Gå til innhold

Noen elektrikere eller andre som har peiling på strøm/varme i gulv og kostnader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du hvor mye det utgjør om varmekabler på flisgulv står på eks 25 grader kontra 30grader i pris pr mnd?

Slik som i yttergang hvor det ofte er en dør som står opp, er det kanskje litt bortkastet og ha mye varme på gulvet?!

Føler jeg ikke har noe peiling på dette, noen som vet?

Skrevet

Samboeren min er elektriker, så jeg kan svare sånn noenlunde i hvert fall, da han har gitt meg varmekabel-reprimande et par ganger ;)

Hvor er det termostaten står hen? Under gulvet sammen med varmekablene, eller på veggen? Dette har også mye å si hvor hvor varmt man skal sette gradene. Overalt hvor vi har varmekabler, har vi termostaten på vegg, det betyr at varmekablene står på helt til ROMtemperaturen når den graden man har satt kablene på. Dvs at gulvet blir endel varmere... Har man termostat under gulvet, så måles jo temperaturen i gulvet, og ikke rommet, og gulvet vil holde graden du har satt kablene på.

Har man døra oppe til rommet varmekablene står på i, drit i å ha dem på, særlig om du ikke har termostaten i gulvet, for da skal tross alt hele rommet varmes opp, ikke bare gulvet. Det koster FLESK! Er man villig til å betale, kan de jo selvsagt for all del være på. Termostat under gulvet vil også være dyrt med åpen dør, da veldig mye varme forsvinner ut, fra gulvet også.

Så 25 grader kontra 30 grader vil jeg si avhenger av hvor termostaten er. Vi har vår vår 25 de kaldeste dagene, da gulvet på vårt bad blir brennhett om vi har det på varmere. Det er derimot deilig, deilig, deilig i lufta der inne... På de lunkne dagene, har vi som oftest 20-22 grader, noe som er ganske perfekt på gulvet, men kan føles litt kjølig i lufta for meg fordi jeg er så vilt frysen av meg...

Skrevet
Samboeren min er elektriker, så jeg kan svare sånn noenlunde i hvert fall, da han har gitt meg varmekabel-reprimande et par ganger ;) Hvor er det termostaten står hen? Under gulvet sammen med varmekablene, eller på veggen? Dette har også mye å si hvor hvor varmt man skal sette gradene. Overalt hvor vi har varmekabler, har vi termostaten på vegg, det betyr at varmekablene står på helt til ROMtemperaturen når den graden man har satt kablene på. Dvs at gulvet blir endel varmere... Har man termostat under gulvet, så måles jo temperaturen i gulvet, og ikke rommet, og gulvet vil holde graden du har satt kablene på. Har man døra oppe til rommet varmekablene står på i, drit i å ha dem på, særlig om du ikke har termostaten i gulvet, for da skal tross alt hele rommet varmes opp, ikke bare gulvet. Det koster FLESK! Er man villig til å betale, kan de jo selvsagt for all del være på. Termostat under gulvet vil også være dyrt med åpen dør, da veldig mye varme forsvinner ut, fra gulvet også. Så 25 grader kontra 30 grader vil jeg si avhenger av hvor termostaten er. Vi har vår vår 25 de kaldeste dagene, da gulvet på vårt bad blir brennhett om vi har det på varmere. Det er derimot deilig, deilig, deilig i lufta der inne... På de lunkne dagene, har vi som oftest 20-22 grader, noe som er ganske perfekt på gulvet, men kan føles litt kjølig i lufta for meg fordi jeg er så vilt frysen av meg...

okei.. skjønner sånn ca.. vi har termostat på vegg, huset er bare et par år gammelt. Dvs at på badet hvor vi har 28, kan det så på hele døgnet (ettersom døra sjeldent er lenge oppe), men i yttergangen er det unødvendig å i hele tatt ha termostaten på over 20 grader? Temp i hele huset er på ca 20 ettersom huset er veldig isolerende og varmt og varmepumpa står på 19.

Forstår jeg deg rett? Hva ville du stilt termostaten på i gangen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...