Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ble korrigert tilbake 5dager tilbake ved UL som ble gjort på sykehuset i uke 19. Var idag (er 33+2 uker nå)hos gynekologen å han målte hode på ungen på UL,å han sa at jeg var 34+2 uker idag.

Er det på noen måte mulig å få endre termindatoen på helsekortet? Slik at man får korrekt termindato....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975451-f%C3%A5tt-feil-termindato/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke ved den første ordinære UL babyene er lik i størrelse, og at de vokser forskjellig etter det?

Hodeomkrets varierer jo veldig fra baby til baby når de blir født.

Vet ikke, men vil tro du ikke får endret på helsekortet ditt.

Med mindre du mener han har målt bildene du tok på ordinær UL på nytt? Om det går an da.

Målene de tar ved rutine ul i uke 18-19 er de korrekte målene, for på dette tidspunktet er babyene i magen på alle mødre mest like i størrelse. Etterhvert som ukene går vil de utvikle seg forskjellig, for alle er jo forskjellige når de blir født.

Når du har kommet så langt som over uke 32 så kan jordmor/lege/gynekolog måle babyen og utføre en såkalt vekstestimering for å se hvor stor babyen er(ca mål vel å merke). Ut i fra termin vil da babyen være passe stor etter termin og svangerskapsuke eller så vil maskinen vise at du er kortere på vei eller lengre på vei i svangerskapet hvis målene på babyen enten er mindre eller større enn gjennomsnittet.

Terminen din skal ikke korrigeres noe mer for det, for terminen blir korrigert ved rutine UL hvor som sagt babyene er noenlunde like store i magen. Antagelig er målene som er gjort på babyen din da bitte litt større enn gjennomsnittet når det kommer til hodemål og maskinen viste derfor at du var lengre på vei enn du egentlig er. Det er ikke noe farlig og UL terminen din skal ikke korrigeres på grunn av disse målene.

Gjør dere selv en tjeneste å ha tro på den seneste termindatoen (altså den med dato lengst vekk fra nå). For det er utrolig kjedelig å gå over termindatoen uansett - og da blir det veeeeldig lenge om dere i tillegg håper på dato før dette igjen .. :) Jeg gikk 10 dager over sist og det føltes som en EVIGHET

Jeg fikk også beskjed om at ongen var større en normalt..

Dem sa at babyen va 1 uke større iforhold til termin, men termin blir ikke flyttet.. Eneste er at jeg mest sannsynlig blir tatt litt før og jeg får ikke gå over termin.. Men jeg har svangerskapsdiabetes så vi var klar over at den mest sannsynlig kom til å bli større :)

Annonse

Gjest Lykkeliggift_

Begge mine var satt 14 dager tilbake, og det ble feil på begge to. Mensterminen stemte på en prikk. Hvis det skjer neste gang så kommer jeg ikke til å godta det eller la de skrive det på helsekortet. Mine unger er rett og slett mindre enn gjennomsnittet i uke 18 og dritsvære når de kommer ut FØR min egen termin og lenge fØr UL-termin. Jeg er ganske spinkel så er ikke interessert i å gå langt over tid og fØde en unge på 5 kilo.

Gjør dere selv en tjeneste å ha tro på den seneste termindatoen (altså den med dato lengst vekk fra nå). For det er utrolig kjedelig å gå over termindatoen uansett - og da blir det veeeeldig lenge om dere i tillegg håper på dato før dette igjen .. :) Jeg gikk 10 dager over sist og det føltes som en EVIGHET

Jo men jeg klarer ikke å se for meg at jeg skal gå over termin ;) Får bare ta det som det kommer, men vesla her har festet hodet, og jeg er i uke 33+4 så jm sa at hun trodde kanskje vesla kom før termin ;) Tar en dag av gangen nå, og håper hun holder seg inne til hun er klar.

pga kort livmortapp å man er 2gangs fødende, så sier jormor og gynekologen at det er stor sannsynlighet at man føder før termin.mn hvis man plutselig blir gående overtid er det ekstra kjipt å vite at ungen er 1uke eldre enn termindatoen på helsekortet.

Skal ta med skrivet jeg fikk hos gynekologen til jordmor, kanskje hun kunne notert ned på helsekortet dette, hvis det ble tilfelle at man går over tid.

på 3D i uke 29+ mente han at han fikk termin 2. November , men fikk på ordinær ultralyd termin 15 november og det er den en skal forholde seg til, min mens termin var 24.november og jeg vet den stemmer. han regnet at gutten i uke 29 ++ vil være 4,2 kg til termin 15 .november.

Jeg har feil ul-termin. Testet positivt 5 dager før mensen, og er helt sikker på når befruktningen skjedde. Sylfersk jm på ordinær ul, som ikke fikk til å måle. Nav går it fra ul-termin, som er 29.10, mens både jeg og jordmor går ut fra min, som er 24.10, i tilfelle jeg skulle gå over. Ble noen ekstra arbeidsdager til uka som følge av det, men veldig snart perm uansett:-) Er ikke fysisk mulig å teste positivt så tidlig jeg gjorde om ul-termin stemte, så fikk gehør for min egen med en gang:-)

Annonse

Ja, hodet på min forrige var festet i uke 29, så jeg tror desverre ikke det har så mye å si for om den kommer før termin eller ikke. Men krysser fingrene for deg! :)

oi så tidlig ja ;) Det er litt godt å hodet har festet seg for da slipper jeg hvertfall setefødsel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...