Gå til innhold

Kan noen beskrive veer for meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliggift_
Det begyntet kanskje som menssmerter.. Mine satt nederst i magen.. Mange sier de kjenner det mest i ryggen! Det jeg husker best er at når jeg følte at vondere enn dette klarer jeg ikke, så nå må vi dra for jeg tror ungen kommer snart.. Så hadde jeg 3 cm åpning og den aktive fasen hadde egentlig akkurat startet ;/ Jeg kastet opp innimellom.. Men vet ikke om det var smertene eller lystgassen.. Lykke til da - for det beste med disse smertene er at du får en baby, og når babyen er ute så er alt over. Smerten blir liksom bare borte på et sekund, og det er en ganske så vanvittig følelse det også.. :)

Må bare korrigere litt, ikke for å strø salt i såret. Hos de fleste er smertene ikke over med en gang. Mange har etterrier, som veeeldig få blir forberedt på når de går på svangerskapskurs, vi fikk ikke høre noen ting om det før jeg fikk førstemann. Greit å ha med seg paracet eller lignende i fødebagen mot etterriene, ikke på alle sykehus de gir smertelindring ETTER fødsel.

Fortsetter under...

Det kan sammenlignes med orgasme, bortsett fra at det er helt sinnsykt vondt. Kjentes ut som om hele kroppen min holdt på å revne og på det verste visste jeg ikke forskjell på opp og ned. Hele rommet gjorde vondt. Etter hvert kom de tettere og jeg hadde på et tidspunkt fire topper mellom pausene. Jeg har blitt fortalt at jeg kastet opp flere ganger, men jeg husker bare at jeg hadde lyst til å dø. Fikk epidural ved 4 cm. Er sikker på at anestesilegen som satt den egentlig var en engel.
Orgasme...? Du fikk epidural ved 4cm, da har smertene såvidt begynt. Prøv å fød naturlig (uten juks), så tipper jeg orgasme ligger langt utenfor vokabularet ditt!

Det synes jeg faktisk var ganske ufint sagt av deg. Jeg har aldri født og har således "ingenting" jeg skulle ha sagt. Men å kalle det juks fordi man får epidural synes jeg får deg til å fremstå meget usympatisk...

Det kan sammenlignes med orgasme, bortsett fra at det er helt sinnsykt vondt. Kjentes ut som om hele kroppen min holdt på å revne og på det verste visste jeg ikke forskjell på opp og ned. Hele rommet gjorde vondt. Etter hvert kom de tettere og jeg hadde på et tidspunkt fire topper mellom pausene. Jeg har blitt fortalt at jeg kastet opp flere ganger, men jeg husker bare at jeg hadde lyst til å dø. Fikk epidural ved 4 cm. Er sikker på at anestesilegen som satt den egentlig var en engel.
Orgasme...? Du fikk epidural ved 4cm, da har smertene såvidt begynt. Prøv å fød naturlig (uten juks), så tipper jeg orgasme ligger langt utenfor vokabularet ditt!
Det synes jeg faktisk var ganske ufint sagt av deg. Jeg har aldri født og har således "ingenting" jeg skulle ha sagt. Men å kalle det juks fordi man får epidural synes jeg får deg til å fremstå meget usympatisk...

Helt enig.. jeg reagerte veldig på den responsen. Her skulle alle skrive ned sine fødselserfaringer, og så får man en sånn respons? Skikkelig ufint..

Jeg har ikke født enda, men jeg har allerede bestemt meg for at hvis jeg underveis føler at jeg trenger epidural eller annet smertestillende, ja så tar jeg det. Uten å føle det som juks. Hvis jeg ikke føler at jeg trenger det ja, så tar jeg det heller ikke. Det er da vel opp til meg?? og å kalle det juks? Er det kun hjemmefødsel uten noe som helst hjelpemidler som teller da, eller?? Hvorfor ikke la folk få gjøre som de vil og la folk velge den metoden som passer best for dem.

Syns forsåvidt dette var en veldig fin tråd og leste den med interesse. Godt å få innblikk i hva dere har opplevd. har 13 dager igjen til UL termin, så du kan si at fødsel har stort fokus i tankene mine :-)

Lykke til alle sammen.. og grattis til dere som har gjort det før og gjør det igjen :-)

Har flere barn, og kan bare si at epidural er fantastisk. FANTASTISK. Så det så. Hadde svært positive fødselsopplevelser etter at epiduralen var satt.

Og i mitt hode er det på INGEN måte juks å føde med epidural! Gjør det som er rett for deg!

Jeg vil også tipse om at man kan få vonde etterrier, eller andre vondter etter fødsel.

Jeg drøyde med å be om paracet (fordi jeg tenkte at på et sykehus var de sikkert ikke så glade i at man tok smertestillende...ja, snakk om å være i tåka...)

Da jeg endelig mannet meg opp til å spørre var eneste reaksjon: (4 pleiere hoppet samtidig opp av sofaen og utbrøt hver sin variant av følgende) Selvfølgelig! Du skulle spurt for lenge siden! etc...

Så: har du vondt etter fødsel; be om smertestillende!!

Det er opp til hver enkelt om man vil ha epidural eller ikke, det var bare bruken av ordet "orgasme" jeg reagerte på. Mulig man har en annen følelse av fødsel når man ligger der helt neddopa, men for oss som velger naturlig fødsel så tror jeg ikke noen av oss vil sammenligne det med noe deilig...

Jeg velger bort epidural fordi jeg vil gå gjennom denne smerten og på en måte face det som det er, fordi jeg er redd barnet blir dopet av epidural og fordi en sjelden gang går det veldig galt og folk har blitt lam fra livet og

ned fordi anestesi legen har bommet på åren.

Annonse

Ja, jeg kan forstå at jeg virker usympatisk. Men jeg har inntrykk av at flere og flere kvinner ber om epidural og det som ellers er av dop fordi de ikke engang vil prøve å føde naturlig, Det er også en økende trend med keisersnitt fordi man er redd for å ødelegge musa si, men det er en annen sak...

1: Man er ikke neddopa av epidural - man får lokalbedøvelse i ryggen. Og slipper smertene. Dersom epiduralen er satt riktig, kan man fremdeles kjenne riene og presse.

http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/anestesi/epidural-smertelindring-9039.html?page=1

2: Hvorfor skal man på død og liv føde "naturlig"? For å kunne skryte av det på forum? "Se på meg - selveste urkvinnen - som trosset smertene og fødte mitt barn i smerte. Jeg er dermed en langt bedre mor enn dem som feiger ut!"

Bare så det er sagt: Jeg har født både "naturlig" og med epidural. Jeg overlevde begge - men fødselsopplevelsen var utrolig mye bedre med epidural enn uten.

Endret av Cmyk

Ikke alltid man får så mye valg...var inne på føden på obs posten innlagt en natt , ved av meg ble en kvinne igangsatt pga missfarget fostervann...i latensfasen hadde hun så vondt, stønnet og peset fra jeg kom kl 18 og til jordmor kl 01:30 sa hun hadde 3 cm etterfulgt av : vi setter epidural på deg da vi ser du ikke har mye krefter igjen ! Så da når 4 cm kom fikk hun epidural og ble trillet bort på føden (til min lettelse som da fikk ro til å sove-hurra for 2-manns rom) .er på ingen måte juks å føde med epidural, dummeste jeg har hørt...og jeg syntes faktisk at "motsatt orgasme" var en god beskrivelse, det gjør bare grisevondt istedet for grisegodt...bygger seg opp, når toppen og går ned igjen..... Hvorfor ligge å ha uutholdelige vondter når en kan få epidural? vi har forskjellig smerteterskel og noen kan ha lang og slitsom latensfase og er slitne, mens noen har fødselen unnagjort på noen få timer og ikke syntes det var så ille å føde......

Åh, for en nyttig trÅd! Jeg er førstegangs med termin i desember og er en av de som er innmari informasjonssøkende. Veldig fint Å lese usminkede oppleveser, men det bør man kanskje ikke gjøre om man har skikkelig angst eller noe.

Jeg er sÅ nysgjerrig pÅ hvordan det er Å ha det sÅ vondt og samtidig ikke omkomme av det, og gleder meg til Å se hvordan jeg takler det! Herlig trÅd, sÅ takk for alle erfaringer:-D

Åh, for en nyttig trÅd! Jeg er førstegangs med termin i desember og er en av de som er innmari informasjonssøkende. Veldig fint Å lese usminkede oppleveser, men det bør man kanskje ikke gjøre om man har skikkelig angst eller noe. Jeg er sÅ nysgjerrig pÅ hvordan det er Å ha det sÅ vondt og samtidig ikke omkomme av det, og gleder meg til Å se hvordan jeg takler det! Herlig trÅd, sÅ takk for alle erfaringer:-D

Ja jeg satt Å lurte pÅ dette selv og er litt opptatt av disse smertene og hvordan jeg selv kommer til Å takle det. Synes det er greit Å høre det værste, for da blir jeg ikke overrasket om jeg besvimer,kaster opp eller skriker etter bedøvelse ;) Blir spennende dette her. HÅper de som har fødselsangst ikke leser trÅden for da kan de jo fÅ litt hetta :) De skjønner vel det nÅr de leser overskriften :)

2: Hvorfor skal man på død og liv føde "naturlig"? For å kunne skryte av det på forum? "Se på meg - selveste urkvinnen - som trosset smertene og fødte mitt barn i smerte. Jeg er dermed en langt bedre mor enn dem som feiger ut!"

Ja :) Ikke for å skryte av det på forum, men jeg likte det du sa om urkvinne :)

Jeg følte veene som et ordentlig ubehag - som når du får sånne svettetokter hvor du kaldsvetter og føler deg ordentlig uggen... Det er definitivt ikke hyggelig når det pågår, men heldigvis har de fleste gode pauser mellom riene, og da følte jeg meg jo helt som normalt! Helt snålt egentlig at man i det ene øyeblikket føler et utrolig ubehag, og så er man plutselig helt "vanlig" igjen... :) Jeg fødte nr 1 uten bedøvelse - bare med lystgass, og det gikk helt greit. Vet fra før at jeg har ganske høy smerteterskel, men syns i grunn ikke smertene var det verste, men den litt ubehagelige følelsen man får av riene.

Lykke til med fødsel og rier! Premien kommer etterpå, og da er det i grunn ikke så vondt lenger!

Annonse

Så vondt at jeg er nervøs nå som 2.gangs! Startet som uskyldige menssmerter, men etterhvert føltes det ut som om kroppen jobbet i mot meg på det sterkeste i både mage, rygg, hofter - ja all over... Det kan egentlig ikke beskrives!

Det er opp til hver enkelt om man vil ha epidural eller ikke, det var bare bruken av ordet "orgasme" jeg reagerte på. Mulig man har en annen følelse av fødsel når man ligger der helt neddopa, men for oss som velger naturlig fødsel så tror jeg ikke noen av oss vil sammenligne det med noe deilig...

Jeg velger bort epidural fordi jeg vil gå gjennom denne smerten og på en måte face det som det er, fordi jeg er redd barnet blir dopet av epidural og fordi en sjelden gang går det veldig galt og folk har blitt lam fra livet og

ned fordi anestesi legen har bommet på åren.

Jeg formulerte meg kanskje litt klønete. Men poenget mitt var at jeg oppfattet riene mine som like intese som orgasmer, men det var på ingen måte deilig. Epiduralen derimot var ren frelse.

Men jeg har en mistanke om at du ikke leste hele innlegget?

Jeg husker ikke at riene var jævlige, før de tok vannet ved 7 cm og jeg fikk 9 cm på 20 min. Min opplevelse av rier er som om du har på deg et korsett, som blir strammere og strammere rundt mage/rygg før det løsner igjen. Den verste følelsen ved fødselen var da riene kom konstant på slutten, og jeg tenkte "jeg vilikkemer!", og forsto at det var absålutt ingen vei tilbake. Men da var det snart over :-)

Mine rier kan beskriver som menssmerter ja. Men siden de er tusen ganger sterkere og vondere, så kjennes det nesten ikke ut som menssmerter lengere. Fra jeg hadde 5 cm åpning føltes det ut som ryggen min holdt på å knekke. Det føltes helt sånn ut, og jeg var helt fra meg av smerte. Som om noen tok tak på hver sin side av rygge og prøvde å knekke den i to. Den svir noe voldsomt, presser, kramper osv. Hadde problemer med å holde pusten i sjakk. Det var så grusomt vondt at jeg hadde lyst å bare hyle og gråte, men det fikk jeg ikke til. Riene bestemte og uansett hvor lyst jeg hadde å knekke sammen og gråte, så gikk det ikke. Føltes ut som jeg skulle kvæles om jeg ikke fulgte riene med pusten. Det var fantastisk stort å føde, men uten tvil den jævligste smerten jeg noen gang har kjent. Kan ikke beskrives en gang. Men det gikk godt og jeg angrer ikke et sekund på fødselen :) Og ja, absolutt verdt det ;)

Glemte å legge til at jeg hadde epidural. Fremdeles forferdelig vondt, men den tok en hel time av fødselen som var helt smertefri. Fra 4-5 cm forsvant alle smertene og jeg lå bare å slappet av. Da de tok vannet så var smertene på plass igjen. Men epidural er det beste jeg har prøvd, og det skal jeg ha igjen!

Jeg kastet forresten opp når jeg kom til føden. Jeg spydde fordi det var så vondt. :P

Jeg syntes det var så sinnsyskt, SYKT vondt, men likevell fikk jeg en drømmefødsel. Det var helt utrolig å se kreftene i meg jobbe.

Åhhh, ble helt revet med her. Jeg hører til pÅ DIB, men tok en titt innom. Savner siden her, all spenningen og fødselsnakk. Har en gutt pÅ 9 mnd skjønner dere :P SÅ nÅ gÅr jeg tilbake til DIB, sÅ fÅr dere kose dere og ha lykke til med fødselen! :D

• 4 uker senere...

Da er jeg forbredt på oppkast, pusteproblemer og smertehelvethe ;)

Håper bare jeg ikke besvimer da......

Takk for svar damer. Jeg synes det er bedre å vite de vonde detaljene, enn å komme på fødestua og bli helt overrasket.....

Gjest Mammantil2prinser

Uff ja, det er ikke godt!

Men gå vertfall ikke inn med den innstillingen søsteren min hadde. Han hadde LEST seg opp om hva hun kunne forvente og hvordan ditt og datt! Trodde hun visste hvordan det hele skulle fåregå!

Etter fødsel var hun forbanna for det var ikke slik hun hadde forberedt seg og lest! Gaaad!! Hehe..noen altså :)

Da er jeg forbredt på oppkast, pusteproblemer og smertehelvethe ;)

Håper bare jeg ikke besvimer da......

Takk for svar damer. Jeg synes det er bedre å vite de vonde detaljene, enn å komme på fødestua og bli helt overrasket.....

Ja, men ha i bakhodet at ikke alle opplever det slik. Jeg har to fine fødsler bak meg, og jeg kunne født på nytt og på nytt;) synes det er fantastisk og godt vonde smerter:) Å gå gravid i 9 mnd er mye verre

for meg...

Kastet opp pga smertene. Vondt var det, føltes som en betongblokk låg på korsryggen... uutholdelig. Heldigvis klart meg uten epidural men bad, lystgass og saltvannssprøyte ( tror jeg det heter) var supert! At smertene var over etter fødselen stemmer ikke med min 2 fødsel... mange slitsomme og vonde etterrier :( Såre bryster og noen dager etter jeg var kommet hjem var det sinnsykt vondt å gå på do, uansett hva jeg skulle på do... Vet ikke grunnen til det, gikk heldigvis over. Men grusomt å ha så vondt bare når man skal tisse :( Håper på en bedre tid etter fødselen denne gangen. veldig spent iallefall både på fødsel, hvor lang tid den tar og tiden etterpå :) Gleder meg til å møte lillegutt eller mor da :) Lykke til alle sammen.

Jeg ble satt i gangmed min første og gikk rett på de vondeste smertene. Fikk ikke sjangs til å forberede meg en gang. Var veldig klar på at jeg -skulle- ha epidural, noe jeg fikk.

Hvorfor lide seg igjennom disse smertene når man ikke er nødt? Man gjør en like fantastisk jobb med som uten.

Med nr. 2 startet alt av seg selv og der bygget smertene seg opp så fort at jeg mistenker styrtfødsel, hadde det ikke endt i akutt keisersnitt. Veninnen min som var med syns det virket som jeg hadde mer intense smerter den gang enn første gang.

Så jeg gruer meg som en liten gris denne gangen D:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...