Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2012 #1 Skrevet 1. oktober 2012 Har en gutt på 4 1/2 år som virker litt umoden på de fleste områder. Han er sen motorisk, språklig og virker langt tilbake sosialt i forhold til en del andre jeg ser på den alderen. Han får tilrettelagt trening i bhg ang. det motoriske. Han er likevel oppegående og forstår mye. Kan snakke om følelser og har svært livlig fantasi. Han bestod språktesten på 4 års kontrollen med god margin ifølge helsesøster, men han snakker gramatikalsk "hulter i bulter" om dere skjønner hva jeg mener. Stokker ord og har generelt litt dårlig uttale og kan være vanskelig å forstå. Ser og hører andre barn i bhg som har et sosialt samspill og språk som går over hodet på gutten min, som heller tar bajas rollen. Jeg tror likevel han er smart utifra hvordan han kan oppføre seg hjemme. Han kan være beregnende for å oppnå det han vil, og hvis han først setter seg ned med noe- tar han ting lett. Kan telle til 100 med litt hjelp her og der, kan høyre/venste, skrive navnet sitt, enkelte ting på klokka(f.eks nå er klokka mellom 2 og 3). Flink til å pusle puslespill. Selvstendig i lek og aktiviserer seg selv mye. Hvordan ligger han an i forhold til deres 4 åringer? Skjer det i rykk og napp med utviklingen, eller vil han henge litt etter f.eks sosialt hele veien?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #3 Skrevet 2. oktober 2012 Kan ikke vurdere sønnen din, men kan gi deg et lite bilde av min: Han er straks fire, så litt yngre enn din. Han er tidlig ute grovmotorisk, snakket ikke spesielt tidlig, men fikk fort et avansert og grammatisk korrekt språk med stort ordforråd. Han er sosial og er med på leken i barnehagen, har mange venner. Men han får ikke til puslespill, tegner kun streker og kruseduller, kan telle nesten til 20 før det går i ball for ham. Er generelt lite god på/interessert i rolige sysler som tegning, perling, pusling, selv om han kan konsentrere seg med å "lese" bøker og blader, leke med figurer og lego. Anser han som temmelig normal, fremmelig på noen områder, på det jevne på andre. (Myrsnipemamma kan ikke innrømme at han kanskje burde vært litt bedre på å tenge... ;-) Kanskje det at han faller litt utenfor sosialt kan ha sammenheng med at han ikke behersker språket helt? Han høres ut som en god liten smarting. Er syn og hørsel undersøkt, slik at det ikke ligger noe hinder der?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 gutten vår ble 4 i sommer. han er litt lik din. gutten vår er veldig sosial, han er veldig flink til å puzzle. han er flink til å leke med andre og for seg selv. men gutten vår sliter med talen sin. han klarer ikke prate så bra. han har siste halve året begynt å stamme, klarer ikke få frem ord. han vil veldig gjerne lære. men alt tar utrolig lang tid med han. lillesøster på 2 er raskere til å lære ting. vi vurderer å ta han med til noen som kan hjelpe han med talen sin. så han ikke blir mobbe offer på skolen.
OnTheRun Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 Min 4 år gamle gutt (fylte i august) er veldig frempå. Han virker flere år eldre enn broren da han var på samme alder. Vi har bodd i engelskspråklig land siden han var 2,5. Han pratet tidlig og har nå et veldig modent engelsk og ok norsk (roter litt med gramatikken). Han er veldig sosial og tar ikke fem øre for å hoppe rett inni en gruppe med mye eldre barn på lekeplassen. Han har flere gode venner og leker også fint for seg selv. Min fireåring gjenkjenner alle bokstavene, leser skilt og små ord og kan telle opp og ned til 20 på engelsk og norsk (kan telle videre også, men ikke nedover igjen). Han driver og øver på å holde blyanten og skrive navnet sitt, men klarer det ikke helt ennå (ikke godt nok i følge seg selv i alle fall). Han elsker å holde på med et lese-program på Internett og sitter gjerne tre timer om vi ikke tar han vekk derfra. Tegningen har løsnet de siste par mnd, i helgen tegnet han en tauebil og en løve og jeg det var helt tydelig at det var akkurat det det var. Han er kjempeflink å danse, har god rytme, gode ballferdigheter, klatrer mye og hopper fra høye murer. Han lærer generelt veldig lett samme hva det er. Han elsker å bygge med duplo/lego og det er alltid veldig kreative ting sol går både til lands og til vanns og i verdensrommet. Og så er han er et stabeist, som nekter å gjøre som jeg og faren sier og det er veldig slitsomt. Fra han var 2,5-3,5 år var han sykt trassig og vanskelig å ha med å gjøre. Raseriutbruddene kommer heldigvis mye sjeldnere nå, men de er forferdelig plagsomme når de kommer. Han nekter f.eks å kle på seg hver eneste dag og blir plutselig helt hjelpeløs når det passer seg sånn. Ut fra det du forteller (i og med at han får hjelp i bhg for det med språket og det sosiale) tror jeg fireåringer din kommer helt greit ut. Variasjonene er store på den alderen og det er jo mye han er flink på.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Min 4 år gamle gutt (fylte i august) er veldig frempå. Han virker flere år eldre enn broren da han var på samme alder. Vi har bodd i engelskspråklig land siden han var 2,5. Han pratet tidlig og har nå et veldig modent engelsk og ok norsk (roter litt med gramatikken). Han er veldig sosial og tar ikke fem øre for å hoppe rett inni en gruppe med mye eldre barn på lekeplassen. Han har flere gode venner og leker også fint for seg selv. Min fireåring gjenkjenner alle bokstavene, leser skilt og små ord og kan telle opp og ned til 20 på engelsk og norsk (kan telle videre også, men ikke nedover igjen). Han driver og øver på å holde blyanten og skrive navnet sitt, men klarer det ikke helt ennå (ikke godt nok i følge seg selv i alle fall). Han elsker å holde på med et lese-program på Internett og sitter gjerne tre timer om vi ikke tar han vekk derfra. Tegningen har løsnet de siste par mnd, i helgen tegnet han en tauebil og en løve og jeg det var helt tydelig at det var akkurat det det var. Han er kjempeflink å danse, har god rytme, gode ballferdigheter, klatrer mye og hopper fra høye murer. Han lærer generelt veldig lett samme hva det er. Han elsker å bygge med duplo/lego og det er alltid veldig kreative ting sol går både til lands og til vanns og i verdensrommet. Og så er han er et stabeist, som nekter å gjøre som jeg og faren sier og det er veldig slitsomt. Fra han var 2,5-3,5 år var han sykt trassig og vanskelig å ha med å gjøre. Raseriutbruddene kommer heldigvis mye sjeldnere nå, men de er forferdelig plagsomme når de kommer. Han nekter f.eks å kle på seg hver eneste dag og blir plutselig helt hjelpeløs når det passer seg sånn. Ut fra det du forteller (i og med at han får hjelp i bhg for det med språket og det sosiale) tror jeg fireåringer din kommer helt greit ut. Variasjonene er store på den alderen og det er jo mye han er flink på. Hun spurte vel egentlig ikke om hvor mye din fireåring kan i forhold til sin egen. Det siste avsnittet hadde holdt lenge som et svar til henne. Til Hl: Barn er ulike, og utvikler seg i eget tempo. Min femåring har nettopp fått helt tydelig uttale, har hatt PPT flere ganger for å observere han, uten at de mente noe burde iverksettes. Nå har jeg en treåring som også har store språkvansker, og jeg har fått PPT igjen for å observere. Kunne lagt ut masse om bekymringer og tiltak, men nå er hvertfall prosessen i gang, men vil bare si at jeg forstår frustrasjonen og bekymringen din. Stort sett løser det etter hvert, men du er heldig som allerede nå har fått inn tiltak.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 Min 4 år gamle gutt (fylte i august) er veldig frempå. Han virker flere år eldre enn broren da han var på samme alder. Vi har bodd i engelskspråklig land siden han var 2,5. Han pratet tidlig og har nå et veldig modent engelsk og ok norsk (roter litt med gramatikken). Han er veldig sosial og tar ikke fem øre for å hoppe rett inni en gruppe med mye eldre barn på lekeplassen. Han har flere gode venner og leker også fint for seg selv. Min fireåring gjenkjenner alle bokstavene, leser skilt og små ord og kan telle opp og ned til 20 på engelsk og norsk (kan telle videre også, men ikke nedover igjen). Han driver og øver på å holde blyanten og skrive navnet sitt, men klarer det ikke helt ennå (ikke godt nok i følge seg selv i alle fall). Han elsker å holde på med et lese-program på Internett og sitter gjerne tre timer om vi ikke tar han vekk derfra. Tegningen har løsnet de siste par mnd, i helgen tegnet han en tauebil og en løve og jeg det var helt tydelig at det var akkurat det det var. Han er kjempeflink å danse, har god rytme, gode ballferdigheter, klatrer mye og hopper fra høye murer. Han lærer generelt veldig lett samme hva det er. Han elsker å bygge med duplo/lego og det er alltid veldig kreative ting sol går både til lands og til vanns og i verdensrommet. Og så er han er et stabeist, som nekter å gjøre som jeg og faren sier og det er veldig slitsomt. Fra han var 2,5-3,5 år var han sykt trassig og vanskelig å ha med å gjøre. Raseriutbruddene kommer heldigvis mye sjeldnere nå, men de er forferdelig plagsomme når de kommer. Han nekter f.eks å kle på seg hver eneste dag og blir plutselig helt hjelpeløs når det passer seg sånn. Ut fra det du forteller (i og med at han får hjelp i bhg for det med språket og det sosiale) tror jeg fireåringer din kommer helt greit ut. Variasjonene er store på den alderen og det er jo mye han er flink på. Hun spurte vel egentlig ikke om hvor mye din fireåring kan i forhold til sin egen. Det siste avsnittet hadde holdt lenge som et svar til henne. Til Hl: Barn er ulike, og utvikler seg i eget tempo. Min femåring har nettopp fått helt tydelig uttale, har hatt PPT flere ganger for å observere han, uten at de mente noe burde iverksettes. Nå har jeg en treåring som også har store språkvansker, og jeg har fått PPT igjen for å observere. Kunne lagt ut masse om bekymringer og tiltak, men nå er hvertfall prosessen i gang, men vil bare si at jeg forstår frustrasjonen og bekymringen din. Stort sett løser det etter hvert, men du er heldig som allerede nå har fått inn tiltak. Sorry, jeg leste ikke slutten av innlegget der Hl spør om hvordan andre fireåringer ligger an, legger meg langflat der :-S Og HL - sønnen din kan jo masse!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #8 Skrevet 3. oktober 2012 Takk for svar dere. Ja går vel i rykk og napp... Er skolestart om to år som får meg til å gruble... Han har flere gode venner i bhg og virker populær. Er mer det at det er dimensjoner av lek og samtale han ikke får med seg. Syn og hørsel kjenner vi tilstand på. Vi er ihvertfall heldige som har godt samspill m bhg. #4 og 6 håper det går seg til for deres gutter også!
Galskapens overhode Skrevet 3. oktober 2012 #9 Skrevet 3. oktober 2012 synes han er flink til å være 4. og de vokser i rykk og napp på alle måter. var gutt har et veldig godt språk og er ekstremt god på rollespill-- han klarer ikke leke med jevngamle. Han irriterer seg over barn som ikke klarer å prate ordentlig. Redd dette vil hemme. ham senere. Og gjøre forhold til andre i hanne kull vanskelig. Han har veldig god grovmotorisk kontroll også. samtidig er han umoden ha andre områder. inkontinent, sliter med finmotorikk, La sitt første puslespill her om dagen-- det hadde 6 biter. Perle og tegne gir han opp. fordelen er at alle gutta elsker å leke med ham, pga hans store fantasi og evne til å inkludere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå