Gå til innhold

Å ta høyere utdanning er idioti!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har doktograd, og i full stilling har jeg 1000 kroner MINDRE utbetalt per måned enn en som er på uføretrygd.

Jeg er et kjøtthue.

Så tenkt dere nøye om før dere velger karrierevei, jenter!

Fortsetter under...

Skrevet

Hmm.. Tror jeg også hadde følt meg rimelig snytt da, men hva hr du doktorgrad i da?

Skrevet

Kommer vel litt an på. Jeg har høy utdanning og tjener veldig godt. Men er enig med deg i at man skal tenke seg godt om. Det er dyrt å studere.

Fucked up at du sitter igjen med så lite, men det er vel uvanlig? Kan du tjene på å bytte jobb, kanskje? Hva slags utdannelse er det du har som er så dårlig betalt?!? Nysgjerrig jeg nå.

Skrevet

Ja, du er et kjøtthue som finner deg i å tjene mindre enn du selv føler din arbeidskraft er verdt. Du står fritt til å forhandle lønnen din eller få deg en annen arbeidsgiver.

Du er antagelig også et kjøtthue fordi du tror uføretrygd er et fast beløp som alle som er uføretrygdet får uavhengig av tidligere inntekt.

Du er med andre ord skremmende lite opplyst til å ha en doktorgrad.

Skrevet

What?! Det kan vel ikke stemme? Hva har en i uføretrygd utbetalt netto pr. mnd da?

Skrevet

Inspirert av deg selv? Men hva i svarte er det du har doktorgrad i som har så dårlig betalt?

Annonse

Skrevet

Hvem sin uføretrygd legger du til grunnlag for det da? Det er ikke akkurat sånn at alle uføre tjener det samme, de har jo opparbeidet seg et grunnlag før de ble syke, så jobben de hadde som frisk avgjør hva trygden blir.

Jeg jobbet i butikk før jeg ble syk, og inkludert forsørgertillegg for fire barn har jeg ca 14.000,- utbetalt i måneden. Har du tusen kroner mindre enn det i en full stilling? Da lurer jeg veldig på hva slags doktorgrad du har....

Skrevet

Tviler jeg sterkt på.... Uføretrygden er veldig, veldig lav, så med mindre du har en svært spesiell jobb så kan jeg ikke se for meg at du tjener mindre enn en som har dette.

Men joda, ikke alle yrker har en lønn som står til utdanning. Jeg har snart 6 år med høyere utdanning og er glad for det. Det gir meg litt høyere lønn enn snittet, men mest har det gitt meg mye lærdom jeg aldri ville vært for uten, samt en jobb jeg trives svært godt i :)

Skrevet

OK, hør her, mistrives du i jobben din nå? Eller har du det fint, men er bitter pga denne personen du kjenner på uføretrygd? Jeg tror det er et absolutt fåtall av personer som mottar uføretrygd i den størrelsesorden du sammenligner deg med. Har du noen gang jobbet i yrker hvor du ikke har den friheten du har nå? Jeg mener personlig at det en utdannelse gir veier mye opp for at det kanskje ikke er det mest økonomiske. Og forresten dersom du er så opptatt av penger, hvorfor valgte du dette i utgangspunktet, eksempelvis rørlegger, snekker, elektriker, eller økonomi/jus ol?

Jeg tror det er bedre å fokusere på hva man er fornøyd med i sitt eget liv, enn å være smålig å skule rundt misunnelig på hva andre har.

ønsker deg lykke til :)

Skrevet
Jeg har doktograd, og i full stilling har jeg 1000 kroner MINDRE utbetalt per måned enn en som er på uføretrygd. Jeg er et kjøtthue. Så tenkt dere nøye om før dere velger karrierevei, jenter!

Må innrømme at jeg ofte tenker slik når jeg tenker på hva jeg har utbetalt (10 000 kr mindre i måneden enn mannen min som ikke fullførte videregående). Jeg tenker likevel at studiene har gitt meg så mye annet, blant annet evnen til å reflektere, skrive, forske osv, og det er noe jeg ofte ser nytten av.Var ganske voksen før jeg begynte på studiene, og syntes det var utrolig kjipt å få spørsmål om hvilken utdanning jeg har når jeg kun hadde gått allmennfag, for så å bare jobbe på butikk. Hadde jo ikke fagbrev en gang.

Men det er jo ganske rart at de sier at høyere utdanning skal lønne seg, og jeg sitter her med skyhøyt studielån og ikke høyere lønn enn de fleste i mannsdominerte yrker (som ikke har en krone i studielån). Men resten tar jeg igjen i selvutvikling. At høyere utdanning skal lønne seg, er jeg derimot ikke med på. For det gjør det ikke. Men jeg ville likevel valgt det samme igjen.

Skrevet
Kommer vel litt an på. Jeg har høy utdanning og tjener veldig godt. Men er enig med deg i at man skal tenke seg godt om. Det er dyrt å studere. Fucked up at du sitter igjen med så lite, men det er vel uvanlig? Kan du tjene på å bytte jobb, kanskje? Hva slags utdannelse er det du har som er så dårlig betalt?!? Nysgjerrig jeg nå.

Nå er jeg litt nyskjerrig. Hva legger du i veldig godt, og lang utdannelse?

kryss av i boksen?

450-500

550-600

650-700

osv

Skrevet

Det kommer jo ann på hva du utdanner deg som. Ikke alle utdannelser leder frem mot yrker som er godt betalt og det finnes høyt utdannede mennesker som fortsatt ikke er i stand til å gjøre noen god jobb.

Utdanning gir ikke høy lønn i seg selv, men med den rette utdanningen har du flere muligheter til å velge enn de som ikke har det.

Skrevet

Det stemmer faktisk! Jeg er i forhandlinger om høyere lønn nå, men hvis jeg ikke får MYE mer i lønn, finner jeg meg en annen jobb.

Men an. nr. 4 - hvorfor tror du at jeg tror at uføretrygd er et fast beløp? Det tror jeg da ikke! Jeg skriver at jeg har mindre enn en med uføretrygd, og da mener jeg en bestemt person som jeg leste om i avisen i dag.

HI

Annonse

Skrevet
Tviler jeg sterkt på.... Uføretrygden er veldig, veldig lav, så med mindre du har en svært spesiell jobb så kan jeg ikke se for meg at du tjener mindre enn en som har dette. Men joda, ikke alle yrker har en lønn som står til utdanning. Jeg har snart 6 år med høyere utdanning og er glad for det. Det gir meg litt høyere lønn enn snittet, men mest har det gitt meg mye lærdom jeg aldri ville vært for uten, samt en jobb jeg trives svært godt i :)

Du kan gjerne tvile, men det er helt sant.

Jeg har 1000 mindre utbetalt per måned enn denne mannen:

http://www.bt.no/nyh...il-2771977.html

Jeg jobber i det offentlige og har lang ansiennitet.

Jeg skal vise denne tråden til mine overordnede, så de ser alle de sjokkerte, hånlige og vantro svarene jeg har fått.

HI

HI

Skrevet

men tror du virkelig det er representativt for alle landets uføretrygdede? For det er slik det kommer frem i det første innelgget ditt....

Skrevet
Det kommer jo ann på hva du utdanner deg som. Ikke alle utdannelser leder frem mot yrker som er godt betalt og det finnes høyt utdannede mennesker som fortsatt ikke er i stand til å gjøre noen god jobb. Utdanning gir ikke høy lønn i seg selv, men med den rette utdanningen har du flere muligheter til å velge enn de som ikke har det.

Det er klart.

Jeg setter det jo litt på spissen her.

HI

Skrevet

Du må jo skatte nærmere 50% eller noe. Om du jobber i det offentlige har du vel kav på lønn etter grad, og den ligger nå på ca 470,000 for en med dr.grad. Om ikke, har du vel sagt ja til en jobb som ikke trenger en slik kompetanse, og dermed også "valgt" å gå ned i lønn.

Skrevet

Det stemmer faktisk! Jeg er i forhandlinger om høyere lønn nå, men hvis jeg ikke får MYE mer i lønn, finner jeg meg en annen jobb.

Men an. nr. 4 - hvorfor tror du at jeg tror at uføretrygd er et fast beløp? Det tror jeg da ikke! Jeg skriver at jeg har mindre enn en med uføretrygd, og da mener jeg en bestemt person som jeg leste om i avisen i dag.

http://www.ellos.no/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=8627&productId=178130&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink= (http://www.ellos.no/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=8627&productId=178130&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=)

HI

Antagelig er det meg du kaller an. Nr 4, selv om jeg ikke var anonym.

Jeg oppfattet det som en generell oppfatning at du tjener mindre enn uføretrygdede. Å sammenligne seg med EN enkelt uføretrygdet er jo nesten enda mer høl i huet. Et menneske som har jobbet i en høyt lønnet stilling i mange år (og som har skattet deretter) og som av en eller annen grunn blir syk og ikke kan jobbe lengre vil naturligvis få trygd som er beregnet ut fra tidligere inntekt. På den måten blir det naturligvis slik at selv vi som har lang utdanning og tjener ok vil oppleve at noen faktisk får mer enn oss selv om de ikke jobber lengre. Jeg klarer ikke se hva som er urimelig med det, og enda mindre å sammenligne meg med dem.

Skrevet

Litt spesielt at håret er så viktig at det er verdt bo på gaten for synes jeg, det vokser jo ut igjen...

Men det er jo klart at en psykiater med lang opptjeningstid har en grei uføretrygd. Hva tror du han tjente når han var i full jobb?

Hadde du utdannet det til lege, videreutdannet deg til psykiater og jobbet full tid hadde du også tjent bra altså. Du valgte en helt annen utdanning og en kommunal jobb, tipper du allerede som 20 åring visste at det ikke kom til å lønne seg økonomisk.

Skrevet

Jeg er uføretrygdet, og jeg får ca 12.000 i mnd, brutto. Jeg har null utdannelse, ikke engang fullført videregående. Min far er uføretrygdet, men han får mer da han har fagbrev, og har jobbet tidligere. Jeg er usikker på hvor mye han får da...

Skrevet
Du må jo skatte nærmere 50% eller noe. Om du jobber i det offentlige har du vel kav på lønn etter grad, og den ligger nå på ca 470,000 for en med dr.grad. Om ikke, har du vel sagt ja til en jobb som ikke trenger en slik kompetanse, og dermed også "valgt" å gå ned i lønn.

Ja, som jeg sa: jeg er et kjøtthue, og det er bl.a. fordi jeg sa ja til en jobb som i utgangspunktet ikke trenger slik kompetanse. For i praksis utfører jeg arbeidsoppgaver som man må ha doktorgrad for å kunne utføre, og det er blant annet derfor jeg nå krever høyere lønn. Men jeg tjener under 400 000, og jeg vet mange andre i sammenlignbare stillinger i andre offentlige etater tjener minst det du oppgir der.

HI

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt logikken her.

Jeg er på AAP og har utbetalt ca 19-20.000,- nettopp fordi jeg tjente greit nok da jeg ble syk. AAP er jo kun 66 % av lønnen. Hadde jeg ikke tatt utdannelse og jobbet feks som kassemedarbeider da jeg ble syk hadde jeg sikkert ikke fått mer enn 9-10.000,- i mnd nå.

Du tjener nok bedre også etter noen år i arbeidslivet :) Jeg hadde dårlig startlønn, men gikk opp til akseptabelt nivå etterhvert..

Skrevet

Uføretrygd er statens grunnbeløp på ca 280 000 kroner i året. Detet får man om man ikke har jobbet en dag i sitt liv....Har man jobbet og har forsikrign gjennom arbeid får man ofte en dekining opp mot 2-3000 ekstra utbetalt imåneden i TILEGG til det man får fra det offentlige. I tillegg til det igjen,kanman forsikre seg privat slik at bruttolønn som ufør tilsvarer 80% av BRUTTOlønn i den jobb man har (opp til 6G. Om 80% av dagens lønn er over 6G så får man ikke forsikret seg/får ikke utbetalt mer enn 6G maks uansett). SKattelette gjør at man som ufør sitter igjen med det samma ca inn på konto hver mnd som når man var i jobbb. Men da man slipper utgifter på transport til og fra arbeid, kanskje kan redusere bruk av barnehage/Sfo og ha en bil i familien istedte for to, så kan man pr mnd få det bedre.

Så det er altså avhengig av om man har jobbet og hva man har jobbet som for og sammenlikne arbeidslønn mot uføretrygd. Jeg vet at jeg hadde sittet BEDRE i det om je ble 100% ufør for eksempel..1bil mindre, null SFO og like mye inn på konto som nå, og jeg hadde IKKE trengt og betale 350 kr i måneden for uføreforsikringa jeg nå har....Jeg kunne fyrt med ved hele dagene på vinteren (vært mye hjemme) og spart strøm, da hadde ikke varmepumpa trengt og stå på nesten ingenting for vi hadde stort sett ligget over minimumstemp....

MEN som arbeidstaker har jeg enda muligeht til og øke lønna mi,- og jeg haddef unnet en hverdag uten jobb veldig kjedelig. Hva skalman gjøre med all den fritid? Jeg rekker alt jeg har lyst til og mye jeg IKKE har lyst til i dag også..Med 100% jobb...

Skrevet
Jeg skjønte ikke helt logikken her. Jeg er på AAP og har utbetalt ca 19-20.000,- nettopp fordi jeg tjente greit nok da jeg ble syk. AAP er jo kun 66 % av lønnen. Hadde jeg ikke tatt utdannelse og jobbet feks som kassemedarbeider da jeg ble syk hadde jeg sikkert ikke fått mer enn 9-10.000,- i mnd nå. Du tjener nok bedre også etter noen år i arbeidslivet :) Jeg hadde dårlig startlønn, men gikk opp til akseptabelt nivå etterhvert..

Har jobbet i 15 år, blant annet i et departement (er ikke der nå, med ansvarsfulle oppgaver). Er ingen junior.

Jeg er ikke sur fordi noen får ok uføretrygd etter god opptjening, det må de få. Er bare sur fordi jeg selv ikke får lønn etter ansiennitet og utdanning.

I den etaten jeg jobber er nivået hårreisende lavt. Har jo mange kolleger med master som tjener mye dårligere enn meg igjen.

Hi

Skrevet

Ja det er litt dumt.

Jeg synes det er feil når politikere snakker om at "det skal lønne seg å utdanne seg". Jeg synes ikke man skal få høy lønn bare fordi man har gått mange år på skolen.

Jeg synes "det skal lønne seg å utdanne seg til noe vi har bruk for i samfunnet" dvs jeg synes at en bachelor i sykepleie burde være mer verdt enn en bachelor i kunsthistorie....

Men jeg har en bachelor i radiografi, men kommer nok alltid til å tjene mindre enn min bror som har yrkeskole-snekker... :) Men det visste jeg jo....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...