Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #1 Skrevet 2. oktober 2012 i fare for å bli igjenkjent, så skriver eg bare sånn som det her, dårlig staving og masse skrivefeil. D eg bare lure på, e bare noen få spørsmål. Ke saken handler om eller ikke kan være akkurat det samma. Når en ska i barnevern møte, så fant eg ut på nettet at en kan ha en båndopptaker. Nei vi miste ikke barna, d e vi ikke trua me, men har bare kikt rundt omkring på nettet om dette. Noen skriver detter: Grunnlovens § 143, har man lov til å ta med båndopptaker Kilde: http://www.knut.com/2012/06/barnevernets-hjemmebesok-og-undersokelse-plager-oss/ D eg lure på e, HAR DE RETT På å VITE OM OPPTAKET SOM BLIR GJORT I MøTET? Og hvordan opptaks verktøy kan en bruke? Tenke på mobil? eller på d være noe annet? Kan noen linke t ett regelverk om dette me båndoppåtaker på møte? Takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #3 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg leste en hel masse om dette for noen år siden når jeg sto midt oppi en grusom barnevernssak der alle barna ble akuttplassert vekk fra foreldrene. Fant ingenting om at det ikke var lov, ihvertfall ikke om å ta opp på bånd via tlf når man har kontakt via tlf. Men ga beskjed til barnevernet om at samtalen blir tatt opp på bånd, og det ble absolutt ikke godt mottatt. Røret ble slengt på osv. Fikk aldri snakket ordentlig. Tror du må informere om at du tar opp på bånd, men er absolutt ikke sikker. Kan jo også hende at du ved et feilgrep trykket på den røde opptaksknappen når du skulle ta opp leppestift fra veska....? Barnevernet kan være sleip, og i enkelte (og VELDIG sjeldne) situasjoner må man være litt sleip tilbake.
<3 mine søte små<3 Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 (endret) dersom du har med tanke på å bruke opptaket mot dem. så skal de bli fortalt og de skal vel i grunnogså godkjenne. men. kan virkelig isje forstå at en vil forsura situasjonen ved å evt skapa meir konfliktar. dersom dere har rent mel i posen, har dere ingenting å frykta. Endret 2. oktober 2012 av PaulSebastian<3Serina
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg leste litt om det for en stund siden. Sånn jeg forstår det, har man lov å gjøre opptak av samtaler man selv er delaktig i uten å informere den andre part. Dersom det skal brukes som bevis,skal det først avgjøres om opptaket er bygget på at den som gjør opptaket tilpasser seg, og gjør dette for å "ta" motparten, eller om vedkommende sier og oppfører seg som den ville gjort uten opptak. Hvis du er helt annerledes enn du pleier,og samtidig bevisst gjør noe for å provosere motparten,vil opptaket bli sett på som at du gjør noe med vilje for å skape en tilgjort situasjon. Kanskje dumt forklart, men ihvertfall sånn jeg forstod reglene. du kan bruke båndopptaker, tlf eller hva som helst.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Eg he rent mel i posen, eg e ikke beskymret for der. Så d e eg veldig glad for. Men har bare søkt litt opp på nettet, på litt forskjellige ting. bare for å finne litt erfaringer, informasjon og ke man burde gjøre. Og da va d en del som skrev at en burde bruke opptak fra første dag, itilfelle d sku oppstå noe "urettferdig" for foreldrenes del. Noe en kan bruke i mot vist d sku være noe. Disse her, love en del ting, men holde ikk ord. Lover de ska kontakte etter tlf samtale, men d skjedde jo aldri. Satt virkelig å venta på dette! Sier de vil ha møte i Bhg. og ska gi beskjed, og disse fagpersonene og andre personer. Blir stressa samme dagen de får beskjeden at de ska vær der. Og sier rare ting som egentlig ikk e noe å beskymre sg over fordi d skjer jo overalt...Også sier hu ene noe om privatlivet sitt om ungene sine (ikk noe big deal) men d e nok t at eg kan rynke på nesen for dette når hu kan rynke for noe smått hos mg. Blir helt oppgitt...å d va d flere som ble også, som kjenne oss veldig godt. D e kjempe bra at d finnes BV i Norge, helt suuuuuupert fordi d e mange som virkelig sku ha hatt hjelp. Men d e veldig vanskelig å forholde sg t, når en nesten ikk klare å ta de seriøst. har vanskligheter for d nå...Blei mye klusj her, men d får gå. Derfor lure eg på d me opptak. Nei hr ikk tenkt å provosere noe fram. samtalen for flyte naturlig som dn vil. HI
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #7 Skrevet 3. oktober 2012 Du må informere for å kunne ta opp samtaler med andre, dette gjelder uansett sammenheng!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #8 Skrevet 3. oktober 2012 Det er en grunn til at diverse kundeservice må opplyse om "at denne samtalen kan bli tapet" og det er fordi alle partene skal være klar over det så lenge det ikke er snakk om kriminelle forhold og straffesak, men da er det domstolen som skal tillate telefonavlytting / romavlytting. I slike saker er det nok at kun 1 person som er tilstede vet om det, men i samtaler sivile imellom så er det ikke lov å gjøre opptak uten at alle er informert om dette på forhånd.
Mandalas Skrevet 3. oktober 2012 #9 Skrevet 3. oktober 2012 Du må informere. Selv ville jeg nok ikke tatt det med på første møte, men jeg ser at behovet iblant kan være der. Vi har vært på utallige møter på skolen der det ble lovet gull og grønne skoger, men så skjedde aldri noe. Da angret jeg iblant på at vi ikke hadde med båndopptaker.
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 3. oktober 2012 #10 Skrevet 3. oktober 2012 Nei, du trenger ikke å informere dem! Det er ulovlig å ta opp en samtale mellom to andre som snakker, uten å informere dem. Men hvis du er delaktig i samtalen, så kan du ha en skjult båndopptaker. Jeg har jobbet som journalist, og vi tar ofte opp telefonsamtaler med kilder uten å informere dem. Sånn at vi har vårt på det rene. Og dette har holdt i retten hvis kilden går til sak!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #11 Skrevet 3. oktober 2012 Nei, du trenger ikke å informere dem! Det er ulovlig å ta opp en samtale mellom to andre som snakker, uten å informere dem. Men hvis du er delaktig i samtalen, så kan du ha en skjult båndopptaker. Jeg har jobbet som journalist, og vi tar ofte opp telefonsamtaler med kilder uten å informere dem. Sånn at vi har vårt på det rene. Og dette har holdt i retten hvis kilden går til sak! Som journalist vet du sikkert at det er egne regler for dette med opptak og kilder. Dette er regler som ikke gjelder for "vanlige folk". Personopplysningsloven spiller ofte inn og det har vært dommer på dette. Blandt annet en dom fra HR som sier: "”Slike hemmelige lydbåndopptak vil ofte være både illojale og støtende”. Der var en sak der et hemmelig opptak av en telefonsamtale mellom far og barn ikke tillatt fremmet som bevis i en samværssak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå