Gå til innhold

Katter, skal man holde seg HELT unna når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Har ikke katt selv, men en dag i uken hjelper jeg til på et senter for hjemløse katter, hjelpe der jeg hjelpe kan. Jeg gjør ikke reint i kattesanden, for jeg vet at jeg må holde meg unna avføring. Men jeg støvsuger, vasker gulv, vasker opp, og koser med kattene som er der. Antibac står det rundtom på senteret, så tar meg en dæsj innimellom.

Men så er det noen som sier at jeg skal holde meg unna katter generelt.. Noen som vet? Har jo ikke lyst å måtte gi meg, er i fin form, og å hjelpe de som ikke kan hjelpe seg selv betyr mye for meg..

Jeg er forresten 22 uker på vei.

Fortsetter under...

Neida du trenger ikke det.Jeg har katt og er gravid:) det eneste er å holde seg unna kattekassen.Ang toxoplasmose så er den største smittekilden dårlig stekt kjøtt,nr 2 uvaskede grønnsaker og nr 3 katter.Mennesker som har katt blir heller ikke oftere smittet.Ikke så mange i norge som får dette.Jeg koser masse med katten min hver dag:)

Så lenge du holder deg unna avføring og er flink å vaske hendene før du skal spise skal det ikke være noe problem. Jeg har katt selv og iflg legen min er ikke det noe problem. Jeg koser masse med katten min hver dag:)

Endret av Agnes74

E lege fortalte meg at den katter var den største kilden til toxoplasmose, da de ofte var borti avføring. Han fortalte meg også at enkelte var immun mot toxoplasmose, og hadde antistoffer for dette ?! Jeg blir litt forvirra når jeg ser hva folk skriver her, men jeg fikk beskjed om å holde meg som best unna katter som jeg kunne, og hvis jeg var borti dem måtte jeg vaske hendene grundig så ofte det var mulig.

Han sa også at katteeiere ofte ikke ble syke da de var vant til bakteriene, eller noe slikt (husker ikke nøyaktig hva han sa om den saken).

Jeg holder meg helt unna katter, for jeg er livredd for å skade lille bebisen i magen på noen måte, men så er jeg litt hysterisk også da, siden jeg har hatt MA to ganger før... (har ikke tatt i katt de gangene jeg mista, altså)

Annonse

Katteeiere har som regel vært smittet før så da er man immun mot bakterien. Symptomene er som en forkjølelse så de fleste vet ikke om de har vært smittet eller ikke.

Legen min (og enda en lege) sa at man kan fint ta i katt sålenge ikke putter fingrene i munnen etterpå før man har vasket seg godt.

Vi blir testa for toxo i de første bl pr som tas i uke 12. Om man er smittet, trenger man å ta færre forhåndsregler. Selv har jeg to katter som har brukt kasse noen vintre, og jeg er ikke smittet, altså får gubben ta evt kasse i vinter. Legen min ba meg om å holde meg unna kattene helt, men det kan jeg jo ikke, de er jo også "ungene" våre... Kose, også god håndhygiene. Når jeg ikke er smittet etter fem år, og passer hygienen, tenker jeg det går fint denne gangen også.

• 2 uker senere...

Jeg har katt, og legen sa jeg trenger ikke å storkose med henne, men det går heilt fint, for hun er sær!! å man greier jo ikke å la vær helt heller om man har katt, eller som du, hjelper andre små katter... Så jeg vil si at du må være litt varsom med ansiktkos kanskje... å flink å vaske deg :) Regner med det går helt fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...