Gå til innhold

Underskudd på søvn

Anbefalte innlegg

Har en gutt på fem uker. Han spiser ca hver 3.time hele døgnet, så blir ikke mye sammenhengende søvn. Jeg har ofte problemer med å sovne når jeg har mulighet, og etter han har spist på natta, uansett hvor trøtt jeg er. På dagtid sover han helst på brystet mitt, og våkner ofte når jeg legger han i vugga, og da skriker han. Jeg er så trøtt og sliten, og han er bare fem uker..Tør ikke å tenke på hvor lenge dette blir å vare. Jeg har mulighet til å sove litt på ettermiddag/kveld når samboer er hjemme, men får ofte ikke til. Noen ganger har jeg sittet bakover i sofaen med babyen oppå meg på dagtid og duppet av, det er jo eneste mulighet for søvn om dagene siden han ikke vil ligge alene, (men det blir jo ikke noe god søvn for meg.) Kan han bli vant med dette slik at det blir en uvane og han aldri vil ligge og sove alene i vugga, eller er det greit å gjøre dette en stund siden han bare er tre uker? Vet jo at han trenger nærhet.. Det er så slitsomt å være så trøtt hele tiden

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975092-underskudd-p%C3%A5-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Det er veldig vanlig at så små babyer liker og ligge inntil mammaen sin og kjenne kroppskontakt. Siden han er såpass liten blir det ikke en uvane, spedbarn kan ikke bli bortskjemt.

Her er småen blitt syv uker, og den første måneden samsovet vi, han sov ikke om natten hvis ikke jeg lå meg sammen med han, etter han sovnet la jeg han ofte over i sengen sin, men etter første måltidet på natten kom han over i sengen vår igjen, vi sovnet begge to når han ble ammet.

På dagtid sov han kun i fanget, på brystet, i vognen på tur eller hvis vi kjørte bil. Nå sover han godt om natten i sin egen seng, og han kan sove litt for seg selv på dagtid, så det går seg til etterhvert :-)

Takk for svar. Vet de ikke kan bli bortskjemt, men tenker om han senere aldri vil ligge alene heller, hvis han blir vant til det. Men det går seg kanskje til.

Har prøvd å legge han i vår seng de gangene han ikke vil sove i senga si, men det hjelper ikke noe mer da. Så samsoving tror jeg ikke er noe vits her.. :/

Her bodde førstemann i bæresjalet sitt de første ukene (dvs klistret på meg). Han har senere vært en drøm å legge, så bare gjør det som passer ham best og få deg litt søvn der du kan! De blir ikke bortskjemt når de er så små ;-)

Her sov gutten kun oppå og inntil oss frem til han var 3,5 mnd gammel. Hylskrek om vi la ham fra oss, om så bare for bleieskift. Utrolig tøff tid!! Vi var hos kiropraktor spesialisert på babyer/småbarn, og etter 5 smertefrie behandlinger for stiv nakke så fikk vi en ny unge! Han slutta å hylskrike i bilsetet; han sovnet der istedenfor! Plutselig sov han både 2 og 3 timer i strekk, det var en ny opplevelse.. Så ta en tur til manuellterapeut (gratis) eller kiropraktor (kortere ventetid) og forsikre deg om at det ikke er muskellåsninger som er årsaken til hans nærhetsbehov (kroppskontakt gir jo smertelindring) og korte søvnfaser. Her var det nok en forlenget utdrivelsesfase under fødselen som forårsaket Muffins nakkestivhet.

En annen ting du kan prøve er reiving:

Mange babyer har dårlig kjernemuskulatur i ryggen og føler seg utrygge om de f eks ligger i krybbe eller seng (de slår ofte ut med armene fordi de føler at de ligger ustøtt). Da kan et stramt teppe rundt kroppen (reiving) hjelpe. Evt at du pakker godt rundt med puter, dyner og kosedyr for å gjenskape følelsen fra livmoren (bare pass på at babyens nese og munn ikke tildekkes).

Start allerede nå med kosekluter og laken/teppe i senga som lukter mamma/pappa. Så babyen kan finne andre trygghetspunkter enn deg og pappaen :) Gulper forresten babyen din mye? Mtp reflux, som også kan gi urolig baby...

Her sover Muffin (nå 17 mnd) 11-12 timers netter i egen seng (evt inne hos oss fra 04-tida for kosens skyld); han er enkel å legge til dupp i barnehagen og sovner lett i både bil og vogn uansett hvem som legger ham. Han er robust, blid og ganske så enkel å ha med å gjøre :) Så babyen din blir IKKE bortskjemt av nærhet, det kan jeg love deg! De blir derimot trygge fordi behovene deres blir møtt, de utvikler et positivt selvbilde fordi du viser at deres følelser har betydning, og du får en unge som elsker å kose og klemme på deg selv når de blir større <3

Vi skal til manuell terapeut på mandag, så blir spennende å se om han finner noe.

Han gulper en del ja.Det er ikke alltid så veldig masse, men kan være flere ganger etter måltid, og ofte lenge etter han har spist og.

Annonse

Han gulper en del ja.Det er ikke alltid så veldig masse, men kan være flere ganger etter måltid, og ofte lenge etter han har spist og.

Anbefaler deg å lese denne tråden, og spesielt svarene til studentmamma88:

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/143969843-denne-sovinga-hvor-kan-vi-be-om-hjelp/page__pid__144533156#entry144533156

Mange av rådene her er jo for litt større barn, men det er sikkert noen tips du kan forsøke ut allerede nå, for å finne ut om han plages av reflux.F eks heve hodeenden på senga, for å se om det kan hjelpe (da hindrer tyngdekraften melken i å sive opp gjennom lukkemuskelen igjen).

Endret av Madolyn&Muffin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...