Gå til innhold

Til dere gravide som er redde for å gå over termin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... Til dere vil jeg bare si: senk skuldrene, slapp av!

Jeg ser ofte gravide på disse forumene som gir uttrykk for at overtid omtrent er det verste man kan tenke seg, og at igangsetting når man er umoden alltid er et bedre alternativ.

Jeg har selv født tre barn, to av dem kom hhv 15 og 11 dager over termin, den tredje kom fire uker før.

Og jeg vil bare si: selv om overtidsdagene kan føles lange og tunge, er de fort glemt når barnet er ute! Og enda fortere glemt dersom mor bare tar en dag av gangen, senker skuldrene, koser seg med det hun helst vil gjøre enten de er å sitte i senga og se tv-serier eller sitte på kafé med lesestoff eller venner.

Mine to overtidsbarn har gitt meg en fantastisk barseltid: fødselene har fått tid til å komme i gang av seg selv og har vært greie og ukompliserte, barna har vært robuste, sugevillige, har diet som små helter og sovet i lange strekk. Våkne og til stede når de ikke sover, har tidlug begynt å feste blikket og smile. De har ikke vært veldig store ved fødsel (3,4 og 3,6 kg), men har lagt godt på seg i de påfølgende ukene og har gitt mange tegn på at de trives og har det bra. De er lykke i barseltida!

(Å føde prematurt er derimot ingen dans på roser. Ammingen krever ofte myyye hardere arbeid og innsats, og et ras av utfordringer og stress medfølger og kan gjøre barseltida vel tøff, mentalt og fysisk)

Ville bare dele en solskinnshistorie om overtid.

Tenk at du er heldig som har en god livmor som barnet ditt trives i, og ikke la bekymringer og skrekkscenarier ta overhånd!

Og ikke begynn å syte om at du er lei flere uker før termin hvis u har et normalt svangerskap... Det er usjarmerende ;-)

Flere med gode erfaringer fra å gå over termin?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg er redd for å gå over termin fordi min termin har to ganger blitt flyttet 14 dager fremover, og begge gangene var det feil, noe som var bekreftet ved fødslene. Hvis det samme skjer denne gangen, nekter jeg å godta UL-terminen, siden da kan man risikere å gå opptil 3.5 uke over den virkelige terminen. Noe som alle er enig i at ikke er så bra.

Skrevet
... Til dere vil jeg bare si: senk skuldrene, slapp av! Jeg ser ofte gravide på disse forumene som gir uttrykk for at overtid omtrent er det verste man kan tenke seg, og at igangsetting når man er umoden alltid er et bedre alternativ. Jeg har selv født tre barn, to av dem kom hhv 15 og 11 dager over termin, den tredje kom fire uker før. Og jeg vil bare si: selv om overtidsdagene kan føles lange og tunge, er de fort glemt når barnet er ute! Og enda fortere glemt dersom mor bare tar en dag av gangen, senker skuldrene, koser seg med det hun helst vil gjøre enten de er å sitte i senga og se tv-serier eller sitte på kafé med lesestoff eller venner. Mine to overtidsbarn har gitt meg en fantastisk barseltid: fødselene har fått tid til å komme i gang av seg selv og har vært greie og ukompliserte, barna har vært robuste, sugevillige, har diet som små helter og sovet i lange strekk. Våkne og til stede når de ikke sover, har tidlug begynt å feste blikket og smile. De har ikke vært veldig store ved fødsel (3,4 og 3,6 kg), men har lagt godt på seg i de påfølgende ukene og har gitt mange tegn på at de trives og har det bra. De er lykke i barseltida! (å føde prematurt er derimot ingen dans på roser. Ammingen krever ofte myyye hardere arbeid og innsats, og et ras av utfordringer og stress medfølger og kan gjøre barseltida vel tøff, mentalt og fysisk) Ville bare dele en solskinnshistorie om overtid. Tenk at du er heldig som har en god livmor som barnet ditt trives i, og ikke la bekymringer og skrekkscenarier ta overhånd! Og ikke begynn å syte om at du er lei flere uker før termin hvis u har et normalt svangerskap... Det er usjarmerende ;-) Flere med gode erfaringer fra å gå over termin?

Sitte på cafe med lesestoff og venner eller sitte og se TV? Med unger fra før som må følges opp? Ja, særlig. Og du synes det er usjarmerende å syte flere uker før termin at man er lei, har du noen gang hatt kraftig bekkenløsning? Selv om svangerskapet betegnes som "normalt"? Synes du mangler innsikt i dette innlegget. Forstår du ikke at folk er bekymret for det kjæreste de har når de VET at risikoen for komplikasjoner øker etter 7 dager på overtid?

Skrevet

Første gangs fødende og gikk 16 dager over tid. På en måte positiv erfaring, men var lite forstervann og veldig tørr og misfarget på beina. Alt er bra med lille nurket nå :) Men ville nok stått hardere på krava mine. Så neste graviditet skal jeg ikke gå så lenge på overtid.

Skrevet

Selvfølgelig finnes det historier som dine, hvor overtid har vært "en dans på roser", men det forandrer ikke det faktum at all forskning viser at risikoen for komplikasjoner øker for hver dag man er på overtid.

Det forandrer heller ikke det faktum at de tre jeg kjenner som har gått mer enn en uke over tiden alle har opplevd komplikasjoner som morkakesvikt, bæsj i fostervannet og fosterdød (eller tidlig krybbedød som legene kalte det da barnet døde i magen en drøy uke på overtid).

Det forandrer heller ikke det faktum at Norge nå er det eneste landet i Europa som aksepterer mer enn en uke overtid.

Aldri verden om jeg kan sette meg ned i sofaen og slappe av en uke på overtid altså, 4-5 dager over er max!

Skrevet

T.o.: jeg har IKKE hatt enkle svangerskap. Har bl.a. gått til fysiterapeut, kiropralktor og akupunktør annenhver dag pga. kraftig bekkenløsning.

Jeg syns det er tøft å gå gravid selv. Og første svangerskap syntes jeg de 15 dagene jeg gikk over var forferdelig tunge, men det var helt bortkastet bruk av energi ser jeg jo ettertid. Jeg grein meg i søvn hver kveld fordi det ikke hadde skjedd noe den dagen heller. Andre gangen var jeg mer forsonet med at det nok kom til å bli overtid,og da ble ventetida MYE enklere.

Og ja, jeg mener det er viktig å unne seg hviletid og aktiviteter som gir overskudd på slutten av svangerskapet. Har alltid latt de eldre barna ha vanlige barnehagedager på slutten av svangerskapet.

HI

Skrevet

Det er også store farer for komplikasjoner ved prematur fødsel. Jeg forstår ikke dem som higer etter å føde flere uker før termin.

Overtid går stort sett bra, og det er viktig å sette ting i Perspektiv: alvorlige komplikasjoner er tross alt en sjeldenhet i Norge ved overtid.

HI

Skrevet
Det er også store farer for komplikasjoner ved prematur fødsel. Jeg forstår ikke dem som higer etter å føde flere uker før termin. Overtid går stort sett bra, og det er viktig å sette ting i Perspektiv: alvorlige komplikasjoner er tross alt en sjeldenhet i Norge ved overtid. HI
'

Norge sparer penger ved å la kvinner gå mer enn 1 uke på overtid (det ble innrømmet i media, at selv om 4-5 liv i året kunne vært spart, tenk på hvor mye penger vi sparer ved å ikke sette igang før 11-14 dager på overtid!). Og på å la små kvinner føde store barn fordi keisersnitt koster penger. At det også koster staten penger å operere disse kvinnene etterpå for store skader i underlivet tenker ingen på.

Har man født 2-3 uker FøR termin, er risiko for komplikasjoner mye mindre enn hvis man føder 2 uker etter termin. Fordi 3 uker før termin er barnet helt ferdig, og regnes da ikke som prematurt hvis det blir født. Jeg er bekymret for å gå på overtid fordi jeg føder store barn og de bommer på terminen, som hos mange andre, og står hardnakket på at deres termin er riktig. Noe som medfører at man kan gå uforsvarlig langt på overtid i virkeligheten.

Skrevet

Alternativet til å gå på overtid er jo ikke prematur fødsel da, de fleste ønsker å føde en gang mellom uke 38 og 41, det folk IKKE ønsker er å vente til uke 42.

Komplikasjoner når man går over en uke på overtid er det faktisk ganske mange av her i Norge også, mange mange mange flere tilfeller enn ved fødsel til termin.

Skrevet

Det dør ca 11 barn i Norge hvert eneste år som direkte følge av 2 uker overtid, det er omtrent samme antallet som dør i krybbedød! Alle tar de forholdsregler som kreves for å unngå krybbedød, hvorfor i alle dager skal man ikke ta de forholdsregler som kreves for å unngå dødsfall pga overtid?

Forskning viser også at det er større forekomst av lærevanker og lavere IQ hos barn som har vært for lenge i magen.

http://www.lub.no/va...ide-paa-overtid

Skrevet
Det dør ca 11 barn i Norge hvert eneste år som direkte følge av 2 uker overtid, det er omtrent samme antallet som dør i krybbedød! Alle tar de forholdsregler som kreves for å unngå krybbedød, hvorfor i alle dager skal man ikke ta de forholdsregler som kreves for å unngå dødsfall pga overtid? Forskning viser også at det er større forekomst av lærevanker og lavere IQ hos barn som har vært for lenge i magen. http://www.lub.no/va...ide-paa-overtid

Fordi det er foreldre som "betaler" for forholdsregler som gjelder krybbedød (kutter ut røyken, lar være å samsove +++), mens det er staten som betaler for forholdsregler som gjelder død i magen, i form av utgifter til igangsetting og keisersnitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...