Gå til innhold

10 mnd og måltidsrutiner

Anbefalte innlegg

Gjest Michael<3
Skrevet

Hei:)

Jeg har en liten guttebass på straks 10 mnd som strever litt med matlyst ...

Jeg ammer han i tillegg til faste måltider.

Han får:

Pupp på morran i 6 tiden, og frokost med brød og pålegg som makrell i tomat, skinke, ost, prim ca 7.30- dette frokostmåltidet spiser han veldig lite av ... Hvis han får makrell i tomat spiser han noe bedre, men stort sett aldri mer enn en halv skive..

Så får han pupp igjen i 9 tiden når han skal ha formiddagsluren sin

Lunch ca 11.30 Brød med pålegg- dette vil han heller ikke spise så mye av, gir han ofte da en del frukt isetedet for det spiser han godt av.

Så har vi middag mellom 14 og 15.30 og da spiser han sånn passe(kommer ann på hva vi har til middag)

Så får han ofte pupp før ettermiddagsluren sin i 15/16 tiden.

Kveldsmat kl. 18- grøt (nå spiser han ofte en del grøt- ca 1,5 dl ferdiglaget grøt)

Pupp igjen før leggetid kl 19 og ofte også på natta...

Noen som har noen gode råd å komme med? Ammer jeg han for mye, at han ikke er så sulten på annen mat ? Noen som evt har matforslag ol som kan føre til at han spiser bedre?

Kan jo også nevne at han ved kontroll i går var 75 cm lang og 8910 g tung, så han er ikke akkurat fryktelig godt i stand, men heller ikke tynn heldigvis:) Hva veier deres p¨samme alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) Jeg har en jente på snart 9 mnd som til tider har slitt med dårlig matlyst. Du sier at han spiser ganske godt med grøt på kvelden. Du ville ikke prøvd å bytte ut et av skivemåltidene med grøt, kanskje frokosten? Så kan du gi han skive til lunch.

Jeg tror også jeg ville ha kuttet et av måltidene med melk på dagtid. Jeg ammer i 6 tiden på morgenen, 15 tiden på dagen og rett før leggetid :) Har du prøvd å gi han yoghurt? Tror de kan få yoghurt fra 10 mnd alder.Dette kan du jo eventuelt gi til lunch etter han har spist det han vil av skiven.

Lykke til :)

Gjest Michael<3
Skrevet
Hei :) Jeg har en jente på snart 9 mnd som til tider har slitt med dårlig matlyst. Du sier at han spiser ganske godt med grøt på kvelden. Du ville ikke prøvd å bytte ut et av skivemåltidene med grøt, kanskje frokosten? Så kan du gi han skive til lunch. Jeg tror også jeg ville ha kuttet et av måltidene med melk på dagtid. Jeg ammer i 6 tiden på morgenen, 15 tiden på dagen og rett før leggetid :) Har du prøvd å gi han yoghurt? Tror de kan få yoghurt fra 10 mnd alder.Dette kan du jo eventuelt gi til lunch etter han har spist det han vil av skiven. Lykke til :)
Takk for svar:) Forsøkte å gi grøt til frokost istedet for skive i dag men han ville ikke ha i dag, men jeg kan kanskje prøve en annen grøt :)

Ellers vil jeg ikke gi youghurt som måltid da det er veldig mye sukker i det :( Så det er kun som en liten smak/dessert etter måltid en sjelden gang...

Men hvor mye veier jenta di? :)

Skrevet

Nei det skal ikke være lett :) Hun veide 8900 på 8 mnd kontroll, så er ikke liten. Men hun har slitt med dårlig matlyst til tider, mye på grunn av tannfrembrudd. Har du prøvd å gi han Nestle sin havregrøt med banan og pære? Den liker snuppa mi kjempegodt:) Nestle grøtene kom bra ut i test ift næringsinnhold, så det er kanskje lnoe å tenke på når han ikke spiser så mye :)

Lykke til :)

Skrevet

Hei du kan gi naturell yogurt (den er uten sukker) blandet med litt smoothie eller fruktmos. Det elsker lillemor her :-)

Nå er det mye tenner på gang og ikke så mange tenner som allerede er der her i gården, så lillemor liker helst å gnage på skalker med mye skorpe. Brødskive er lite stas.

Har selv en liten tulle (9 mnd 7,5 kg og 69 cm) så tenker endel på mat ja...

Gjest Michael<3
Skrevet

Takk for svar:) Ja kan prøve litt naturell med frukt i, det var et godt tips:) Ikke noe godt å være bekymra for om de får i seg nok mat nei :( Er flere tenner på gang her og, akkurat en kjmepe stor fortann oppe som er kommet ut,så foreløpig har han 2 nede og en stooor oppe!

Skrevet

Gi banan! det liker de fleste. Eller prøv å legge brødskiven i bittelitt melk, slik at den blir litt mykere og enklere å tygge. Jeg pleier å ha fruktpure på brødskiven, da spiser han mere.

Min har alltid hatt bra matlyst, spiser alt. Men veier 11 kg og da :)

Skrevet

Eller gi yoghurten fra nestle, den er helt uten sukker,

Skrevet

Det høres ut som han ikke rekker å bli sulten! Når han er så gammel ville jeg ammet i etterkant av måltidet. Og la det gå minst tre timer mellom hvert måltid. Snuppa her er 11 mnd og hun spiser slik:

0730 grøt med litt fruktmos (brekker seg hvis det er grøt uten fruktmos!)

1130 brød og vann å drikke

1330 yoghurt (byttet ut pupp med yoghurt)

1600 middag eller grøt

1830 kveldsgrøt med litt fruktmos

1930 pupp på sengekanten

0400 nattpupp

Jeg ville først prøvd å intensivert måltidene slik at det blir minst tre timer fra forrige måltids slutt til neste måltid starter - uannsett om det er pupp eller fast føde. Snuppa kutta pupp på dagtid fordi hun ikke var så interessert i den etter å ha spist fast føde. Slik regulerte hun det selv. Så jeg tenker hvis du gir han tibud etter tre timer og han da ikke vil ha mat, men pupp, da kan du begynne å eksprimitere med forskjellige smaker - for da er han en skikkelig puppegutt:-)

Lykke til :-)

Skrevet

Hei :-)

Bare en liten kommentar igjen...

Vi driver å kutter ut nattmat. Har kuttet ned til kun et måltid i 3-4 tiden og Gud så sulten hun har blitt på dagtid... Var ikke klar over at hun faktisk spiste såååå mye på natta.

Skrevet

Hei:)

Jeg har en liten guttebass på straks 10 mnd som strever litt med matlyst ...

Jeg ammer han i tillegg til faste måltider.

Han får:

Pupp på morran i 6 tiden, og frokost med brød og pålegg som makrell i tomat, skinke, ost, prim ca 7.30- dette frokostmåltidet spiser han veldig lite av ... Hvis han får makrell i tomat spiser han noe bedre, men stort sett aldri mer enn en halv skive..

Så får han pupp igjen i 9 tiden når han skal ha formiddagsluren sin

Lunch ca 11.30 Brød med pålegg- dette vil han heller ikke spise så mye av, gir han ofte da en del frukt isetedet for det spiser han godt av.

Så har vi middag mellom 14 og 15.30 og da spiser han sånn passe(kommer ann på hva vi har til middag)

Så får han ofte pupp før ettermiddagsluren sin i 15/16 tiden.

Kveldsmat kl. 18- grøt (nå spiser han ofte en del grøt- ca 1,5 dl ferdiglaget grøt)

Pupp igjen før leggetid kl 19 og ofte også på natta...

Noen som har noen gode råd å komme med? Ammer jeg han for mye, at han ikke er så sulten på annen mat ? Noen som evt har matforslag ol som kan føre til at han spiser bedre?

Kan jo også nevne at han ved kontroll i går var 75 cm lang og 8910 g tung, så han er ikke akkurat fryktelig godt i stand, men heller ikke tynn heldigvis:) Hva veier deres p¨samme alder?

Jeg hadde ingen tro på at å kutte nattpuppen kom til å bedre appetitten, men jøss... Her har begge ungene gått fra småspising til storspising over natta da nattpuppen ble kuttet. Mi er snart 10 mnd og jeg ammer morgen og kveld. Av og til en gang til på dagen hvis hun har behov for kosen.

Gjest Michael<3
Skrevet

Hei :-)

Bare en liten kommentar igjen...

Vi driver å kutter ut nattmat. Har kuttet ned til kun et måltid i 3-4 tiden og Gud så sulten hun har blitt på dagtid... Var ikke klar over at hun faktisk spiste såååå mye på natta.

Ja, jeg har kuttet ut nattaming her i huset fordi at han sov så utrolig dårlig og våknet uendelig mange ganger :/ Så da fikk jeg flerer råd her inne om å kutte nattammingen og det har fungert utrolig bra :9 Selv om den første uka var mildt sagt HARD... Han spiser også bedre nå ja etter jeg kuttet litt ned på puppen :P
Skrevet

Det om ammingen har noe å si vet jeg ikke, siden jeg ikke ammer selv. Men ville prøvd å byttet ut et brødmåltid med grøt og kanskje tilby noe fruktpure ved siden av brødet(siden det kan bli litt tørt).

Poden her er 9 1/2 mnd og veide på 9 mnd kontrollen 8025 og 70 cm lang.

Dette spiser poden min:

Ca. 07.00: grøt av 1 dl vann

ca. 10.30: 1 brødskive

ca.13.30: grøt eller brødskive

15-16.00: 1 middagsglass

18.00: grøt av 1 dl vann

18.30: 180 ml nan2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...