Gå til innhold

Duotest og fostervannsprøve i København? Er det noen som vet om det?

Marta72

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 39 år (40 år om 2 måneder) og gravid i uke 11. Jeg har tatt blodprøver (duotest) og venter på ultralyd på Riksen neste uke. Føler meg utrygg pga alder. Fikk beskjed under genetisk veiledning om at det ikke er lenger er lov å velge fostervannsprøve ved risikoberegning bedre enn 1:250. Hvis jeg får en grenseverdi vil jeg nok vurdere å ta fostervannsprøve. Fikk i tillegg en frustrerende beskjed om at de på Riksen har sluttet å teste fostervann for kjønnsbunde kromosomfeil (Kleinfelters syndrom og Turners syndrom) hvis de tar fostervannsprøve! De tester kun for trisomi 21, 13 og 18.

Jeg vil vurdere å ta fostervannsprøve i Danmak hvis jeg bestemmer meg for det etter svar fra duotest.

Er det noen som vet om hvordan man går fram? Noen som har vært der?

Er det noe fordel å ta duotest/blodprøve i Danmark? Jeg hørte noe om trippeltest i Danmark, kanskje det er noe bedre og mer informativt enn i Norge? Hørte også om en praivat gynekolog som kan sende blodprøver mtp risiko for kromosomfeil til Danmark.

På forhånd takk for råd!

Hilsen

Marta

Fortsetter under...

Jeg har ikke hørt at reglene har endret seg i løpet av den helt siste tiden så jeg tror faktisk at du har rett på fostervannsprøve om du ønsker du uavhengig av resultat - de anbefaler det ikke, men jeg tror du har full rett til det i Norge fremdeles. Det var i alle fall slik da jeg tok denne testen tidligere i år.

• 2 uker senere...

Hei, jeg er 39 år (40 år om 2 måneder) og gravid i uke 11. Jeg har tatt blodprøver (duotest) og venter på ultralyd på Riksen neste uke. Føler meg utrygg pga alder. Fikk beskjed under genetisk veiledning om at det ikke er lenger er lov å velge fostervannsprøve ved risikoberegning bedre enn 1:250. Hvis jeg får en grenseverdi vil jeg nok vurdere å ta fostervannsprøve. Fikk i tillegg en frustrerende beskjed om at de på Riksen har sluttet å teste fostervann for kjønnsbunde kromosomfeil (Kleinfelters syndrom og Turners syndrom) hvis de tar fostervannsprøve! De tester kun for trisomi 21, 13 og 18.

Jeg vil vurdere å ta fostervannsprøve i Danmak hvis jeg bestemmer meg for det etter svar fra duotest.

Er det noen som vet om hvordan man går fram? Noen som har vært der?

Er det noe fordel å ta duotest/blodprøve i Danmark? Jeg hørte noe om trippeltest i Danmark, kanskje det er noe bedre og mer informativt enn i Norge? Hørte også om en praivat gynekolog som kan sende blodprøver mtp risiko for kromosomfeil til Danmark.

På forhånd takk for råd!

Hilsen

Marta

Ultralydklinikken.dk

Jeg har vært der og de er kjempeflinke.

Både Turner og Kleinfelters er syndromer du kan leve fullverdige liv med. Risikoen for å få et barn med Turner, har ingen sammenheng med mors alder. I og med at duotest er et tilbud til kvinner som har en økt risiko for å få barn med visse sykdommer, tester man ikke for f.eks Turner. Jeg mener det er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...