Aima Skrevet 28. september 2012 #1 Del Skrevet 28. september 2012 Som følge av baby i tverr/seteleie har jeg fått mer oppfølging i dette svangerskapet. Samtidig har jeg lest masse om temaet- siden forrige fødsel endte med dårlig fosterlyd, full narkose og blå, slapp baby. Møtet med helsevesenet har imidlertid ikke beroliget meg så mye. Tvert imot syns jeg det er litt skummelt at hvem du møter og denne personens motiver har så mye å si for hva som gjøres. Av to jordmødre har jeg fått beskjed om at tidligere KS gjør at risiko for livmorruptur er for stor til at ytre vending forsøkes. Sist uke kom jeg imidlertid til en fødselslege som mente at "det går helt fint om vi bare er litt forsiktige". Javel? Det fikk meg til å slå opp "ytre vending" hos den norske legeforening. Konklusjonen deres er 1. Ytre vending gir færre KS 2. Perinatal dødelighet minskes ikke. Dette leser jeg som: 1. Her kan sykehuset potensielt spare penger. 2. 1% dødsrisiko for barnet, samt en rekke andre mulige komplikasjoner, er ikke nok til å fraråde prosedyren. Jeg må si jeg ble rimelig skeptisk til om legen prioriterte økonomi foran barnets beste da jeg leste dette. Jeg har også spurt om dette med å legge seg flatt/ ringe ambulanse om vannet går og baby fremdeles ligger i tverrleie (med tanke på risiko for at navlesnor da kan komme ut først/ komme i klem). Da får jeg høre at de i henhold til retningslinjene ikke får anbefale det å legge seg ned - men dama innrømmet at hadde dette vært henne personlig så hadde hun definitivt lagt seg ned. Det får meg til å stusse. Om erfaring tilsier at å ikke legge seg ned kan være risikabelt - hvorfor har de da sluttet med anbefalingen? For å spare ambulanseutgifter? Skulle ønske helsevesenet hadde vært like opptatt av mitt barns beste som meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975533-desillusjonert-om-helsevesenets-motiver/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 28. september 2012 #2 Del Skrevet 28. september 2012 Ja man kan begynne å lure. Vi må bli litt mer kritiske til det vi får opplyst i helsevesnet. Stille mer spørsmål og kreve mer svar. Få frem ting i media..............det er mye lureri blant oss, men også mye flinke folk. Hvis man ikke kan stole på helsepersonell, hvem skal man da stole på? hjelpes Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975533-desillusjonert-om-helsevesenets-motiver/#findComment-144585818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elsa88 Skrevet 28. september 2012 #3 Del Skrevet 28. september 2012 Husk at helsevesenet er pålagt å fortelle alt som kan skje under omstendighetene. jeg fikk vite alt som kunne skje vis jeg fikk svangerskapsforgiftning, både mild og alvorlig tilstand. De må si det som er anbefalt i deres arbeid, men det er mage som kommer med sine egne anbefaler også. jeg jobber selv i helsevesenet i feil ende men likevel så stoler jeg på de som jobber i helsevesenet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975533-desillusjonert-om-helsevesenets-motiver/#findComment-144587056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå