Gå til innhold

Dere som har kjøpt bolig som trenger oppussing/oppgradering...

Anbefalte innlegg

Vi bor i en veldig flott leilighet nå, men dessverre har vi ikke nok egenkapital til å kjøpe oss "plettfri" enebolig i områdene rundt her vi bor (ligger fra ca. 3,9 mill og oppover)

Vi må kjøpe noe som ligger mellom 3 mill-3,5 mill og det blir enebolig med oppgraderingsbehov.

Til dere som har kjøpt bolig av samme type: hvordan taklet dere å bo i boligen mens den ble oppusset? Vi har 1 barn på 3 år og jeg lurer på hvordan hverdagen vil bli.

Jeg er vant med at alt er pent og plettfritt rundt meg, og nå må jeg belage meg på bolig med gammelt bad, kjøkken, vegg-til-vegg teppe og kanskje bli boende i dette i en 3 års periode før vi har fått fikset alt som er nødvendig.

Fortsetter under...

Det går nok bra. :) Barna bryr seg jo ikke om det er vegg-til-vegg teppe eller ikke? Du kan jo fortsatt ha det rent og ryddig selv om det er gammeldags i stua? Mitt beste råd er å ikke starte alle plasser på en gang, men å ta ett område om gangen. Vi hadde "hundre" prosjekter gående samtidig og det ble slitsomt.

Jeg har kjøpt et hus fra krigens dager til min datter og meg. Huset trengte oppussing i alle 3 etasjene.

Startet med kjelleren, så fikk jeg inn en leieboer i den fine nye kjellerleiligheten.

Så var det øverste etg sin tur, m.a.o alle soverommene. Så tok jeg yttergangen og mellomgangen, nå holder jeg på med kjøkkenet og tilslutt blir stuen tatt.

Jeg har tenkt som så, at en dag blir det veldig fint her. Har ikke hatt problemer med å takle rotet rundt oppussingen, for jeg vet jo at det bare er midlertidig:)

Hvis dere føler ubehag ved tanken på et oppussings-/oppgraderingsobjekt er mitt råd at dere lar være...

Ting tar tid og ting koster penger. Skal man ta på et slikt prosjekt må man enten være veldig hendig eller ha råd til å kjøpe hjelp av fagfolk. Og en må like at gamle hus har sjarm - et eldre hus vil aldri bli "plettfritt", i hvert fall ikke hvis en ikke stripper det ned til skallet (og det koster fort maaange millioner).

(Når det er sagt har vi akkurat kjøpt 30-tallshus med bøtter av sjarm, og både vegg til vegg-tepper, gammelt kjøkken, bad og tak ;)

Vi er i nesten samme situasjon som dere. Nettopp overtatt et hus som har noe oppussingsbehov. Har barn på snart 1 og 3 år uten barnehageplass, og er selv en ordens/systemfrik uten like. Tåler ikke skit og rot under hele tatt.

Har begynnt å rive kjøkken og stue nå og håper og få det ferdig så snart som mulig. Så må vi ta det ene badet (men har ett nyoppusset bad og vaskerom med do i tillegg) så har vi to små og ett stort soverom vi må pusse opp (men har to soverom til som ikke trenger oppussing). I tillegg må vi kjøpe garderober til alle soverom pluss en bod på 20 km2, og det blir dyyyyrt! Per i dag har vi 250 000 til oppussing, men det går jo fort når så mye skal gjøres.

Heldigvis er store deler av huset i fin stand, men jeg gruer meg til å bo på en byggeplass likevel. Det tar jo lang tid å pusse opp! Spes med to barn hjemme og en mann som jobber til alle døgnets tider. Jeg er ikke verdens mest handye kvinne heller og må bli fortalt hva jeg skal gjøre, når jeg skal gjøre det så sant det ikke er sånne basic ting da... Jeg kan jo male en vegg, men hvor lett er det når to unger henger i bulsebeinet ditt?

Annonse

Det tar tid det må enn ihvertfall regne med når en pusser opp på stramt budsjett.og dere må være mentalt forberedt på innimellom tungvindte løsninger.

Vi hadde f.eks kjøkken i en annen etasje enn kjøleskap og spisested.så alt måtte bæres i mellom.men jeg var innstilt på at det var en periode så det gikk ok.

Nå sitter jeg i stua med 2 fungerende stikkontakter og med lekter på veggene og i taket.gulvet er sånn shabby chic plankegulv.alt annet enn min stil men vet det er for en periode.

Men enn må være ett sterkt par for og greie påkjenningene og ikke minst alt arbeidet.enn bør kjenne folk som kan hjelpe dere,så dere har mulighet og spørre om hjelp.

Men artig og ta taks underveis er det da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...