Ønskeskyen Skrevet 27. september 2012 #1 Skrevet 27. september 2012 Hei! Jente på 19 år her! Jeg fikk diagnosen PCOS i mai, og har lenge ønsket barn, siden jeg var 14/15 år.. Veeeldig tidlig.. Men når jeg fikk vite at jeg har vanskelig for å få barn, så ble jeg veldig knust, og haster med å starte med "naturlig" prøving.. Jeg er redd det kan ta veldig lang tid, så jeg stresser med det. Mitt problem er at min samboer/kjæreste ikke vil prøve enda.. Men når jeg snakker om det så sier jeg alltid at vi vet jo ikke hvor lang tid det tar før jeg blir gravid, og alle besteforeldrene mine er syke så jeg er redd de ikke rekker å bli oldeforeldre til mine barn er jeg egoistisk som tenker kun på meg og min familie? Jeg vil så gjerne ha barn, og han har sagt at han er klar, med redd.. hva skal jeg gjøre??
Chelseafan Skrevet 27. september 2012 #2 Skrevet 27. september 2012 Nei forstår deg veldig godt,men du må jo få han med også,ellers blir det vanskelig håper det order seg for dere Lykke til
møffins Skrevet 27. september 2012 #3 Skrevet 27. september 2012 (endret) snakk med han om bekymringene dine.. Ikke noe som hjelper mer enn snakking! Jeg skjønner hvordan du har det, jeg fikk beskjed når jeg var 25 at jeg ikke kunne få flere barn på naturlig måte pga PCOS.( bare ivf ...) Nå sitter jeg her 26 år gammel og gravid..Så det kan gå og ikke sikkert det tar veldig lang tid, men om mannen virkelig ikke tørr enda, ville jeg ventet, og snakket mye med han om det.. Ikke slik at han blir lei, men vær sikker på at han forstår deg =) Endret 27. september 2012 av møffins
Ønskeskyen Skrevet 28. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 28. september 2012 Prøver å snakke med han om det, men han spøker det bort med latter for så å skifte samtaleemne :-/ han sa vi skulle snakke mer om det når han kom hjem fra jobb i kveld, men føler at jeg har han litt på gli :-) Hans stemor har også PCOS, men klarte å få ei lita jente for 6 år siden, så han tror at siden hans far og stemor klarte det så fort, så klarer vi det.. Men man er jo forskjellig.. Har hatt flere SAer, senest i januar..
møffins Skrevet 28. september 2012 #5 Skrevet 28. september 2012 Det er desverre slik at vi som har PCOS har større sjanse for SA :S Håper du får snakket skikkelig med han i kveld og at skjønner hvor viktig dette er for deg!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2012 #6 Skrevet 29. september 2012 Jeg har PCOS, men har ikke prøvd å få barn før nå. Ble gravid på første forsøk, like før jeg fylte 30. Skjønner at du stresser litt, men jeg ville tatt det litt med ro likevel.. Det er faktisk greit at slike praktiske ting som hus, hjem, jobb og økonomi er på plass og stabilt, før det kommer et barn og snur opp ned på alt. Om dere gjør utdanningen ferdig, slapper av, og tar dette når begge to er klare, så går det nok fint på den naturlige måten da også. Det viktigste er uansett å ikke stresse. Lykke til!!
snuppo Skrevet 30. september 2012 #7 Skrevet 30. september 2012 Det er desverre slik at vi som har PCOS har større sjanse for SA :S Håper du får snakket skikkelig med han i kveld og at skjønner hvor viktig dette er for deg! hvor har du dette ifra?? aldri hørt snakk om.
Gjest -ia- Skrevet 30. september 2012 #8 Skrevet 30. september 2012 Jeg har også PCOS, men ble faktisk uplanlagt gravid! Så det er håp. Men skjønner at du stresser. Dessverre var ikke min samboer klar heller (og han var over 30 år), så han har dratt sin kos... Du er fortsatt veldig ung, og det er mange muligheter for deg å bli gravid. Så gi han litt tid til å bli vant til tanken, høres jo ut som han er på "gli" hvis han sier han er klar, men redd. Kan si deg, jeg har en uke igjen til termin og er fortsatt livredd...
møffins Skrevet 30. september 2012 #9 Skrevet 30. september 2012 Det er desverre slik at vi som har PCOS har større sjanse for SA :S Håper du får snakket skikkelig med han i kveld og at skjønner hvor viktig dette er for deg! hvor har du dette ifra?? aldri hørt snakk om. Dette har jeg fra overlegen på riksen!
snuppo Skrevet 30. september 2012 #10 Skrevet 30. september 2012 Det er desverre slik at vi som har PCOS har større sjanse for SA :S Håper du får snakket skikkelig med han i kveld og at skjønner hvor viktig dette er for deg! hvor har du dette ifra?? aldri hørt snakk om. Dette har jeg fra overlegen på riksen! rart at jeg ikke har fått beskjed om dette på st.olavs.
møffins Skrevet 1. oktober 2012 #11 Skrevet 1. oktober 2012 Jepp.. du får snakke med legen din.. både gynekologen min og overlegen på riksen har gitt meg beskjed om dette.. finner det også om du googler litt på de trygge nettsidene da selvfølgelig. .
tigergutt<3 Skrevet 26. november 2012 #12 Skrevet 26. november 2012 Ja synes faktisk du er litt egoistisk. Men jeg skjønner deg godt også. Vi prøvde i 4 år på nr 1, og 3 år på nr 2. Mens jeg ble uplanlagt gravid med nr tre:) Men for deg og dine fremtidige barn er det viktigere å ha en mann og pappa som er klar og med på ønsket. Dette er faktisk mye viktigere enn om dine besteforeldre blir oldeforeldre.....
-EMMA- Skrevet 7. desember 2012 #13 Skrevet 7. desember 2012 Det er desverre slik at vi som har PCOS har større sjanse for SA :S Håper du får snakket skikkelig med han i kveld og at skjønner hvor viktig dette er for deg! hvor har du dette ifra?? aldri hørt snakk om. Dette har jeg fra overlegen på riksen! rart at jeg ikke har fått beskjed om dette på st.olavs. Jeg fikk høre det samme i begynnelsen når jeg fikk diagnosen PCOS for 11 år siden, men de siste 4-5 årene har de gått bort fra det, og funnet ut at vi har ikke noen større sjanse for å abortere om vi først blir gravide. Men over til HI: Dere må nesten bli enige sammen og ikke stresse inn i det. Men skjønner godt at du vil komme igang både pga familien og det at det kan ta sin tid. Håper dere snart kommer til enighet
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #14 Skrevet 10. juni 2013 Når du er 19 år har du all verdens tid foran deg. Det er ofte greit å få orden på økonomi, utdanning, hus osv. før man får barn. Jeg forstår godt at en gutt på 19 synes dette er for tidlig. Å presse en så ung gutt inn i noe slikt, kan fort føre til at du blir sittende alene. Statistisk sett går unge foreldre oftere fra hverandre. Jeg var 30 da jeg fikk min første med PCOS, og venter mitt andre barn nå. Med stabil økonomi og en engasjert pappa er jeg glad for at jeg ventet en stund. Jeg kunne godt fått barn da jeg var 25 med samme resultat også, men verden er ganske annerledes nå, enn da jeg var 19. Min mor var veldig ung da hun fikk meg. Foreldrene mine hadde det veldig tøft, selv om de var sammen. I dag har de det bra og er fremdeles sammen, men det er når man har barn at man trenger stabilitet og god økonomi. Hadde de vært eldre, hadde de nok taklet foreldrerollen mye bedre enn det de gjorde. Det er vanskelig å se for seg konsekvensene et barn bringer med seg når man er så ung. Om man i tillegg blir sittende alene, tror jeg det blir ekstremt tøft. Jeg er også glad for at jeg slipper å bekymre meg over ting som hvor jeg skal få penger til gaver til naboungen som har bursdag, at ungen min ikke får være med på cup, fordi vi rett og slett ikke har råd, osv. Dette er reele problemstillinger min barndom var full av. Mindre bekymringer= mer tid til å kose seg med barna. Anonym poster: c4c967f7df9faf36c013fec5506f99b6
Ønskeskyen Skrevet 20. juni 2013 Forfatter #15 Skrevet 20. juni 2013 Har er 25, jeg som var 19 (fylt 20 nå). Vi har blitt enige om hus først, men at hvis jeg blir gravid, så beholder vi begge har fast jobb nå, og tjener greit med tanke på stabil økonomi. Takker for alle svar <3 Og til dere som snakker om det med SA og PCO, så har jeg også fått beskjed fra mine leger om at prosenten er større for SA for oss med diagnosen enn de "normale".. Mine leger er på St. Olav's Hospital i Trondheim.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #16 Skrevet 25. juni 2013 Hei! Jente på 19 år her! Jeg fikk diagnosen PCOS i mai, og har lenge ønsket barn, siden jeg var 14/15 år.. Veeeldig tidlig.. Men når jeg fikk vite at jeg har vanskelig for å få barn, så ble jeg veldig knust, og haster med å starte med "naturlig" prøving.. Jeg er redd det kan ta veldig lang tid, så jeg stresser med det. Mitt problem er at min samboer/kjæreste ikke vil prøve enda.. Men når jeg snakker om det så sier jeg alltid at vi vet jo ikke hvor lang tid det tar før jeg blir gravid, og alle besteforeldrene mine er syke så jeg er redd de ikke rekker å bli oldeforeldre til mine barn er jeg egoistisk som tenker kun på meg og min familie? Jeg vil så gjerne ha barn, og han har sagt at han er klar, med redd.. hva skal jeg gjøre?? Hei, ikke stress!Det blir ikke rett å tenke at nå må du få barn kun for at dine besteforeldre skal se ungen. Det er viktig at både du og samboeren din er klar for det. La han få litt tid til å tenke på det, snakk med han. Finn ut hva han er redd for! Jeg fikk samme beskjed som du da jeg var 19 år. Da ble jeg også redd for at det skulle ta lang tid før jeg ble gravid. Jeg var også redd for at jeg ikke skulle lykkes med det. Jeg og min eks prøvde å få barn, og jeg ble gravid etter 4mnd. Hadde SA i uke 6. Etter det bestemte vi oss for å ta en pause fra prøvingen. Nå sitter jeg her 24 år gammel og er blitt gravid etter en one night stand (og vi brukte kondom). Anonymous poster hash: 5882c...897
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå