Gå til innhold

Høy verdi av CK, muskelenzym

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har fått brev av legen om at jeg har for høy verdi av muskelenzymet CK. Har bestilt time hos han, men ikke fått svar på når jeg skal komme enda. Venter også på svar på revmatisme prøver. Men er det noen her som vet hva for høy verdi av CK kan være?

Skrevet

Forhøyet CK kan man ha ved myositt (tror jeg det heter) det er en form for revmatisme som rammer musklene)

Er ikke helt stø i dette, men CK blir forhøyet når musklene er under stress/skade.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet (endret)

Mener å huske at det finnes to CK-enzymprøver, en for muskelmasse generelt, og en for hjertet? Lenge siden nå, så mulig jeg er på bærtur? Den for generell muskelmasse kan forhøyes av noe så enkelt som en hard treningsøkt, fallskade osv...trenger ikke være sykdom. Den utløses av at muskelfibrene blir «ødelagt», og er ikke nødvendigvis et tegn på uopprettelig skade ;)

Endret av UndrendeUllteppe
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Joda, det var to, har googlet litt. Det er da ikke hjerteinfarkt du utredes for regner jeg med? Dette står som kommentar til referanseverdiene på en nettside, og er et godt poeng;

Kommentarer til referanseområdene

Individets normale verdi er korrelert til muskelmassen. Muskelarbeid kan medføre betydelig stigning i s-CK, selv moderat arbeid øker aktiviteten med 50%. Hos gravide stiger s-CK i løpet av svangerskapet til aktiviteter omkring 20% over utgangsverdi.

Skrevet

Vet egentlig ikke hva jeg utredes for, grunnen til at jeg har tatt alle disse prøvene er fordi jeg har hatt høy senkning nå siden begynnelsen av juni. Ble sykemeldt i midten av juni pga tretthet/utbrenthet å var sykemeldt i hele sommer. Han har også tatt revmatisme prøver, men har ikke fått svar der. Er frisk å rask, litt trøtt men ikke sånn som i sommer, er også overvektig hvis det har noe å si! Har fått time, men ikke før 30 oktober!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Han vil sikkert utelukke betennelse eller annen påkjenning på muskulaturen ettersom han også sjekker revmatismeprøver, og du er utbrent osv...mulig dette også kan ha noe med ME å gjøre, vet ikke helt, virker ikke som det er noe spesifikt han leter etter, mer for å utelukke noe annet eller bekrefte mistanker om noe. Men som sagt kan denne prøven forhøyes av høy aktivitet osv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...