Gå til innhold

Å ikke vite kjønnet vs. å få vite kjønnet - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min ønsker i utgangspunktet ikke å vite kjønnet (selv om han mener at jeg aldri i verden kommer til å klare og utstå nysgjerrigheten). Men ettersom jeg har snakket med venninner og kolleger virker det som at dette blir mindre og mindre normalt. Er det virkelig så upraktisk å ikke ha alle klær og rosa/blå puter/tepper/ogaltannet innkjøpt i forkant?

Vi tenker å ha flere barn, og kommer høyst sannsynlig til å bruke samme babyrom til begge. Dermed vil jeg kjøpe utstyr og ordne rommet nøytralt og heller legge på med "riktige" farger etterhvert... Gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste ved å ikke fikse dette på forhånd?

Det eneste som betyr noe for meg er at barnet er friskt, og jeg har alltid gledet meg til å få barnet på brystet og da se hvilket kjønn det er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi visste det ikke med nummer to og tre, og det bevarte jo en spenning hele svangerskapet. Nå ligger nummer tre i magen i vi ville vite det. Og vet du, jeg angrer ikke et sekund på det :) Føler vi har blitt mer kjent med den lille i magen, vet på en måte litt hvem han er, bruker navnet hans og snakker til han når jeg stryker meg på magen :) Barna har også et sterkere forhold til lillebror nå som de vet det er Ole i magen og ikke "babyen" :) Jeg trodde ikke det skulle bli så fint å vite det på forhånd, men det er bare herlig :)

Skrevet

Vi vet ikke kjønnet..

Fins mange fine klær og ting som er nøytrale, så jeg syns ikke det er ett stort problem..

Skrevet

Dette er vel helt individuelt! Jeg har visst det mine tre, men mest fordi de to første lå slik til at det ikke var rom for tvil. Dessuten har jeg vært overbevist selv om kjønnet begge de gangene. Nummer tre knyttet det seg litt mer spening til, men der hadde vi ekstra mange ultralyder, så etterhvert var han også røpt.

Personlig har jeg bare kjøpt og strikket hvitt, offwhite og bruntoner, for jeg liker ikke verken lyseblått eller rosa, så mht innkjøp har det ikke spilt noen rolle. Men når man kan se det er det jo artig å vite at det er en liten jente der inne f.eks.

Mht rommet, er vel det praktisk å holde nøytralt uansett...

Skrevet

Jeg er veldig glad i farger, bryr meg ikke voldsomt med tradisjonelle gutte og jentefarger, men blir litt feil med nyfødt gutt i rosa babyteppe (så det strikker jeg i lysegrått).

Men tror nok jeg skal forsøke å holde nysgjerrigheten min i sjakk og gå for magefølelsen, nemlig at det er best for meg å ikke vite... Men mye kan skje frem til UL, kanskje jeg ikke klarer å vente ;)

Gjest Mammantil2prinser
Skrevet

Titter fra 3.trim. :)

Vi vet ikke kjønn og for min del nå er jeg 100% ærlig er det DUMMESTE jeg noengang har gjort :(

Jeg treger meg faktisk halvt ihjel :P jeg har fått en slags sperre, klarer ikke handle klær da alt av nøytralt er veldig stygt og ellers veldig jente/gutte dominerende. Klarer ikke tenke på navn i frykt for å falle for et guttenavn og få jente vise versa :P

Høres kanskje veldig negativ ut, men slik føler jeg det personlig :/ har funnet de nydeligste ting som ikke kan kjøpes pga det blir for seint etter baby er kommet eller så må vente på seg til baby er kommet :( for jeg vil jo selvfølgelig ikke kjøpe alt som er nødvendig før barnet kommer i nøytrale farger! Så her settes penger til side hver mnd så får det bli storshopping når baby er kommet! :)

Skrevet

Jeg visste det med sønnen min, så det enkelt på UL.

Nå med min nye samboer så er vi en smule uenig. Han vil ikke vite det men det vil jeg og vet at får jeg vite det så får også han det :P

Skrevet

Valgte å ikke vite med nr 1 og synes det var helt fantastisk spennende. Vi gikk og følte på følelsen og spenningen hele tiden:) Kjøpte neutrale klær og synes ikke det var noe savn. Det ble nok med rosa og "Hello Kitty" som gaver etterhvert likevel. Synes også det er kult med barnetøy som er litt mer unisex! Babyblå og rosa blir fort litt kjedelig... Når vi ventet nr. 2 klarte vi ikke å holde oss og valgte å vite. Det var fint det også. Særlig fordi vi kunne forberede den kommende storesøsteren på en annen måte enn hvis vi ikke hadde visst. Praktisk var det også. Nå med nr. 3 vet vi også, men kjenner at jeg godt kunne latt vær å vite og tatt det som det kommer:)

Skrevet

Her er både jeg og mannen såpass nysgjerrige at vi klarer ikke å vente! Har visst det med alle de andre, og skal absolutt vite det igjen. Teller dagene til ordinær ul nå så vi kan få vite det sikkert :)

De kommende storesøsken er også helt fra seg av nysgjerrighet ;)

Skrevet

Har visst kjønnet med alle 3 barna, men med nr 1. Fikk vi høre på 3 ultralyder at han var jente!!! Først i uke 27 fikk vi vite at det var en gutt vi ventet! ...etter det har jeg ikke følt meg trygg før vi har vært på 3D;-)

Kjennes fint ut å ha navnet klart;-) ....og nøytralt kan være kjedelig!! Blir ofte bamser på f. Eks.

Skrevet

Vi ville så gjerne vite d med første, men d var ikke snakk om at hun ville vise seg fram på ul :P så vi fikk ikke vite det før hun kom ut..og det var så spennende :) Denne gangen føler jeg skkurat nå at jeg ikke vil vite, men kan jo hende jeg ombestemmer meg de neste 10 ukene da ;)

Skrevet

Vi ville så gjerne vite d med første, men d var ikke snakk om at hun ville vise seg fram på ul :P så vi fikk ikke vite det før hun kom ut..og det var så spennende :) Denne gangen føler jeg skkurat nå at jeg ikke vil vite, men kan jo hende jeg ombestemmer meg de neste 10 ukene da ;)

Skrevet

Vi har valgt og få vite det med begge to. men med nr.1 så trodde vi helt til bare noen uker før fødsel at vi skulle få gutt, så vi hadde navn klart, hadde fått oss ett hente sett i blått, så måtte vi av naturlige årsaker inn på ekstra ul for å sjekke at alt var bra og da sier jordmor at dette var da ei aktiv jente:) med nr.2 så var jeg sikker på at det ble jente, og de trodde også d på ordinær ul men turte ikke å tro på noe før ungen var ute og det faktisk viste seg å vere en jente:)

Nå med nr.3 vet jeg ikke helt om vi skal spørre etter kjønn, man får jo som andre sier her ett litt spesielt forhold til den lille når man vet hvilket kjønn det er, så jeg tror bare at jeg venter og så tar jeg det som det kommer når ul nærmer seg...:)

Gjest Jente07♥
Skrevet

Vi har foreløpig bestemt oss for å ikke vite denne gangen. Har to fra før, og visste da med begge, Syntes det er kjempegøy å gi navn og alle innkjøp før fødsel, men kjenner jeg har veldig lyst å oppleve spenningen med å ikke vite også:-) Får se om vi klarer å holde oss når vi komme til ul:-)

Ang klær så er ikke det noe problem, kjøper et hentesett i hver farge og litt nøytralt til den første uka. Det hentesettet jeg ikke bruker gir jeg bare i gave, stadig noen som får små:-) Butikkene er jo åpne etter babyen har kommet også:-)

Skrevet

Vi ville ikke vite kjønnet på de første to og vil heller ikke vite det på en evt nr.3(vi er prøvere nå). Var så spennende å først få vite det rett etter fødselen!! :) Kjenner jeg gleder meg til den spenningen igjen <3

Angående klær, så bruker vi stort sett brukte klær som vi har fått og får i gaver, så vi bruker det vi har, fått for begge kjønn. Fikk en del nøytralt også som vi kan velge ut et hentesett i. Bare det er praktiske og komfortable klær til babyn så er vi ikke så nøye:)

Skrevet

Vi viste ikke med førstemann og syntes dette var spennende. Kjøpte inn nøytrale klær osv. Fikk masse rosa babytøy når hun var ute. Ingen fare :)

Vi skal heller ikke vite det denne gangen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...