Gå til innhold

Til dere som har født før: renselse og smerter i underlivet etter fødsel

Anbefalte innlegg

Hei,

lurte på om dere som har født før kan dele litt av de erfaringene dere har med hvordan underlivet er etter fødsel:

1) hvilke type smerter er det dersom dere har sydd, og hvilken grad av rifter fikk dere

2) hvor mange dager tar det før man føler man kan sitte og gå normalt uten at det er smerter i underlivet

2) hvor lenge varer renselsen

3) hvor ofte måtte dere skifte de største bindene/bleiene de første dagene

Fortsetter under...

1. Jeg fikk overflaterifter og måtte sy noen sting. Det svidde noe grønnjævlig å gå på do!

2.Hos meg gikk det en stund før jeg ikke hadde smerter lenger. Hadde smerter og blødde hver gang jeg gjorde nr.2 på do i godt over et halvt år.

3. min renselse varte fra 17.juni til månedskiftet oktober/november

4. Jeg byttet hver gang jeg var på do. 5-6 ganger om dagen

Jeg fikk ei lita rift, grad 1 og sydde noen få sting. Kunne sitte og gå normalt etter fødselen, uten smerter, men det var litt ømt.. Det sved når jeg var på do i ca ei uke. Renselsen varte i ca 5-6 uker. I starten måtte jeg skifte bind titt og ofte, men det ble mindre og mindre.

Renselsen, ja...Ingen fortalte meg om denne jævlige tiden etter fødsler. Jeg rivnet litt ved urinåpningen og måtte sy et par sting der. Lekkert...Fikk også en liten rift ved inngangen til skjeden og sydde ? sting der. Jeg var svært nedfor etter fødselen p.g.a dette, syntes veldig synd på meg selv og det var fælt å tisse. Smerten er en sviende følelse, som brennnesle eller brennmanet...? I tillegg til at man kan føle seg litt mørbanket generelt i hele underlivet, som om noen har dengt løs på deg med hammer.

Dersom du får rifter (ikke alle får det, altså!) skal du vite at å sitte fremoverlent når du tisser hjelper veldig forresten. Såpass fremoverlent at puppene er i fanget ditt-bare et lite tips ;)

Jeg kunne ikke sitte normalt på et par uker, var for sår i skrittet til det. Jeg blødde i 2 måneder cirka, samme mengder som når man har menstruasjon. Fæl lukt...helvetes griseri er det. Jeg kaller det Helvetesfloden, renselsen er et altfor uskyldig ord etter min mening.

Endret av Preggers
1. Jeg fikk overflaterifter og måtte sy noen sting. Det svidde noe grønnjævlig å gå på do! 2.Hos meg gikk det en stund før jeg ikke hadde smerter lenger. Hadde smerter og blødde hver gang jeg gjorde nr.2 på do i godt over et halvt år. 3. min renselse varte fra 17.juni til månedskiftet oktober/november 4. Jeg byttet hver gang jeg var på do. 5-6 ganger om dagen

Jeg føler med deg, søster. Amen!

1. Jeg fikk overflaterifter og måtte sy noen sting. Det svidde noe grønnjævlig å gå på do! 2.Hos meg gikk det en stund før jeg ikke hadde smerter lenger. Hadde smerter og blødde hver gang jeg gjorde nr.2 på do i godt over et halvt år. 3. min renselse varte fra 17.juni til månedskiftet oktober/november 4. Jeg byttet hver gang jeg var på do. 5-6 ganger om dagen
Jeg føler med deg, søster. Amen!

Jeg satser enten på keisersnitt på nestemann, eller at ungen ikke er 4650 g :)

-men for normalen så er det jo ikke slik.

Et annet tips ang tissing er å tisse i engangskopper. jeg satt koppen klint inntil urinåpningen og tisset i koppen. Da svei det ikke

Annonse

1. gang sydde jeg bare der jeg ble klippet. Svei bare første gang jeg tissa og første bommelom var også kjip, seinere gikk det fint, bare litt øm der nede. Tross en kjip fødsel var det ikke noe problem å sitte.

Renselsen var voldsom og skifta bind i ett sett ca 1 uke, så mindre og mindre til det gikk over i første mens 7 uker etter fødsel.

2. gang sydde jeg noen få sting i perineum(rift grad 1-2), svært lite plager der nede da også, men var plaget m etterrier i ca 5 dager. Renselsen varte 5 uker tror jeg

Jeg fikk bare to pyntesting, men det sved litt når jeg tisset.

Ha en sprayflaske når du skal tisse, og spray vann på mens du tisser. Er bedre :)

Tørk med hårføner.

Blødde i to uker, og etter to uker var alt ferdig med renselsen :)

Gjest Ballongmamma
Renselsen, ja...Ingen fortalte meg om denne jævlige tiden etter fødsler. Jeg rivnet litt ved urinåpningen og måtte sy et par sting der. Lekkert...Fikk også en liten rift ved inngangen til skjeden og sydde ? sting der. Jeg var svært nedfor etter fødselen p.g.a dette, syntes veldig synd på meg selv og det var fælt å tisse. Smerten er en sviende følelse, som brennnesle eller brennmanet...? I tillegg til at man kan føle seg litt mørbanket generelt i hele underlivet, som om noen har dengt løs på deg med hammer. Dersom du får rifter (ikke alle får det, altså!) skal du vite at å sitte fremoverlent når du tisser hjelper veldig forresten. Såpass fremoverlent at puppene er i fanget ditt-bare et lite tips ;) Jeg kunne ikke sitte normalt på et par uker, var for sår i skrittet til det. Jeg blødde i 2 måneder cirka, samme mengder som når man har menstruasjon. Fæl lukt...helvetes griseri er det. Jeg kaller det Helvetesfloden, renselsen er et altfor uskyldig ord etter min mening.

Haha herlig! Jeg liker ord som kan beskrive slike ekle ting. Helvetesfloden skal jeg ta vare på til det er min tur.

Jeg hadde 5 pyntesting sist. Værste jeg har vært med på! Hun sydde før bedøvelsen virket. Pluss at hun sydde stingene alt for stramt. Var sykt vondt å tisse, så første uken tissa jeg faktisk inne i dusjen, da fikk jeg skylt samtidig. Klarte ikke gjøre det på do. Var vondt å sitte i 3 uker ca. Blødde i 7 uker. Og så fort jeg tok på meg stram bukse, begynte jeg å blø litt igjen. Det varte vel i ca 3 mnd.

Brukte de største bindene på sykehuset i 1 døgn, før jeg gikk over til noen litt mindre. Når jeg reiste hjem 3. Dagen var jeg over på vanlige bind. Blødde lite og leenge.

1) hvilke type smerter er det dersom dere har sydd, og hvilken grad av rifter fikk dere

- Jeg hadde noen sting (bakover på skrå). Dette er den vanligste typen rift fikk jeg beskjed om. Jeg fikk sprayet på noe lokalbedøvelse før hun sydde, men det gjorde såpass vondt at jeg ble litt sinna på hun som gjorde det...

2) hvor mange dager tar det før man føler man kan sitte og gå normalt uten at det er smerter i underlivet

- Jeg husker ikke spesifikt, men et par uker etter fødsel kunne jeg sitte normalt på de fleste myke stoler/sofaer

2) hvor lenge varer renselsen

- Heftig i en ukes tid, mindre og mindre over de neste 5 ukene

3) hvor ofte måtte dere skifte de største bindene/bleiene de første dagene

- Helt i starten føltes det som om jeg skiftet kontiunerlig, men jeg vet jeg gikk over til vanlige bind før jeg reiste hjem fra sykehuset på 3 dagen

Også glemte jeg: De første dagene ble det redningen for meg at de på sykehuset hadde dusj til toalettet.

Altså jeg dusjet underlivet samtidig som jeg tisset :-)

Helt genialt!! Også kan man bruke litt tid og 'lufttørke' i stedet for papir ;-)

Jeg fikk grad 1, det vil si en overfladisk rift, men var hoven og øm i ca 1 uke etterpå. Hvis det svir når du tisser, hjelper det å dusje med vann samtidig. For hevelse er det absolutt beste å fylle en gummihanske med isbiter og vann, og legge på med feks en klut eller mykt papir mellom. Hevelsen gir jo tyngdefølelse og spreng, får du ned hevelsen gjør det ikke så vondt. Det kan også hjelpe med Paracet og Naproxen.

Brukte store bind de første dagene, deretter vanlig nattbind i noen uker. Totalt varte renselsen i 6 uker.

Annonse

1) Ble klippet veldig mye sist i forbindelse med vakum. Fikk aldri noe svar på hvor mange sting, det ville hun ikke svare på for hun ville ikke jeg skulle bli opphengt i dette, så tolket det som mange! Hadde forferdelig vondt lenge, så det gikk MYE i ibux & paracet første måneden, og noen lunkne dusjer av underlivet som var en livredder!

2) Smertefri tok en god stund, var veldig hoven, øm og følte det strammet veldig i stingene som gikk opp mot hull nr.2. Husker ikke når jeg gikk, lå og satt normalt. Sverger mye til gode, store bomullstruser og joggebukser...;)

3) Renselsen varte vel i ca.5-6 uker her for vi hadde sex for første gang da, eller det vil si vi prøvde hehe.. uten hell ;)

4) Skiftet hver gang jeg tisset. Blæra ble ganske stor når det plutselig ikke var en baby der inne så kanskje 4-5 ganger daglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...