Gå til innhold

Sykemelding ved kvalme?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet ikke om dette er riktig forum, men jeg prøver meg :)

Jeg er i dag 7+0, det er mitt første svangerskap. For to uker siden var jeg borte fra jobb en dag pga oppkast, men tror ikke det var i forbindelse med svangerskapet. Legen var sur da jeg ba om sykemelding, og det virket som om hun trodde jeg ville "snike meg til" fridager. Fikk beskjed om at det var for tidlig å bli kvalm. Syns det var en ekkel opplevelse å bli møtt på den måten. Skal sies at jeg har vært mye sykemeldt de siste årene pga andre ting, men allikevel...

Nå den siste uken har jeg vært plaget av kvalme og oppkast. Har ikke turt å ringe legen igjen, men har tatt 2 dager med egenmelding. Jeg er redd for å få beskjed om at kvalme/oppkast ikke er grunn nok til å bli hjemme, men jeg fungerer ikke på jobb! Jobber i barnehage, og det er ganske hektisk. Har dere erfaringer med dette? Er det vanskelig å bli sykemeldt pga dette? Er det sånn at legene forventer at vi skal klare å jobbe selv om vi er veldig kvalme store deler av dagen?

Setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143977130-sykemelding-ved-kvalme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved forrige svangerskap var jeg veldig trøtt og veldig kvalm. Det ble så ille, at torsdag kveld kollapset jeg nærmest på sofaen, jobbet noen timer fredag og brukte hele helgen på komme meg... Jeg fikk 20% sykemelding de siste 4 ukene av første trimester så jeg kunne ta fri på fredagen og gjenopprette litt overskudd...

Nå hadde jeg en MA i første svangerskap, som kanskje også gjorde det litt lettere for legen å gi meg et lite pustehull, og så vet han at jeg ikke er en som pleier å snike meg unna..

Tror det kommer veldig an på fastlegen og hvilket forhold man har til vedkommende....

Jeg er nå sykemeldt pga kvalme.og oppkast.. Legen var litt i tvil om jeg burde få det (helt nyutdannet lege som jeg aldri har møtt før),men når har skjønnte at jeg jobber som sykepleier på en av sykehusets travleste avdelinger var det ikke no problem. Men han gikk også inn på journalen min og så at jeg aldri har vært sykemeldt før. Du må nesten bare prøve..

Her kom ekstrem kvalme og oppkast i uke 6 (har vert småkvalm helt fra begynnelsen av svangerskapet men var i uke 6 det ble riktig ille) Jeg fikk sykemelding med en gang, jeg var også hos en nyutdannet lege som var vikar for min fastlege. Hun var veldig forståelsesfull! Og satte pris på at jeg var ærlige og fortalte slik som det var (jobber som kokk) Nå er jeg i uke 9 og har fått 2 uker til med 100% sykemelding. Jeg ønsker å komme tilbake i jobb så fort så mulig, men er ganske umulig nå jeg må ha ei bøtte nærmest mulig dagen lang.. Hadde jeg vert deg hadde jeg fått spurt om å få komme til en annen lege eller ringt legevakten.

Lykke til! Håper du slipper unna plagene snart:)

Jeg har for øyeblikket 100 % sykemelding pga kvalme og oppkast. Får for 14 dager av gangen til jeg føler meg bedre. Var ikke noe problem å få sykemelding for det, da jeg har en jobb hvor jeg ikke har sjans til å kunne gå fra hvis jeg skulle kaste opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...