jordbærsjokolade Skrevet 28. september 2012 #1 Skrevet 28. september 2012 Tror barna hadde syntes det vært stor stas med fisk, men jeg vil ikke ha et stor akvarium. En sånn liten bolle derimot hadde vært helt ok. Men kun om det ikke er plaging av dyret. Noen med peiling?
Chelseafan Skrevet 28. september 2012 #2 Skrevet 28. september 2012 En fisk er det nok greit for men ikke 2-3 stk
Gjest Mamma til 3 små Gull Skrevet 28. september 2012 #3 Skrevet 28. september 2012 Jeg skulle kjøpe gullfiskbolle for et par dager siden, og fikk beskjed om at det er på tur ut av markedet. Det er vist skadelig for fisk å svømme i en rund bolle, så de anbefaler akvarium. Jeg endte opp med å bestill et lite akvarie på 3 liter til 199 kr på nett. Vet ikke grunnen til hvorfor det er skadelig for fisken, fikk ikke noe god forklaring på det.
Preggers Skrevet 28. september 2012 #4 Skrevet 28. september 2012 Personlig synes jeg det er litt trist med fisk i boller, fiskeboller derimot er gode ting
*Miss Flua* Skrevet 28. september 2012 #5 Skrevet 28. september 2012 Har ikke så veldig peil på fisk.. Vet bare at jo mindre akvarium, dess mer jobb! Også burde det være plass til filter og pumpe oppi der.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2012 #6 Skrevet 28. september 2012 Bolle er dyreplageri. Spesielt for gullfisk. Veldig missforstått dette her altså. Gullfisker er "skitne" fisker.. Dvs. de spiser og besjer mye. De trenger pumpe med filter. Ingen fisker burde holdes i bolle! Kjøp akvarium! ( større jobedre) Fisker er forresten flokkdyr og trives IKKE alene (utenom kampfisker, de skal holdes alene)
Gjest AnneS Skrevet 29. september 2012 #7 Skrevet 29. september 2012 Kjøp akvarium på minimum 60 liter med filter! Det gir mye mer stabile vannverdier og muligheter for valg av fisk, pluss at du slipper massedød av fisk pga at de dør av giften i sin egen dritt i bolle/knøttlite akvarium. Les litt om det på f.eks AkvaForum
Chezka Skrevet 29. september 2012 #8 Skrevet 29. september 2012 Som du allerede har fått svar på så er fisk i bolle dyreplageri ja. Jeg er "gammel akvarist", dvs at jeg har hatt akvarier i 32 år. Nå har jeg trappa kraftig ned på hobbyen og har kun et bittelite 95 liters akvarium med innvendig pumpe. Noe som er kjent i akvarierverdenen er at jo større jo bedre. Dvs at et lite akvarium (under 60 liter) er faktisk litt vanskelig å få til. Det er vanskeligere å få stabile vannverdier (som er helt livsnødvendige for fisken) enn i et stort akvarium. F.eks var det slik at mitt 325 liters akvarium var det mye mindre arbeid med enn det "lille" jeg har nå på bare 95 liter! Resultatet med dårlige vannverdier er at fiskene dør og man går lei. Dyrt blir det også hvis man skal drive å kjøpe nye fisker hele tiden... Jeg gir det følgende råd: 1. Kjøp et akvarium med lystopp og gjerne innvendig pumpe (som er helt greit til litt mindre akvarier) og varmekolbe. Dette finner du gjerne veldig billig på finn.no, kanskje under 500 kr for hele greia. Men obs! Ikke kjøp akvarium som har stått nedstøvet på et loft, da kan det være at silikonen som limer hele greia sammen er smuldret opp slik at det ikke lengre er tett. Så spør om det nettopp har vært vann i det! 2. Vask (hvis nødvendig) med kun vann, ikke noen rengjøringsmidler (veldig viktig!). 3. Kjøp akvariegrus på dyrebutikk, eller om du vil spare massevis av penger: Blåsesand på Biltema som er beregnet på bl.a. akvarier. Dette koster nesten ingenting, og er utrolig pent i tillegg. Den trenger ikke å vaskes før du har den oppi akvariet heller! :-) 4. Når du har fylt akvariet sånn 3/4 opp, og fått opp temperaturen, kan du kjøpe noen planter. Kanskje noen på facebook selger avleggere? Kjøp gjerne en rot som fiskene kan gjemme seg under, det er også pent. Fyll opp med vann "til ripa" når du har planta ferdig. 5. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en bakgrunn, en enkel foliebakgrunn får du på dyrebutikken, og den koster bare noen kroner. Dette gjør at akvariet får mer dybde og blir helt annerledes og vakkert! 6. Så kommer det vanskelige: Du Må vente minst 1 måneds tid før du kan sette fisk i akvariet!! Dette er helt utrolig viktig - og her slurver dyrebutikkens personale noe helt vanvittig! For at fiskene skal kunne overleve i akvariet må det være dannet seg en bakteriekultur i filteret. Denne bakterikulturen er det som gjør at fiskene greier å leve. Dette kan du lese mye mer om på nettsteder som akvaforum.no og nettakvariet.no. Når du kjøper fisk begynner du med noen få først. 4 - 6 i første omgang. Så venter du et par uker før du kjøper flere. 7. Vedlikehold: Hver 14. dag skifter du 25 % av vannet. Dette er også umåtelig viktig. Med en slange (hevertprinsippet) går dette fort med et lite akvarium. Hver uke må du kanskje skrape alger med f.eks en magnetalgeskrape. Svampen inni filteret (der de livsviktige bakteriene bor) renses ved behov (når du ser at det begynner å bli svak luftstrøm av filteret). Svampen skal bare vaskes lett i litt akvarievann, aldri vris hardt eller i springvann!! Dette for å ta var på bakteriene. Kjøp egen bøtte og utstyr som brukes kun til akvariet. Dette for at det ikke må ha vært vaskemidler i det utstyret som brukes til akvariet, giftig for fiskene! Akvariet tømmes aldri! (Iallefall så sjeldent at det er omtrent aldri). Vedlikeholdet består i det jeg beskriver ovenfor. Mange tror at man skal tømme hele greia, vaske og skrubbe alt som er inne. Dette er helt feil, og direkte skadelig for miljøet i akvariet og fiskene. Følger du disse rådene vil du få et vakkert, velfungerende akvarium som kan bli en koselig hobby for hele familien! Lykke til!
scarecrow2011 Skrevet 29. september 2012 #9 Skrevet 29. september 2012 signerer personen over. har drevet med akvarier i 22 år nå. kjekk hobby styr unna de minste karene, det er bare styr. har prøvd meg på nanokar men det var bare jobb og lite kjekt. styr også unna gullfisk, de hører til i dam ute. slørhalene og div avla arter er utsatt for svært uetisk avl, og bør ikke støttes.
Mrs. Bouquet Skrevet 29. september 2012 #10 Skrevet 29. september 2012 Vi har et 20 liters barneakvarium i plast. Det følgte med pumpe, filter, steiner og pynt. Vi fylte på vann og helte fiskene oppi. Har hatt det ett år nå. Bytter vann ett par ganger i mnd. gir mat hver dag. Det er alt. Fiskene lever helt fint de, og de har også født levende unger.
Gidder ikke! Skrevet 29. september 2012 #11 Skrevet 29. september 2012 Huff, vi har to små gullfisk som svømmer rundt i en vinkjøler av glass, nå får jeg vel huden full Fiskebollen vi hadde sprakk og som en midlertidig løsning ble vinkjøleren brukt, men i grunn var det nesten finere enn med bollen. De har sikkert altfor lite vann de da? Skifter vann ofte, og tilsetter litt fra en flaske kjøpt på dyrebutikken, for å gjøre vannet sunnere. Oppi den kanskje ti liter "store" glassbøtta har vi også en liten plante og et tamtataaa, filter. De har levd i snart et år oppi der, så det virker jo som om de har det bra...?
Rediken Skrevet 29. september 2012 #12 Skrevet 29. september 2012 Mange fisker blir stresset av for liten plass og dør som en følge, ja det er dyreplageri!
jordbærsjokolade Skrevet 29. september 2012 Forfatter #13 Skrevet 29. september 2012 Tusen takk for mange gode svar dere! Da blir det ingen fisker her i huset, bortsett fra til middag da:) Er uaktuelt å ha fiskebolle om det er dyreplageri og akvarium er ikke noe for meg. Da må vi finne på noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå