Gå til innhold

Dere som begynte med velling/grøt rundt 3 mnd...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Personlig syntes jeg grøt fra 3 mnd av er alt for tidlig, men mindre det er absolutt nødvendig med grøt for vektoppgang.. De trenger ikke grøt får de er 6 mnd, og du kan risikere at melkenekten kommer tidligere og at babyen din får vondt i magen.

Men til det du spør om, så kanskje du kan ha et måltid på enten morgen eller kveld? Ha grøten veldig tynn de første gangene, og begynn med kun en skje om gangen. øk dosen over lang tid, helt til du kommer opp i en vanlig porsjon. :)

Takk for svar:) ja lillegutt får bare mme, og spiser hver annen time og opptil 3 ganger om natta...er godt over 7 kg så en stor gutt:) han har de siste to ukene vært svært utilfreds på dagtid, og sover dårligere og dårligere på nettene. Får følelsen av at han ikke får metthetsfølelse av mme...men er det snakk om en teskje grøtpulver på en flaske mme i begynnelsen? Blandes da mme som vanlig, også tilsetter man en teskje grøtpulver? :) grønn på dette jeg....og HS kan man jo bare glemme å spørre om råd...

Takk for svar:) ja lillegutt får bare mme, og spiser hver annen time og opptil 3 ganger om natta...er godt over 7 kg så en stor gutt:) han har de siste to ukene vært svært utilfreds på dagtid, og sover dårligere og dårligere på nettene. Får følelsen av at han ikke får metthetsfølelse av mme...men er det snakk om en teskje grøtpulver på en flaske mme i begynnelsen? Blandes da mme som vanlig, også tilsetter man en teskje grøtpulver? :) grønn på dette jeg....og HS kan man jo bare glemme å spørre om råd...

Ingen babyer er fornøyde hele tiden, og det er lett å prøve ut mere mat og ny mat. At han er utilfreds kan jo kanskje være tenner noe annet? :) Jeg tror at gutten din blir mett, men de har et enormt sugebehov og vil gjerne ha mat hele tiden. Han er ikke sulten, han er bare bortskjemt med mat, og hadde det vært opp til babyen hadde han jo spist hele tiden, siden de er så tilfreds når de er sprengmette? Om du skjønner hva jeg mener :) Du bør huske på at han får MME, og det er mere mettende enn morsmelk, og også mere fetende. Hvis gutten din veier 7 kg, så tror jeg absolutt ikke han trenger grøt, for da er det tydelig at han får i seg nok ;) Det står på pakningen at babyer som får MME skal tidligst begynne med grøt når de er 4 mnd. Barn på morsmelk skal begynne tidligst ved 6 mnd.

Men igjen, du er jo mamman hans og vet best hva som passer dere. :) Jeg bare deler tankene mine, så får du velge selv hva du vl ta til deg.

Min gutt er også stor for alderen. 9 mnd vel og merke, og jeg fikk beskjed fra legen om å kutte ned på grøt til han :P

Jeg vil forresten annbefale HOLLE grøt og melk til gutten din, siden jeg har så gode erferinger med den, og vet andre har det også. :)

Om han skal begynne med grøt så tidlig, så tror jeg det er viktig at han får en grøt som han ikke vil få vondt i magen av. Nestle sin grøt er vanvittig vanskelig å blande ut uten klumper, og min gutt fikk ihvertfall kjempevondt i magen av den første gang vi prøvde grøt. Vil absolutt annbefale Holle, som er testvinner av grøt, utført av Foreldre&Barn. Den er økologisk, og i motsettning til "vanlig butikkgrøt", så lukter avføringen helt lik som når ungen fikk morsmelk. Når jeg gikk over til HOLLE, luktet bæsjen bedre, fikk mindre luft i magen, og den er mere skånsom for fordøyelsessystemet. Kjøpes på helsekostbutikker. Jeg kjøpte på sunkost. Absolutt verdt pengene, siden de spiser så lite i starten at en pakke varer kjempelenge. Tror den koster rundt 50kr.

Du blander MME som vanlig ja, og tilsetter litt grøtpulver. En teskje tenker jeg er en god start, så får du sett om han takler det, før du trapper opp. :) Begynn med et par skjeer grøt, også øker du forsiktig over tid.

Om du ønsker at babyen skal sove bedre på natten kan du forresten bytte en av nattemåltidene med vann, eller tynne ut melken, helt tin det bare er vann igjen. Og om du vil begynne med grøt, så tror jeg at jeg ville lagt opp grøten til kvelds. Da har han masse å sove på, og sover kanskje lengere. Er mange som har den erfaringen, selv om jeg ikke har peiling selv. :)

Lykke til :D

Oi! :o Det ble langt... Var ikke meningen å skrive så mye. Og du, bare overse det jeg har skrevet om du ikke tror det er noe for deg. Det som funket for meg og min gutt er ikke sikkert funker for dere, men det var mine tanker om det og det jeg tror er best. :)

Hei :-)

Jeg er veldig enig med hun over her om at det ikke trenger å være sult som gjør at babyen er misfornøyd. Ved rundt 7 mnd kan det være utviklingstrinn, tenner osv osv.

Hvis du er usikker så ta en målesjekk av vekt og lengde. Hvis han følger kurven sin ville jeg ikke begynt med velling før 4 mnd, men kost meg med MMEen :-)

Annonse

Ville brukt HOLLE sin grøt hvis du har tenkt å blande det rett i flasken for den kan blandes med enten mm, mme eller vann. De andre grøt typene kan kun blandes med vann for de har allerede mme i seg fra før. Baby kan bli dehydrert hvis du blander "vanlig" grøt med mme over lengre tid.

Jeg bruker HOLLE i flasken om kvelden og han får tynn grøt fra nestlè til frokost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...