Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min lille jente på 13 mnd har hatt lengre tid plager med øret.

Startet i juli hvor hun tok mye på øret og august la jeg merke til kloremerker etc. Slutten av august oppdaget tørket blod rundt hele øret hvor legen sa trommhinnen hadde gått. Behandling var saltvann i nesen.

Hun fortsatte å klø og for en uke siden ble det dårlig søvn igjen. Har lagt merke i flere uker at hun slår seg mye i hodet. Lørdag oppdaget jeg tørket blod igjen. Var hos legen, annet lege på kontoret, hvor han trodde ikke at trommhinnen aldri har vært sprukket. Diagnose: veldig hoven og rødt. Allmentilstand bra og ingen feber.Kun dårlig søvn. Behandling:apocillin 5 dager. Er kun på første dose som ikke gikk bra.

tips hvordan jeg kan gi det til henne uten hun spyr og brekker seg? Har tenkt å teste i fruktmosen i morgen.

Noen som kjenner seg igjen?

Kan det komme blod uten at trommhinnen er sprukket?

Føler at jeg vil dra til nese-høre-hals spes, men vente å se utfallet av antibiotikan?

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe særlig erfaring med øre plager bortsett fra at mine søsken har vært plaget opp gjennom hele oppveksten. Få henvisning til øre-nese-hals spesialist. Fastlegen er generelt ikke flinke på øreplager er hva de (min mor) hvertfall har erfart. Hun kranglet gjennom en henvisning som fastlege mente de ikke trengte. De fikk hjelp og innlagt dren og ble mye bedre:). Nå vet jeg som sagt ikke hva som er med ditt barn, men vil anbefale å få sjekket det hos spesialist hvertfall:). Det skader jo ikke:). (Tror imidlertid ikke det er trommehinnen som har sprukket jeg heller, da dette er svæært smertefullt og du ville oppsøkt lege ganske fort. De fleste babyer gråter da nesten utrøstelig)

Når det kommer til medisiner har jeg litt mer erfaring. Jeg fikk tips på sykehuset når jeg var innlagt med min datter om å blande det i sana sol. Jenten min bare brakk seg og alt kom opp igjen uansett hva vi blandet med. Prøvde etter tips fra erfaren spl på sykehuset å blande med sana sol, og det gikk mye bedre. Det var fortsatt vanskelig, men når jeg fikk det i henne så kastet hun det ikke opp igjen.

Jeg knuste tbl, blandet godt sammen med sana solen (ikke mye) og gav i ml sprøyte. Et tips er å trykke sprøyten inn mot kinnet, og litt langt bak. Da svelger de lettere og unngår brekninger. (Selvom det ikke alltid er like lett å gjennomføre;). Gi litt og litt omgangen. Fikk jenten min for mye kom det rett ut igjen.

Håper du finner ut av det. Lykke til:).

Huff skjønner ikke hvordan leger kan gi apocillin til små barn.

Vi fikk den første gang vi også, men han spydde det opp hele tiden, og trodde at alt som skulle inn i munnen smakte vondt. Løsningen for oss ble imacillin, den smaker bær.

Gutten vår hadde 1-2 ørebet i mnd, så han hadde 13 kurer totalt før det ble innlagt dren i juni. Og etter det har han ikke hatt ørebet. :)

Bare spør om du lurer på noe :)

takk for svar og tips.

apocillin jeg fikk er flytende og smaker sterkt. Blandet i fruktmosen funket dårlig:( Men er meget sterk. Bhg ga i dag på dagen og hun kastet opp men det funket bra til kvelds. Må gi det litt før mat og som du sa beccis langt bak mot skinnet.

Hvis ikke denne kuren går så drar jeg til spesielt.

13 kurer det var mye:/

Gutten vår hadde mye øreverk i hele fjor. Mange antibiotka kurer. Fikk til slutt henvisining til ønh spesialist som sa han hadde kronisk mellom øre betennelse. Fikk lagt inn dren og han har vært frisk siden. Enig med de over her; få henvisning til ønh spesialist, og sørg for at ungen får immacillin eller ery max istedenfor appociilon. De er mye mildere for magen og smaker frukt. Lillemann bare sugde det i seg når han fikk og sa nam nam ;)

Annonse

Jepp, vi har hatt 2 ørebetennelser i sommer. Han ble 1 år i August.

Greia er at han klager ikke når han har vondt, men vi oppdaget det først når han hadde 40 i feber.

Han driver alltid å "ordner" med ørene når han er trøtt. Det gjrode jeg når jeg var liten også, så det var liksom ikke noe uvanlig der.

Første gangen fikk han appocillin (?). Den måtte vi blande ut i yoghurt og med banan. Det gikk greit en stund, men så skjønte han tegninga og begynte å tulle.

Andre gangen husker jeg ikke hva vi fikk, men det var en rød guffe som vi gav med en slags doseringssprøyte (er så trøtt akkurat nå at jeg orker ikke å sjekke hva det heter) inn in munnen. Litt brutalt, men når man er vant til å gjøre det med katten (!) gikk det greit her også.

Ja, dessverre så har jeg erfaring på dette. Fra hun var ca 1 år har hun slitet med mye ørevondt og da også dårlig hørsel. Tok lang tid før jeg skjønte hvor ille det var. Hadde hatt henne flere ganger hos fastelege og legevakt. Men etterhvert begynte flere å bemerke at hun kanskje hørte dårlig. Da gikk alt opp for meg. Dro rett til en privat øNH og gikk da på 2 penicillin kurer med 2 ukers mellomrom. Kontroll en mnd etter, fremdeles mye væske og i september fikk vi endelig lagt inn dren. Da var hun 22 mnd. Så nå henger hun etter i språk, sier så og si ingenting. Men merker at hun har det mye bedre nå. Så jeg sier bare kom deg fort til en øNH, det er de som kan dette.

å få unger til å ta med. er ikke alltid lett. Om det er en h*n liker kan det være lurt å ta av smokken på tåteflasken og lan h*n drikke det. Eller så blandet jeg miksturer med ublandet satf og sprøyta det onn i munnen og holdt for nesen. Da svelger dem alltid.

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...