Gå til innhold

Hjelp, hva har jeg gjort galt med planten min???

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Lilje i potte, det er bare noen dager siden og den har ikke engang sprunget ut.

Men den røyter jo blader til den store gullmedaljen, nedefra og oppover.

Hva har jeg gjort galt?

- For lite lys? (Står ca 3 meter inn i rommet, men har tre vinduer rett ovenfor seg.

- For varmt?

eller

- For lite vann? (Får et ca. par dl to ganger i uka)

Fortsetter under...

For mye vann? Den vanligste feilen folk gjør er å gi plantene for mye vann. Hvilken lilje er det? Har mye å si, for det er så mange ulike. Noen vil ha det varmt, andre kaldt, noen tørt, mye lys, andre vått og lite lys etc.

For mye vann? Den vanligste feilen folk gjør er å gi plantene for mye vann. Hvilken lilje er det? Har mye å si, for det er så mange ulike. Noen vil ha det varmt, andre kaldt, noen tørt, mye lys, andre vått og lite lys etc.

Hva slags Lilje ja, si det du.....

Den består av en stilk, på den er det masse smale og lange blader og på enden sitter det flere knopper. Ble du noe klokere? Ha ha ha.

He-he.... ler av beskrivelsen din av liljen ;)

Jeg ble ikke særlig klokere ;)

Men du skriver at den står under tre vinduer.... en del planter er veldig lite begeistret for trekk!! Har vært borti planter som bare slipper alle bladene når de får trekk på seg.

En annen mulighet er jo at du rett og slett har fått en dårlig plante som fra leverandør ikke hadde blitt behandlet riktig. Har vært borti det selv noen ganger, at når jeg har klaget så har jeg fått vite at de har hatt problemer med at plantene hadde fått for mye kulde under transport. Spesielt akkurat nå i overgang mellom sommer-høst-vinter....

Hvis det bare er et par dager siden du kjøpte den, du vet den ikke er blitt utsatt for trekk eller kuldegrader så ville jeg gått tilbake med den.

Det er ikke sikkert det er du som ikke har grønne fingre ;)

Annonse

He-he.... ler av beskrivelsen din av liljen ;) Jeg ble ikke særlig klokere ;) Men du skriver at den står under tre vinduer.... en del planter er veldig lite begeistret for trekk!! Har vært borti planter som bare slipper alle bladene når de får trekk på seg. En annen mulighet er jo at du rett og slett har fått en dårlig plante som fra leverandør ikke hadde blitt behandlet riktig. Har vært borti det selv noen ganger, at når jeg har klaget så har jeg fått vite at de har hatt problemer med at plantene hadde fått for mye kulde under transport. Spesielt akkurat nå i overgang mellom sommer-høst-vinter.... Hvis det bare er et par dager siden du kjøpte den, du vet den ikke er blitt utsatt for trekk eller kuldegrader så ville jeg gått tilbake med den. Det er ikke sikkert det er du som ikke har grønne fingre ;)

Det trekker ikke fra vinduene, men den står rett utenfor soveromsdøren og derfra kan det trekke bittelite siden det ikke står på noen varme der inne.

Skal flytte den og teste....hvis det ikke allerede er for sent da.

Eller så får jeg satse på at den var ødelagt allerede før jeg kjøpte den :)

Jeg tenkte først på fredslilje, men ikke sikkert det er den?

Nei det er ikke fredslilje. Blomstene ser ut som de en får kjøpt i stilutgaven, bare litt mindre....og så er det masse blader, var iallfall masse balder :(

Hvis det er så kort tid siden du kjøpte den tipper jeg den reagerer på miljøforandring! Trekk og kulde i transporten mellom butikken og hjemmet ditt, og det at den nå står i et annet miljø. Kanskje den heller ikke var helt frisk i utgangspunktet. En frisk plante skal tåle miljøforandring! Jeg ville tatt den med tilbake til butikken og klaget faktisk.

Hvis det er så kort tid siden du kjøpte den tipper jeg den reagerer på miljøforandring! Trekk og kulde i transporten mellom butikken og hjemmet ditt, og det at den nå står i et annet miljø. Kanskje den heller ikke var helt frisk i utgangspunktet. En frisk plante skal tåle miljøforandring! Jeg ville tatt den med tilbake til butikken og klaget faktisk.

Kjøpte den på Obs, det var vel ikke helt sjakktrekk.

Og samme hvor ødelagt den var før jeg kjøpte den kommer jeg ingen vei uten kvittering hos de.

Tror jeg vet hvilken plante du mener faktisk, men ikke kommer jeg på navnet i farten... Er usikker på stell av den. Skal du ha en enkel en så anbefaler jeg forøvrig fredsliljen. Hvit og fin. en rød superenkel plante er anthurium.

Ellers støtter jeg en ovre her, kan være transport. Stueplanter tåler ofte dårlig temperatursvingninger.

Tror jeg vet hvilken plante du mener faktisk, men ikke kommer jeg på navnet i farten... Er usikker på stell av den. Skal du ha en enkel en så anbefaler jeg forøvrig fredsliljen. Hvit og fin. en rød superenkel plante er anthurium. Ellers støtter jeg en ovre her, kan være transport. Stueplanter tåler ofte dårlig temperatursvingninger.

Ja får vel skaffe meg en fredslilje igjen, den vet jeg at jeg klarer å holde liv i. Men hadde bare lyst på noe nytt og tok denne spontant på Obs på tirsdag.

Var heldigvis ikke dyr :)

Annonse

Cala lilje kanskje? Det høres ut som en transportskade. Med mindre du har fryst blomsten, eller latt den stå til knes i vann, skal den ikke ta kvelden så fort!

Ja ja. får veø bare innfinne meg med at jeg om noen dager har en skallet Lilje. Får krysse fingrene for at den rekker å blomstre før den tar kvelden fullstendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...