Gå til innhold

Delvis forliggende morkake - noen med mer enn en oppfølgings-UL?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med delvis forliggende morkake?

Jeg fikk vite at min ligger delvis foran da jeg var på ordinær UL i uke 18, og innkalling til kontroll nå i uke 30. Den ligger nok på samme sted som før, og har fått enda en time til kontroll om fire uker.

Noen som har vært innom mer enn en oppfølgingskontroll...??

Evt. noen som har vært nødt til å ta keisersnitt som følge av dette, eller fikk føde på vanlig måte?

Har ikke hatt noen blødninger, og har ikke fått noen restriksjoner på hva jeg kan gjøre og ikke gjøre, så jordmødrene jeg var hos i dag mente det ikke var noe særlig grunn til å tro at det vil ha noe å si for meg i dagliglivet framover (bortsett fra om jeg får blødninger, altså!)

Er altså fødselsmåten det er snakk om her.

Hadde virkelig trodd det ville rette seg til nå, for de sa i uke 18 at det mest sannsynlig ville ha gått seg til. Isj. Men det nytter jo ikke sutre for noe man ikke kan gjøre noe som helst med....:-/

Fortsetter under...

Jeg hadde placenta previa marginalis i uke 18 og 32. Liten blødning i uke 31. Fikk da beskjed om å ta det med ro, uten noen mere spesifikke formaninger enn som så. Ny ul (innvendig denne gang) i uke 33 - da var morkaka høyt nok oppe til å ikke være problematisk .

Så fint at det er håp!:)) Både på UL i uke 18 og senere kontroll hos jordmor har de liksom vært så positive til at morkaken heeelt sikkert hadde flyttet på seg innen uke 30 siden den bare dekker delvis, så jeg var jo nesten sikker på at det her bare var en formalitet. Men da håper jeg det har ordnet seg neste gang! Vil ikke ta keisersnitt, og vil ikke ha en fødsel med fare for store blødninger, men det er jo ikke sånn at jeg kan rette på morkaken selv, akkurat. Yeye..

For min del har den flyttet seg seint i to svangerskap. Første gang i uke flyttet den seg i uke 34, og denne gangen var den marginal frem til uke 32, på kontroll nå i uke 36 hadde morkaken trukket seg godt opp. Så, det er forsatt håp. I stor grad, for en vanlig fødsel!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...