bellybabe Skrevet 26. september 2012 #1 Del Skrevet 26. september 2012 Leste i avisen idag at forskere mener det snakkes for lite om overvekt under graviditet. Hvilken stein krøp de nettop ut a'? Det snakkes jo nesten ikke om annet når gravide snakkes om i mediene. Over alt jeg snur meg hyttes det med never i avisene om farene du utsetter deg selv og barnet for. Samtidig hviskes det fra "rådgivere" at man må passe seg for ikke å slanke seg når man går gravid.. Så hva mener de man bør gjøre da? Jeg mener, hvis man allerede var overvektig når man ble gravid og i tillegg legger fort på seg ettersom ukene går? Og hvor sunnt mener avisenes besserwissere at det er å legge stein til byrden for samtlige av landets gravide. Som sannsynligvis allerede har MER enn nok å bekymre seg syke over. Selv er jeg 18 uker på vei og har allerede lagt på meg 11kg. Og det med et utgangspunkt (ifølge bmi) som viste overvektig. Hvordan skal en kunne nyte svangerskapet når man hver morgen sjekker status med badevekten for å forsikre seg om at vekten holder seg stabil og ikke øker mer nå? Kjenner jeg blir sint, lei meg og veldig provosert av forskere som mener at kvinners vekt snakkes for lite om!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentene mine og jeg:) Skrevet 26. september 2012 #2 Del Skrevet 26. september 2012 Jeg blir også provosert av dette. Skikkelig provosert. Jeg har x antall kilo for mye, men har ennå ikke lagt på meg i svangerskapet. Likevel presterer de fleste å tro at jeg lever på en diett bestående utelukkende av mat fra McDonalds, og at jeg ikke løfter baken fra sofaen utenom når jeg skal hente noe mer å spise. Jo, jeg spiser for mye. Men når jeg så i kostholdet forsøkte meg på å spise som jeg ble anbefalt, gikk jeg ned i vekt, og det var jo helt krise. Barnet mitt ville ta skade av det. Barnet mitt ville i utgangspunktet ta skade av min høye vekt. Hvis noen innbiller seg at vi overvektige ikke får høre at vi bør spise usunn mat, så skulle de prøvd selv. Ekstra ille er det når jeg sjeldent spiser noe direkte usunt, men det blir mer enn nok av den sunne maten i tillegg til at jeg er for passiv. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når jeg ikke kan være overvektig og ikke kan gå ned i vekt, for jeg kan ikke nødvendigvis bli normalvektig i dette svangerskapet uten å gå ned i vekt. I forrige svangerskap la jeg på meg 5 kg. Da fikk jeg kjeft for å legge for lite på meg, men det var jo et hysteri hele veien for å få meg til å holde vekta. Vanskelig når man ikke kan gjøre noen fornøyd. Enig i at man ikke kan nyte svangerskapet skikkelig når alt man tenker på er vekta. Kan jo ikke spise noe som helst uten å tenke på om jeg skader barnet mitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144581510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
samu Skrevet 26. september 2012 #3 Del Skrevet 26. september 2012 har til dags dato ikke fått med meg at det snakker om overvekt blandt gravide. kanskje jeg ligger under den steinen, de andre har kommet ut ifra, enda. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144581860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mamma09* Skrevet 26. september 2012 #4 Del Skrevet 26. september 2012 Tror ikke det er noe i veien for å gå ned i vekt under svangerskapet. Kjenner flere som har gått på blant annet Grete Roede og gått ned i vekt under svangerskapet Men skjønner at det er vanskelig med ett slikt fokus når man går gravid. Tror man må gjøre det beste en kan, for å holde seg i form og for å holde en grei vekt. Uten at det blir noe hysterisk over hverken vektoppgang eller vektnedgang. Har man endel til overs trenger man jo ikke legge på seg så mye for at babyen skal ha det bra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144582199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Major HotLips Houlihan Skrevet 27. september 2012 #5 Del Skrevet 27. september 2012 For en som allerede er overvektig så er det ikke farlig å gå ned noen kilo, hvis årsaken er endring til sunt kosthold, normale porsjoner og mosjon. Og regelen om at en vektoppgang mellom 12 - 15 kilo er normalt er altfor generell. For eksempel så skal jeg med en kmi på 28,5 ikke gå opp mer enn 11 kilo, en plass mellom 7 og 11 kilo er greit og en som har kmi over 30 skal ikke gå opp mer en 5 - 9 kilo. Dette er ihvertfall noe jeg velger å forholde meg til ved å spise sunt og magert og trene jevnlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144582868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 27. september 2012 #6 Del Skrevet 27. september 2012 Jeg er enig med deg i at det snakkes mye om dette temaet! Mange synes sikkert, som deg at det er forvirrende når man samtidig blir bedt om å "ikke slanke seg". Jeg tenkte å forklare det jeg tenkte om dette. Man skal ikke slanke seg under svangerskapet ved å spise for lite, evt spise rare dietter som gjør at man ikke får de næringstoffene man trenger. MEN en graviditet gjør ikke at man ikke kan endre kostholdet sitt til et sunnere kosthold, og hvis man har mulighet også begynne med mosjon. (og dette er jo også "slanking", men ikke den typen det advares mot, det er en VIKTIG forskjell). Som en annen skriver, gravide som er overvektige bør prøve å begrense antall kg de går opp i svangerskapet til under 10 kg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144583370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spurven <3 Skrevet 27. september 2012 #7 Del Skrevet 27. september 2012 helt seriøst... jeg er litt overvektig og har nå gått opp 9 kg og er snart 26 uker. Jeg har rygg og bekkenplager. Jeg har tenkt å kose meg, gå litt tur innimellom, spise normal mat og ser jeg en sjokolade jeg har lyst på, skal jeg spise den med god samvittighet :-) Når ungen er født, blir det jo null og niks pga amming. Så jeg nyter det så lenge jeg kan...og så blir nok motivasjonen en helt annen når jeg sitter med nurket i armene :-) Kos dere og lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144584190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikenb Skrevet 27. september 2012 #8 Del Skrevet 27. september 2012 Ifølge BMI er jeg veldig overvektig, har ikke mye over normalen i fett prosent, men jøss, har da noen kilo for mye som mange andre. Jeg er straks i uke 16:) lagt pålegg ca 3 kilo. Leste avisen i dag jeg også, je skjønner poenget. Kjenner flere som har lagt på seg over 30 kg i svangerskapet. Det er veldig mye! Men jeg trener fortsatt som vandelig, har ett helt vandelig kosthold, å har absolutt ingen planer om å tenke ekstremt på dette! Jeg elsker at magen min har vokst litt, å skal kose meg med graviditeten min:D sef passe litt på kosten, osv! Men ikke Utenom normalen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144584617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillK Skrevet 27. september 2012 #9 Del Skrevet 27. september 2012 Man har tidligere ikke anbefalt gravide å slanke seg, men nyere forskning viser at det ikke er farlig å gå ned i vekt mens man er gravid hvis har noen (eller mange) kilo for mye i utgangspunktet Ved hjelp av normalt kosthold, men mindre porsjoner får man i seg de næringsstoffene man trenger, og som babyen trenger. I tillegg er anbefalingene på 30 minutter fysisk aktivitet daglig hvor man blir andpusten og svett. Ikke lett:( Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144584950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentene mine og jeg:) Skrevet 27. september 2012 #10 Del Skrevet 27. september 2012 Man har tidligere ikke anbefalt gravide å slanke seg, men nyere forskning viser at det ikke er farlig å gå ned i vekt mens man er gravid hvis har noen (eller mange) kilo for mye i utgangspunktet Ved hjelp av normalt kosthold, men mindre porsjoner får man i seg de næringsstoffene man trenger, og som babyen trenger. I tillegg er anbefalingene på 30 minutter fysisk aktivitet daglig hvor man blir andpusten og svett. Ikke lett:( Hvor finner man den forskningen? Lurer fordi jeg hadde som mål å holde vekta i svangerskapet, for da vil jeg være nesten normalvektig etter fødsel, men alle leger og jordmor jeg har vært i kontakt med har sagt at det er skadelig å gå ned i vekt pga miljøgifter som går over til babyen. Jeg fikk beskjed om at jeg må gå opp minst en kg i vekt innen jeg når uke 20, og det på tross av at jeg spiser godt allerede. Skikkelig forvirrende med så mange motstridende beskjeder... Jordmor som jeg snakket med sist ble faktisk sint på meg som faktisk vurderte å gå ned i vekt i svangerskapet, og hun spurte meg hvorfor jeg ikke satte babyens helse foran min egen... Fikk så dårlig samvittighet da, så jeg bestemte meg for å heller legge på meg få kg. Selv om jeg ikke gikk opp noe særlig i vekt i sist svangerskap, fikk jeg ikke noen liten unge, så hun tok heldigvis ikke skade av det. Men hun har hatt dårlig helse og får lett infeksjoner osv, og sammenliknet med storesøsteren har hun vært veldig mye mer syk. Og når jeg var gravid med storesøsteren la jeg på en god del flere kg. Tenker at HVIS det er en sammenheng, så er det ikke noen risiko jeg ønsker å ta. Kan jo også være tilfeldig, men slanke meg kan jeg gjøre resten av livet og svangerskapet varer bare noen måneder. Spiser uansett ikke spesielt usunt. Alle de ekstra kg kom på i en periode i fjor der jeg spiste veldig usunt, og så har jeg ikke fått dem av ennå. Så de sier lite om kostholdet mitt nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144585184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edda83 Skrevet 30. september 2012 #11 Del Skrevet 30. september 2012 Jeg blir også fryktelig provosert over dette ekstreme vektfokuset. Det virker på meg som om disse ekspertene antar at alle med noen kilo for mye er noen slappe sofagriser som ikke gidder å gjøre et slag for helsa si...! Nå er kanskje jeg ekstra nærtsgende på området fordi jeg selv har en litt for høy bmi for øyeblikket og er veldig klar over det - og liker det ikke. Jeg har vært overvektig hele barndommen helt til jeg på ungdomsskolen tok skikkelig tak og gikk ned over 25 kilo ved å rett og slett slutte å spise i opptil to uker av gangen... Smart!! Dette pågikk på og av i nesten ti år. Var da hele tiden normalvektig.. Tynn ble jeg aldri. Men så ble jeg sammen med mannen min og vi begynte å kose oss og en del av kiloene kom tilbake. Men har hele tiden trent opptil 4 ganger i uka, mange timer av gangen, og alltid syklet til jobb. Har nå en jobb som krever 3 mil på sykkelen tur/retur og den tar jeg flere ganger i uken.. Jeg er ikke slapp - og selv om jeg tydeligvis er litt for stor så er jeg ikke så idiot at noen må fortelle meg at jeg må endre livsstil! Det er jo ikke sånn at vi ikke vet! Dette provoserer meg. Har nylig flyttet og dermed valgt meg ny fastlege. Valgte en kvinnelig som hadde gode referanser. Første sv.kontroll så ble jeg vist inne til en gutt yngre enn meg selv (er 29) - han var tydeligvis vikar fordi "min" lege var ute i barselpermisjon. Great... Han var en tynn liten spirrevipp som driver med landeveissykling på elitenivå. Jeg følte han så på meg som en som hadde misforstått ganske mye. Dette til tross for at jeg selv er helsepersonell og ikke helt grønn.. Det var ikke en hyggelig opplevelse i det hele tatt, kun formaninger og henvendelse til glukosebelastning. Ærlig talt, jeg er da en frisk og sprek gravid kvinne, jeg har bare noen kilo for mye! Er det så evig vanskelig å forstå?? Beklager "fresinga" men var søren så godt å få delt det med noen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144594159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. oktober 2012 #12 Del Skrevet 1. oktober 2012 Man har tidligere ikke anbefalt gravide å slanke seg, men nyere forskning viser at det ikke er farlig å gå ned i vekt mens man er gravid hvis har noen (eller mange) kilo for mye i utgangspunktet Ved hjelp av normalt kosthold, men mindre porsjoner får man i seg de næringsstoffene man trenger, og som babyen trenger. I tillegg er anbefalingene på 30 minutter fysisk aktivitet daglig hvor man blir andpusten og svett. Ikke lett:( Hvor finner man den forskningen? Lurer fordi jeg hadde som mål å holde vekta i svangerskapet, for da vil jeg være nesten normalvektig etter fødsel, men alle leger og jordmor jeg har vært i kontakt med har sagt at det er skadelig å gå ned i vekt pga miljøgifter som går over til babyen. Jeg fikk beskjed om at jeg må gå opp minst en kg i vekt innen jeg når uke 20, og det på tross av at jeg spiser godt allerede. Skikkelig forvirrende med så mange motstridende beskjeder... Jordmor som jeg snakket med sist ble faktisk sint på meg som faktisk vurderte å gå ned i vekt i svangerskapet, og hun spurte meg hvorfor jeg ikke satte babyens helse foran min egen... Fikk så dårlig samvittighet da, så jeg bestemte meg for å heller legge på meg få kg. Selv om jeg ikke gikk opp noe særlig i vekt i sist svangerskap, fikk jeg ikke noen liten unge, så hun tok heldigvis ikke skade av det. Men hun har hatt dårlig helse og får lett infeksjoner osv, og sammenliknet med storesøsteren har hun vært veldig mye mer syk. Og når jeg var gravid med storesøsteren la jeg på en god del flere kg. Tenker at HVIS det er en sammenheng, så er det ikke noen risiko jeg ønsker å ta. Kan jo også være tilfeldig, men slanke meg kan jeg gjøre resten av livet og svangerskapet varer bare noen måneder. Spiser uansett ikke spesielt usunt. Alle de ekstra kg kom på i en periode i fjor der jeg spiste veldig usunt, og så har jeg ikke fått dem av ennå. Så de sier lite om kostholdet mitt nå. Normalt, sunt kosthold, og normal sunn livsstil er ikke på noen måte skadelig for baby, hverken når du er gravid eller når du ammer. Dette med miljøstoffene er, etter som jeg har forstått, hovedsakelig et problem hvis man går for fort ned i vekt, ikke om man holder vekten eller har et moderat vekttap. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144595764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnartBaby<3 Skrevet 1. oktober 2012 #13 Del Skrevet 1. oktober 2012 Enig med de fleste her. Men må bare si at det er jo forskjell på å slanke seg og å leve sunt Har også noen kilo til overs fra før, men jeg fikk beskjed av jordmor om å prøve å mosjonere litt mer regelmessig, og å spise noe sunnere enn jeg har gjort tidligere. På denne måten vil jeg kanskje gå ned i min egen vekt, uten at det skader barnet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144596334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillK Skrevet 2. oktober 2012 #14 Del Skrevet 2. oktober 2012 http://nhi.no/forside/skal-gravide-spise-for-to-38766.html?page=all#reference_1 Kopier linken og lim inn i nettleseren. Norsk helseinformatikk refererer til en studie i British Medical Journal som har sett på 44 ulike studier om slanking og gravide, som konkluderer med at slanking ikke er skadelig for fosteret. Mens helsedirektoratet fortsatt ikke anbefaler gravide å slanke seg. artikkelen i BMJ: Referanser S Thangaratinam, E Rogozińska, et.al. Effects of interventions in pregnancy on maternal weight and obstetric outcomes: meta-analysis of randomised evidence. BMJ 2012; 344:: e2088. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144599665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentene mine og jeg:) Skrevet 2. oktober 2012 #15 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg synes det er forskjell på å passe kostholdet og å slanke seg. Synes alle gravide skal passe på å spise sunnest mulig for barnets skyld, og selvsagt skal man ikke spise for to. Og det å være i aktivitet er også viktig, synes jeg. Også når man ikke er gravid. Men dette synes jeg heller ikke er det samme som å slanke seg. å slanke seg er per min definisjon å gå inn for å tape vekt, ofte ved å innta færre kalorier enn man trenger, og jeg synes ikke at de få månedene et svangerskap varer, skal være tiden for det. Om dette heller ikke kontrolleres skikkelig, risikerer man også å mangle energi og enkelte næringsstoffer, noe jeg heller ikke ser på som gunstig i svangerskapet. Selv går jeg inn for å holde vekta/gå opp lite i vekt i svangerskapet, og ser ikke på det som slanking. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143975052-gravid-og-for-tjukk-er-jeg-det/#findComment-144599729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå