forgiftning), så jeg er litt nysgjerrig på hvordan det er uten hjelpemidler :)

Annonse

Jeg har faktisk født jeg:D var til akupunktur og stripping på ettermiddagen 3. Okt og samme kvelden startet riene og hun kom på natta til 4. Oktober:)

Jeg ble forøvrig fortalt at det er slik som andre skriver over her poliklinikken som tar overtidskontrollen og det er mulig de har stengt i helgene ja.

Her tar de ctg målinger for å sjekke fosterlyd, rieaktivitet og foster aktivitet. Samt ultralyd. De tar også en underlivssjekk for å se om livmormunben er moden og eventuelt avflatet. I denne forbindelse er det vel også vanlig å tøye litt for å hjelpe på prosessen dersom ingenting tilsier at fødselen må startes samme dag pga funn som tilsier at det haster.

Lykke til dere, håper dere setter i gang snart dere også:)

Åh, så utrolig kos å lese størrelse du har gått din lille pie i armene, Vilde 2012!! Ble veldig glad for å lese at du slapp å vente lengre!

Takk for oppdatering på det og overtidskontrollen:)

Jeg sitter nå fremdeles og venter på mandagen i spenning. Har ingen aning på hvor moden jeg er dernede, men oppi hodet lengter jeg etter å se

Jeg skal iallfall ikke gå lenger enn 10 dager over, dvs.5 dager til maks!!

Mellomtiden sniker jeg til meg litt babystøv fra deg og håper på størrelse det er det som trenges for ikke å behøve å dukke opp på overtidskontroll:)

Herregud så mange skrivefeil det ble!

Den ene setningen skulle avsluttes med "lillegutt" og de andre feil gidder jg ikke å nevne:)

God natt:) Håper på en begivelsesrik dag for oss som er nærme termin og ennå ikke har født:)

Er nå tilbake fra sykehuset, og blir nok igangsatt 10. dagen.

Stripping er ikke så gøy som det høres ut som! Og jg som var så klar for å kjempe meg til å bli igangsatt rett etter overtidskontrollen, mistet helt gnisten.

Vil bare slå av mobilen, krølle meg i en seng og sove til onsdag!!

Ja, det stemmer vist at St.Olavs opererer med 10 dager (iallefall nå for tiden)

Strippingen hadde hittill ingen effekt (bortsett fra at jg ble skjelven og kvalm + det kom litt blod), selv om han fikk tøyd til tre fingre.

Han mente at jeg var moden nok til å føde føde før den 10. dagen, så er jeg forberedt på å legges inn på onsdag.

Må bare tenke meg at det er en kveld og en dag igjen til jeg er ferdig for denne omgang....men mobilen er slått av. Gidder ikke å snakke med folk!!

Er nå tilbake fra sykehuset, og blir nok igangsatt 10. dagen.

Stripping er ikke så gøy som det høres ut som! Og jg som var så klar for å kjempe meg til å bli igangsatt rett etter overtidskontrollen, mistet helt gnisten.

Vil bare slå av mobilen, krølle meg i en seng og sove til onsdag!!

Uff da Nicki, det var leit å lese. Det er ikke sørlig godt publikum strippet nei, men kanskje det har startet noe hos deg? Håper du snart har din lille i armene og kan slappe av og være ferdig med alt det som hører fødsel til:) ønsker deg og dere andre lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...