Gå til innhold

Hvordan lager dere fårikål å hva har dere som tilbehør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Fårikålen lager jeg på "normal" måte (tror det er normalt ihvertfall).

Lagvis med kjøtt og kål i en gryte, hvor jeg starter med kjøttet og gjerne det som har endel fett på seg nederst. Tar opp i pepperkorn, og salter mellom lagene. Heller så på vann, sånn at det ligger vann i hele bunnen. Tror noen bruker mer vann enn meg, men jeg liker best at kjøttet er trukket....ikke kokt.

Lar det koke i 2 timer, noen ganger lengre. Og serverer kun med poteter og øl til ;)

Skrevet

Får i kål kjøtt, kål, hel pepper, salt, mel, karve og laurbærblad.

Kokte poteter ved siden av.

Nam!!

Skrevet
Fårikålen lager jeg på "normal" måte (tror det er normalt ihvertfall). Lagvis med kjøtt og kål i en gryte, hvor jeg starter med kjøttet og gjerne det som har endel fett på seg nederst. Tar opp i pepperkorn, og salter mellom lagene. Heller så på vann, sånn at det ligger vann i hele bunnen. Tror noen bruker mer vann enn meg, men jeg liker best at kjøttet er trukket....ikke kokt. Lar det koke i 2 timer, noen ganger lengre. Og serverer kun med poteter og øl til ;)

Samme her. Men vi koker det da. Har ikke tatt tiden, men lar det koke til det omtrent detter fra hverandre. Bare pass på at det ikke koker tørt, for da blir det svidd. Etterfyll med vann om nødvendig.

Bruker også kun poteter til, det er så godt å mose i sausen, mmmmm :)

Skrevet (endret)

Som Kira sier - kjøtt og kål lagvis med salt og pepper. Vann opp til første lag med kål omtrent. Koker i 2-3 timer (til kjøttet løsner fra benet) Serverer poteter ved siden av. Nydelig!

Endret av kroi
Skrevet
Får i kål kjøtt, kål, hel pepper, salt, mel, karve og laurbærblad. Kokte poteter ved siden av. Nam!!

Jeg bruker også denne varianten, med mel mellom lagene. Liker at sausen blir litt jevnet og tykkere, i stedet for bare "sø". Dog ikke med karve og laurbærblad, kun salt og hel pepper.

Serverer med kokte poteter som alle de andre. Evt flatbrød hvis jeg er virkelig "fancy", men det er sjeldent.

Skrevet

Kjøtt og kål lagvis med salt, pepperkorn og mel. Fyller vann helt opp til øverste laget med kål og lar det koke på svak varme i ca 2 timer.

Skrevet

Jeg legger kjøtt og kål lagvis (Med de fete stykkene nederst) salt, hel pepper og noen ganger mel mellom lagene, og fyller opp med en halv til en liter kokende vann.

Slik trekker det mer enn det koker, men det er fremdeles godt med kraft når den er ferdig.

Serverer med poteter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...