Gå til innhold

Noen med erfaringer rundt det med barnebidrag ETTER fylte 18 år??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har eldstesønnen til samboeren søkt faren sin om barnebidrag gjennom NAV...De har i alle år hatt god kontakt, så dette kom som lyn fra klar himmel:-(

Jeg tenker at han heller burde spurt faren sin selv om hvilke muligheter han/vi har til å hjelpe ham økonomisk. Men det faktum at han istedenfor har søkt gjennom NAV, er for oss ganske utrolig!

Det hører med til historien at samboeren min og guttens mor alltid har hatt et dårlig forhold, nettopp på grunn av bla. barnebidrag. Han har betalt mye mer enn det som er riktig, pga. at hun har unnlatt å opplyse om inntektsøkning, kapitalinntekt...lang historie...Han har i lange perioder betalt en tredjedel av inntekten sin til henne. Jeg trenger ikke at noen forteller meg at "det er feil" og "da har NAV gjort feil og må stå til ansvar"...for DET har han prøvd. Kort fortalt har han slitt VELDIG økonomisk pga. dette. Han har derfor sett frem til den dagen gutten ble 18, for da å slippe å betale mer til henne. Jeg mistenker derfor at det er hun som står bak søknaden, og han han, som ung og uerfaren, ikke helt er klar over hva han har gjort. Jeg tenker slik, mens min samboer er utrolig skuffet over sønnen sin.

Han har lenge hatt jobb ved siden av skolen. I sommer jobbet han mye og tjente bra. Nå har han fått lærlingeplass, som selvfølgelig ikke gir veldig høy inntekt. Han har bra med penger på bok, og eier selv to biler. (Sønnen, altså...)

Vi sitter her og lurer på om det i det hele tatt er store sjanser for at han får dette innvilget? Min samboer har aldri tjent bra...Nå tjener han litt i overkant av 300000,- og det er den høyeste inntekten han har hatt. Moren tjener omtrent det samme, og er i full jobb...

Noen erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge han går på vgs/lærling så er jeg ganske sikker på at han vil få det innvilget. Jeg gjorde det samme da jeg gikk siste året på vgs, og pappa måtte betale til jeg var ferdig. Jeg fylte da 18 år på høsten og var ferdig våren etter. Men i mitt tilfelle hadde jeg ikke mye kontakt emd min far, og jeg bodde på hybel og trengte faktisk pengene for å fullføre vgs.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det er vel noe sånt som at man har krav på det (sønnen altså), og da er det vel en viss «risiko» for at det innvilges. Men noe mer vet jeg ikke, skal ikke moren betale noe da? Gjelder det ikke begge foreldrene? Og er det ikke egentlig når barna utdanner seg det gjelder, nå har han jo «jobb»? Hvorfor kan ikke faren gå videre med det at han har betalt for mye? Det er jo ikke rett, og 300 000 er jo ikke så mye?

Skrevet

Som anonym over sier, så har han rett på barnebidrag til han er ferdig på VGS/lære. Men forskjellen vil være at pengene blir betalt til hans konto og ikke til mor. Hun får altså ingenting ut av det. Det er rett og slett for å sikre at far er med å betaler for vgs. Hvis han dropper ut eller slutter i lære, gjelder ikke dette lenger.

Skrevet
Så lenge han går på vgs/lærling så er jeg ganske sikker på at han vil få det innvilget. Jeg gjorde det samme da jeg gikk siste året på vgs, og pappa måtte betale til jeg var ferdig. Jeg fylte da 18 år på høsten og var ferdig våren etter. Men i mitt tilfelle hadde jeg ikke mye kontakt emd min far, og jeg bodde på hybel og trengte faktisk pengene for å fullføre vgs.

Vet du om du fikk mer eller mindre enn det moren din fikk før du fylte 18? Og det har kanskje noe å si at han fremdeles bor hjemme hos moren sin?

HI

Skrevet
Det er vel noe sånt som at man har krav på det (sønnen altså), og da er det vel en viss «risiko» for at det innvilges. Men noe mer vet jeg ikke, skal ikke moren betale noe da? Gjelder det ikke begge foreldrene? Og er det ikke egentlig når barna utdanner seg det gjelder, nå har han jo «jobb»? Hvorfor kan ikke faren gå videre med det at han har betalt for mye? Det er jo ikke rett, og 300 000 er jo ikke så mye?

Han har undersøkt rundt det med å få gjennomgang av bidragsberegningen tilbake i tid, men har faktisk blitt frårådet dette av advokat. Det er store sjanser for "krig" med moren, som igjen selvfølgelig vil gå utover hans forhold til guttene...Men nå vet han ikke lenger...Det er jo ikke riktig at han skal betale for mye heller... Vi har hatt det utrolig tøft økonomisk pga. dette, og det går jo igjen utover hva vi kan bruke penger på til vårt felles barn. Vi har f.eks ikke egen bolig, vi har ikke vært på ferie på 12 år, og vi har aldri kunnet bruke noe særlig penger på guttene hans når de har vært her, ettersom mora har fått så store summer...

HI

Skrevet

Ungen har krav på bidrag så lenge han går på videregående/læra, så det går definitivt gjennom.

Vi foreldre er pliktige til å forsørge barna våre til de er ferdige med den skolen.

Men nå som gutten selv skal få pengene inn på egen konto (ikke noe bidrag til mor lenger nå som "barnet" er blitt myndig) synes jeg fint mannen din kan be om å få regnet ut hva han skal betale på nytt.

Skrevet

Jeg søkte forlengelse av barnebidrag når jeg gikk på videregående.

Min far svarte aldri på papirene han fikk tilsendt, så det hele endte hos Statens innkrevingssentral med trekk hos arbeidsgiver på etterbetaling 4000 kr per måned i stedet for normalt månedlig trekk.

Men det var hans valg å gjøre det vanskelig.

Han bidro aldri med en eneste krone til min tilværelse gjennom min barndom utenom det pålagte så jeg hadde ikke noe dårlig samvittighet for å søke bidrag for det ekstra året jeg gikk på skole.

Særlig ikke når han kjøpte seg inn i en leilighet slik at min halvsøster kunne bo greit mens hun studerte.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Han har undersøkt rundt det med å få gjennomgang av bidragsberegningen tilbake i tid, men har faktisk blitt frårådet dette av advokat. Det er store sjanser for "krig" med moren, som igjen selvfølgelig vil gå utover hans forhold til guttene...Men nå vet han ikke lenger...Det er jo ikke riktig at han skal betale for mye heller... Vi har hatt det utrolig tøft økonomisk pga. dette, og det går jo igjen utover hva vi kan bruke penger på til vårt felles barn. Vi har f.eks ikke egen bolig, vi har ikke vært på ferie på 12 år, og vi har aldri kunnet bruke noe særlig penger på guttene hans når de har vært her, ettersom mora har fått så store summer...

HI

Så fordi moren er en sær, bitter og vrang eksdame, skal hele deres liv stå på vent, dere skal leve på et minimum, ikke kunne gi verken deres felles barn og hans særbarn noe ekstra, bare fordi hun skal ha en tredel av hans inntekt? Eier hun ikke skam i livet? Sier ikke advokaten noe om at det må gå an å be henne moderere seg, til det beste for sine egne barn? Unnskyld om jeg fyrer opp under noe her, jeg blir bare så provosert. Men nå som barna er begynt å bli såpass store, er hun kanskje historie om kort tid, og da er det kanskje like greit å ikke starte noen nye strider. Men ham burde jo definitivt ha en dialog med NAV, slik at de har hans situasjon med i beregning, og ikke bare ser på satser og hva de nå enn bruker.

Skrevet

Nå er ikke jeg helt sikker men må ikke gutten bo på egen hybel eller leilighet for og få bidrag etter at han er fyllt 18 år ?

Hva med at dere tar dere en prat med gutten neste gang han er hos dere? Kan dere feks spøre om han kan tenke seg og bo hos dere mens han er lærling ?

Skrevet
Nå er ikke jeg helt sikker men må ikke gutten bo på egen hybel eller leilighet for og få bidrag etter at han er fyllt 18 år ? Hva med at dere tar dere en prat med gutten neste gang han er hos dere? Kan dere feks spøre om han kan tenke seg og bo hos dere mens han er lærling ?
Nei han må ikke bo på hybel for å få bidrag fra den forelderen han ikke bor hos.
Skrevet

Han har krav ja så lenge han er under utdanning (lærling/skole), men han kan miste retten hvis han tjener for mye. (Hvis ikke reglene er forandret)

Og da er det han som får pengene ikke moren.

Jeg fikk bidrag fra pappa første året som lærling, andre året tjente jeg for mye og fikk avslag.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vi er i helt samme situasjon, med den forskjellen at moren er uføretrygdet, og at sønnen ikke begynte på videregående etter ungdomsskolen, så gikk han ett år på elektro, for så å ombestemme seg og begynne på tømrer-linjen nå i høst. Så han er altså 18 år og fremdeles på første året!? på videregående.. vi frykter at han må betale helt til han er ferdig i lære om to og et halvt år til, i verste fall tre og et halvt år.

Min samboer tjener ca400000 i året,men har jobbet ekstravakter på et annet arbeidssted og tjent ca 60 000 der.Dette gjorde han jo for at vi skulle ha penger til å betale våre egne regninger men nå har han fått vedtak om å betale 5600 kr pr mnd til sønnen. Dette er mer enn mor fikk før fylte atten, og han bor fremdeles hjemme. Når mor oppdaget dette, søkte hun om endring for datteren på 16 år også, på julaften kom vedtaket om at bidreaget ble økt til 4400 for henne!!

Altså 10 000 kr pr mnd!!?

Vi er ganske fortvilet også, min samboer jobber så mye ekstra som han greier, men problemet er jo at jo mer han jobber ekstra, jo mere bidrag må han betale...vi hadde tjent på å flytte fra hverandre, og vurderer nå faktisk det. Da ville jeg fått ekstra barnetrygd, fradrag på skatten pga eneforsørger, og han måtte betalt bidrag til meg, og sånn fått bidraget til de andre barna ned. Men det er jo et stort skritt å ta...

Anonym poster: c72038d23d2ed13b44b5dd2ea7c0c273

Skrevet

Skjønner ikke at alle skal være så snille jeg, HI. du er klar over at det er å anse som grov økonomisk kriminalitet om moren har svindlet dere for over 100000 kr, sant? Skal dere bare gjøre som hun sier for å være snille og ikke skape splid? Høres jo ut som om det er moren som skaper splid her, ikke dere.

Anonym poster: 992471b84ea65d58da4d4ed928fe2f6e

Skrevet

Jeg tror bidraget fastsettes på nytt. Det ble det gjort her når jeg søkte for noen år siden. Da fikk jeg faktisk mer enn det min mamma hadde fått for meg, så det kan slå begge veier.

Og om ikke reglene har endret seg, så kan man søke fra begge foreldrene. Men da må man bo alene tror jeg.

Anonym poster: 269f9c65a5184f221849bf077e2b7a14

Skrevet

Det koster ca 1000 kr å få bidraget beregnet av nav. Alle dere som er uenige i bidraget dere betaler, be om å få regnet ut på nytt. Da må begge parter sende inn lønnsslipper fra de 3 siste mnd. Kan ikke snike seg unna da....

Skrevet

Vi er i helt samme situasjon, med den forskjellen at moren er uføretrygdet, og at sønnen ikke begynte på videregående etter ungdomsskolen, så gikk han ett år på elektro, for så å ombestemme seg og begynne på tømrer-linjen nå i høst. Så han er altså 18 år og fremdeles på første året!? på videregående.. vi frykter at han må betale helt til han er ferdig i lære om to og et halvt år til, i verste fall tre og et halvt år.

Min samboer tjener ca400000 i året,men har jobbet ekstravakter på et annet arbeidssted og tjent ca 60 000 der.Dette gjorde han jo for at vi skulle ha penger til å betale våre egne regninger men nå har han fått vedtak om å betale 5600 kr pr mnd til sønnen. Dette er mer enn mor fikk før fylte atten, og han bor fremdeles hjemme. Når mor oppdaget dette, søkte hun om endring for datteren på 16 år også, på julaften kom vedtaket om at bidreaget ble økt til 4400 for henne!!

Altså 10 000 kr pr mnd!!?

Vi er ganske fortvilet også, min samboer jobber så mye ekstra som han greier, men problemet er jo at jo mer han jobber ekstra, jo mere bidrag må han betale...vi hadde tjent på å flytte fra hverandre, og vurderer nå faktisk det. Da ville jeg fått ekstra barnetrygd, fradrag på skatten pga eneforsørger, og han måtte betalt bidrag til meg, og sånn fått bidraget til de andre barna ned. Men det er jo et stort skritt å ta...

Anonym poster: c72038d23d2ed13b44b5dd2ea7c0c273

Den gamle bidragskalkulatoren tok ikke hensyn til at det skal betales bidrag for flere barn. Skjekk hva som er maks batalingsevne med en inntekt på 460000 kr. 10000 kr høres mye ut i og med at han har et barn i egen hustand.

Anonym poster: 7927eab9cb05fbfd67e681f3ef1d58f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...