Gå til innhold

Første kontroll hos legen i dag, ikke helt fornøyd..

Anbefalte innlegg

Hadde min første kontroll hos legen i dag. Jeg er 6+3 uker i dag, fikk tidlig kontroll siden jeg har katter og er bekymret for toxoplasmose. Han målte blodtrykk, stilte meg noen standard spørsmål, de tok blodprøver og jeg leverte urinprøve. Men han spurte ikke hvordan jeg gølte meg generelt, og åpnet ikke noe for spørsmål om svangerskapet... Han veide meg ikke engang, jeg fortalte vekten min uoppfordret, for jeg følte det er en viktig ting å følge med i svangerskapet! "timen" tok ca 20min....

Hadde jeg for store forventninger til denne kontrollen? Hva er vanlig at man går igjennom på disse kontrollene?

Han sa at neste kontroll blir ultralyd i ca uke 18, og neste der igjen er i uke 24. Blir det ingen kontroll i mellom det?

Tror jeg heller vil bli fulgt opp av jordmor, har på følelsen at de kanskje åpner mer for spørsmål om graviditeten. Stemmer det? Noen som har noen erfaringer å dele?

Fortsetter under...

Min erfaring er at de ikke tar noe som helst seriøst så tidlig..veldig kjedelig for oss.Legen min vil ikke ha første svangerskapskontroll før etter uke 8 og på tidlig UL kan de ikke se annet enn antall fostre og hjertet.Når man nærmer seg de magiske 12 ukene blir man tatt litt mere seriøst.Nå er jeg i uke 16 og plutselig er alt så viktig,ofte kontroller,vekt,blodtrykk osv.

Du kan jo kontakte helsestasjon og få time hos jordmor og evn ta privat UL rundt uke 12.

Lykke til;)

Du var svært tidlig på kontroll, så det er nok grunnen til at en tar litt lett på det. En pleier å gå til kontroll rundt uke 12, det har uansett jeg gjort med mine tre.

Er dette en mann? Om du trenger å snakke om fødsle, graviditet etc, så vil jeg tro at du vil ha mer å hente fra en kvinnelig jordmor, så ja - det vil jeg absolutt anbefale det å gjøre og heller gå til legen de få gangene du trenger ifbm prøver etc.

Lykke til :)

Takk for svar mamma.no

Ja det er en mann...

Bestilte tidlig time kun for å ta blodprøver, og hadde ikke regnet med å snakke med legen i tillegg. Men de hadde visst satt av tid til samtale også, jeg var ikke helt forberedt på det, nettopp siden det er såpass tidlig.

liten titt fra 3.trimester.

Første timen man har hos jordmoren så bruker de å sette opp 1 time. Slik at man har god tid til info og spørsmål. det var det min jordmor gjorde når jeg kom dit i uke 8 :)

Annonse

Takk for titten Elsa88 :)

Høres helt himmelsk ut å ha en time til informasjon og tid til spørsmål!!! Selv om jeg har lest masse generelt om det å være gravid, så har jeg fortsatt noen spørsmål som gjelder kun meg.

Er all oppfølging av graviditeten gratis? Eller må jeg betale hvis jeg bestiller jordmortime før UL i uke 18?

All svangerskapsoppfølging i det offentlige er gratis. Og som fjerdegangsreisende kan jeg anbefale jordmor over fastlege. Jordmor kan så mye mer og mer relevante ting. Så hvis du føler behov for det, kontakt helsestasjonen din og få time hos jordmor, skjønt de venter ofte litt lenger før første time. Eventuelle tester jordmor ikke kan ta selv vil hun henvise deg til:) jordmødre er gull!

Takk for titten Elsa88 :) Høres helt himmelsk ut å ha en time til informasjon og tid til spørsmål!!! Selv om jeg har lest masse generelt om det å være gravid, så har jeg fortsatt noen spørsmål som gjelder kun meg. Er all oppfølging av graviditeten gratis? Eller må jeg betale hvis jeg bestiller jordmortime før UL i uke 18?

Jeg hadde 2 jordmortimer før ordinær UL i uke 18. Alt er gratis.

jeg ble rådet å ikke lese så mye på Internett og slikt for det er forskjellig for alle.

Jeg har bare gått til jordmor, vært hos legen vis jeg trengte det.

Vis du har vært hos lege og får regning og grunnen du var der for er pga svangerskap så er det bare å ringe å si det.

jeg har fått 2 regninger fra de, ang en urindyrking og sykmeldig og dette skulle jeg ikke betale siden det er med svangerskap å gjøre.

Av det jeg har fått meg med så er alt med jordmor å gjøre gratis, du kan få tilbud som svangerskapskurs eller tematreff som de holder dette kan koste litt. Men dette er noe de gjør på sin fritid og vil jo tjene litt penger som vil gjøre at de fortsette med dette.

Vis det er mer du lurer på så er det bare å sende meg en privat meld eller innpå her :)

Annonse

Ja, jeg leser kanskje litt vel mye på nett, men siden dette blir min første, vil jeg suge til meg så mye informasjon som mulig. :s

Setter stor pris på at du stiller deg tilgjengelig dersom jeg skulle ha flere spørsmål Elsa88!!! :)

Dette er også min første :)

Men vis det er noe som du vil lese om så husk å lese på de beste internettsidene. Som NHI.no sine sider, dette er skrevet av fagfolk og ikke vanlige folk. ikke bruk wikipedia og slikt :P

bruk jordmødrene innpå her, det gjorde jeg og :)

Kjøp bøker som har med graviditet og gjøre, gro Nylanders skal ha en bra bok har jeg hørt som heter på vei. jeg har ikke leste denne men har den som er med barseltid og gjøre, har ikke lest så mye enda, men får vel begynne å lese litt nå :P

Har kjøpt den fra jordmorsiri, "Barn i magen fra A til Å". Har allerede lest hele boka! :P Har ogsÅ fÅtt en bok/hefte hos legen, den er gitt ut av Libero, og heter "Gravid for første gang". Har ikke rukket Å lese hele, men ganske mye. ;)

Har en bok om graviditet men finner ikke den akkurat nå, ligger i en kasse siden vi har bygd på et soverom fra stuen. Har selv den fra libero, er veldig nyttig og inneholder alt :)

Står ikke veldig mye om alt men alt som man har behov til å vite.

Det finnes også mange bøker på biblioteket både for mor og far. Mannen min lånte alle bøkene som var der og leste alle :) For han ville vite hva som foregikk i kroppen min og med sønnen hans :)

Så herlig han er da!!! :) samboeren min er veldig interessert, men har ikke tid til å lese disse bøkene nå som eksamen er rett rundt hjørnet. Men jeg leser høyt om hva som skjer denne uken inni magen når vi ligger i sengen på kvelden. Og han spør mye og vil vite alt! :)

Jeg fikk dobbel time på 30 min da jeg var hos legen første gang. Fikk også beskjed om at utenom ul ca. uke 18 var neste kontroll i uke 24. Men hun anbefalte å bestille time hos jordmor i ca. uke 14 hvis jeg ville høre fosterlyden. Husk at timene de setter opp i hvilke uker bare er veiledende..

Kikker innom fra 3. trimester!

Min første kontroll var også hos legen, en fyr i 60-årene med kronisk dårlig tid. Det var ikke så veldig artig.

Opplevde at han hadde det veldig travelt, og det var omtrent samme rutine som når jeg har vært der av andre grunner. Jeg skjønte fint lite av alt som foregikk - fra hans side var det korte spørsmål om brystspreng og kvalme, brystundersøkelse jeg ikke helt forstod meningen med osv. Lite forklaring på hva han målte og undersøkte, og attpåtil skrev han inn feil startvekt i skjemaet.

Ganske imponerende med tanke på at han noterte svært lite, så jordmor måtte gjøre den jobben.

Heldigvis har jeg byttet lege siden jeg flyttet uken etter, men går bare til jordmor nå. Hun er veldig opptatt av hvordan jeg har det, og forklarer alt godt dersom jeg lurer på noe. Så min erfaring er at det føles best med jordmor. Men både leger og jordmødre er forskjellige, og det finnes såklart gode og dårlige.

Synes dog det er viktig at kontrollene ikke føles som et stressmoment i hverdagen, og hadde jeg følt at kjemien med min jordmor var dårlig, ville jeg gjort det jeg kunne for å bytte.

Blir tross alt noen timer på det kontoret i løpet av disse månedene!

Jeg hadde samme erfaring med første lege time:) men i dag var jeg hos jordmor! Det var fantastisk, var det i godt over en time:) ho spurte om alt mulig, og jeg fikk svar på alt jeg lurte på å litt til. Så jeg kommer til å gårder istedenfor til legen på de vandelige kontrollene:) anbefaler på det varmeste:)

Ja det er noe med eksamen og slikt.

Min han ho jobbet fram til nå, men går voksenopplæring og er på skole 1 gang i uken. Ellers er han på jobb, men han leser hele tiden på sengkanten før vi legger oss :)

Siden jeg ble gravid så har han vært så opptatt med å vite alt, at han har nå bestemt seg å fortsette med sykepleiestudiene som han begynte for 2 år siden og så videre til å bli jordmor. Hele graviditeten har gitt han blod på tann :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...