Gå til innhold

Hjelp! Jobbintervju i morgen, og jeg har ikke vært på intervju på 13 år!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg ha på meg, hva skal jeg si, hva skal jeg spørre om? Skal jeg ha med meg noen papirer, i så fall hvilke?

Jeg har vært uten jobb i over fire år, og har ikke vært på jobbintervju siden jeg var 18. Trenger desperat denne jobben! Det er i dagligvarebransjen, og jeg har god erfaring derfra, noe jeg har skrevet om i både søknad og cv. Men det er altså dette intervjuet. Jeg gruer meg så jeg er kvalm og vet ikke hva jeg skal forvente og hvordan jeg skal forberede meg!

Skrevet

Hadde de spurt etter papirer når de ba deg komme til intervju, så hadde du tatt med de. Har de ikke sagt noe, så neivel:p

Ha på deg noen ordentlige, rene(!!! haha), pene klær men ikke PYNT deg skikkelig. En svart bukse, en skjorte, cardigan kanskje?

Du kan spørre om miljøet. Hvordan feks. arbeidstidene er, hvordan ordninger, ansvars, oppgaver, men det er jo gjerne noe man prater om gjennom intervjuet.

Du kan jobben - så ikke tenk så mye på hva og hvordan du skal si og sånt. Det går seg lett til. Du kjenner deg selv, vet om egenskapene dine, hvem du er - ikke noe å tenke på ;-) Du kan evt. google litt, vet om MANGE sider med vanlige spørsmål på intervjuer, så du kan sitte og lese litt for å komme i litt inn i det:-)

Sist jeg ar på intervju, jobber selv i butikk - ikke dagligvare, fikk jeg plutselig spørsmålet: "Hva liker du minst å gjøre?" Så IKKE den komme.

LYKKE TIL.

Skrevet

Ikke overdriv med klær, tenk casual... Med tanke på hva du skal forberede deg på kan det være lurt å forberede noen spørsmål om jobben/firmaet slik at du virker interessert. Tenk også på hvilke egenskaper du har som gjør at du passer godt i denne jobben. Det er også viktig at du forbereder et svar på hvorfor du ikke har arbeidet de 4 siste årene.

Lykke til - det går nok bra!

Skrevet

Forresten: ta med deg cv, evnt vitnemål og attester.. Bedre å ha med for mye enn for lite synes jeg :-)

Skrevet

Tusen takk for gode råd!

Det blir vel svart bukse og en pen topp tenker jeg, og så skal jeg ta med cv og søknad, selv om jeg regner med at de har det liggende der når jeg kommer. Attester har jeg ikke, men jeg har referanser, kanskje jeg skal ta med de også på et ark?

Grunnen til at jeg ikke har vært i jobb er at det ikke har vært noen jobb å få for en med min utdanning her. Jeg har søkt på alt som har vært å søke på, men det er et lite samfunn og mange ansetter bekjente og venners venner osv. Derfor er det ikke så lett når man kommer utenfra og ikke kjenner noen på innsiden.

Googler litt nå og leser, og skal skrive ned noen episoder jeg kan trekke fram som eksempler. Igjen, tusen takk :) :)

Skrevet

De fleste vil gjerne at man også tar med evnt vitnemål, fagbrev o.l.

Jeg hadde på meg helt vanlige klær da jeg var på jobbintervju (dongeribukse og en grei genser).. fikk tilbud om begge jobbene :P

Men dette var i kommunen og de forventer nok forskjellige ting fra sted til sted.

Skrevet

Husk å ha et fast håndtrykk når du hilser på dem, det gir et såååå mye bedre inntrykk enn en "slapp hånd"!

Jeg pleier alltid å lese litt om bedriften jeg skal på intervju til, så jeg er litt forberedt :)

Så kan du jo øve deg litt når du er for deg selv.. Snakk høyt med deg selv. Fortell om deg selv, til deg selv. (Er du gift, har du barn, hvor bor du, fritidsaktiviteter, tidligere arbeid) Og standarden: Tre negative og tre positive ting om deg selv - hvordan/hvorfor.

Skrevet

Det med håndtrykket har jeg faktisk hørt før, så den er lagret i bakhodet :) Skal øve litt sammen med sambo når han kommer hjem fra jobb, begynner bare å le når jeg prater til meg selv.

Tre negative og tre positive ting var lurt, det skal jeg gruble litt på :)

Har ingen vitnemål som er relevante for jobben, men jeg skal ta de med likevel. Supert! Føler meg liksom litt mer forberedt når jeg kommer med en mappe med papirer i :P

Takk for masse gode innspill, kom gjerne med fler!

HI

Skrevet

I butikkfaget er det viktigste blikkontakt, et våkent blikk og gjerne et smil på lur. Du må ha et positivt uttrykk, snakke tydelig og ikke mumle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...