Gå til innhold

Mener dere at man skal bruke en ekstra ulldress under Reima vinterdressen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte nylig en Reima vinterdress til 1500 kr. Da regna jeg med at dette skulle holde til vinteren, siden det jo heter VINTERdress. Men man må altså kjøpe en ekstra ulldress til å ha under denne dressen?

Makan!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja...det spørst jo hvor kaldt det er ute. Når det er mange minusgrader er det godt å ha ull eller fleece under dressen. Reima dressene er gode, men man nå som oftest ha noe extra under alle dresser uansett hvor gode de er :)

Skrevet

Neida, mitt barn er naken under den supre reimadressen sin. Uansett vær og vind.

Skrevet

Selvfølgelig!!!! Reima vinterdress er ikke spesielt tykk hvis du i det hele tatt evner til å kjenne det.

Ved få minusgrader bruker mine alltid to tynne lag med ull, men når virkelig kulda setter inn ( -5 eller kaldere) blir det ullundertøy og hjemmestrikka ullgenser og ullbukse.

Skrevet

Selvfølgelig må du det ved flere minusgrader.

Håper du tuller. Kjenn selv hvor tynn den egentlig er. Tror DU det holder ved -8-10 for barnet ditt? Stakkars unge hvis du ikke skjønner det selv.

Skrevet

Kanskje i 15 minus, ikke ellers.

Håper du tuller??

Skrevet
Kanskje i 15 minus, ikke ellers.
Håper du tuller??

Nei, tolker spm hennes som ekstra tykk ulldress, type Nøstebarn osv.

Selvfølgelig må man ellers ha flere lag med klær under om vinteren. Det er noe annet enn ulldress, sånn som jeg tolket det.

Skrevet

Det kommer helt an på hvor kaldt det er, men de fleste dresser uten for er jo å anse for så være skall. Altså beskytte mot vær og vind (være vann og vindtett). Utover det må man kle etter forholdene under dressen.

Men vi har for det meste brukt fleecedress under reimadressen og vi bor på et sted hvor det blir iskaldt på vinteren. Og fleecedress som mellomplagg har funket kjempebra. Trenger ikke dyr ulldress.

En fleecedress, eller et fleecedress trenger ikke koste skjorta. Vi har kjøpt billig på Name It. Og til neste gang, kjøp en billigere dress. Man trenger ikke Reima. Vi hadde Reima første vinter til nr. 1, men har prøvd billigere dresser i ettertid, og det funker kjemepbra.

Skrevet
Det kommer helt an på hvor kaldt det er, men de fleste dresser uten for er jo å anse for så være skall. Altså beskytte mot vær og vind (være vann og vindtett). Utover det må man kle etter forholdene under dressen. Men vi har for det meste brukt fleecedress under reimadressen og vi bor på et sted hvor det blir iskaldt på vinteren. Og fleecedress som mellomplagg har funket kjempebra. Trenger ikke dyr ulldress. En fleecedress, eller et fleecedress trenger ikke koste skjorta. Vi har kjøpt billig på Name It. Og til neste gang, kjøp en billigere dress. Man trenger ikke Reima. Vi hadde Reima første vinter til nr. 1, men har prøvd billigere dresser i ettertid, og det funker kjemepbra.

skal stå uten fôr

Skrevet

Hold deg til ullundertøy og kjøp reflex/nameit sine fleecedresser.. de er billige og holder seg bra. Og med ullundertøy i tillegg trenger du ikke kjøpe dyre ulldresser som lag nr 2.

Her bruker vi TTH skalldress med reflex sin fleecedress under og ullbody og ullstrømpebukse under. Her kan det fort bli 12-15 minus på en vanlig vinterdag og jentene mine har det så bra atte :D

De fleecedressene er kjempedeilige å ha på kvelden før leggetid, minste min elsker å labbe rundt i fleecedressen etter badetid, ordentlig kosedress!

Skrevet

Du må jo fortsatt bygge lagvis på de kalde dagene. Trenger ikke være ullsress, kan også være todelt ullfrotte, eller fleece om du vil ha et rimeligere alternativ.

Om du googler "mellomlag + påkledning+barn" får du opp alternativer.

Skrevet

Man tar ikke bare på dressen utenpå de vanlige klærne man bruker inne lenger altså? Det gjorde vi alltid da jeg var liten... Blir det ikke mye jobb for de i barnehagen?

Skrevet

Man må jo ha flere lag selvfølgelig :)

Sønnen min pleier å ha ullbody, strømpebukse i ull, ull eller fleece dress ( ikke tykk) og deretter utedress. Blir det mange minusgrader, blir det mer påkledning. Man ser det jo litt an i forhold til vær og vind. I tillegg har man votter, lue, hals osv. Unger må jo pakkes inn i det uendelige.

Skrevet
Man tar ikke bare på dressen utenpå de vanlige klærne man bruker inne lenger altså? Det gjorde vi alltid da jeg var liten... Blir det ikke mye jobb for de i barnehagen?

Har selv jobbet i barnehage. Vi kledde barna opp og ned, men det var rutine ;) Intet ekstra arbeid.

Skrevet
Har selv jobbet i barnehage. Vi kledde barna opp og ned, men det var rutine ;) Intet ekstra arbeid.

Så når man går inn igjen så tar man av f.eks. fleece og på igjen vanlig bukse og genser? Hvis det ikke er så kaldt da, beholder man heller de vanlige klærne under dressen da, eller gjør man aldri det lenger?

Skrevet

Om vinteren går de fleste barn rundt i ullundertøyet inne i bhg, trenger ikke bukse og genser....

Skrevet
Så når man går inn igjen så tar man av f.eks. fleece og på igjen vanlig bukse og genser? Hvis det ikke er så kaldt da, beholder man heller de vanlige klærne under dressen da, eller gjør man aldri det lenger?

Barna kom ofte i diverse upraktiske klær som uansett måtte av når dressen skulle på. Det kom helt an på hvilke klær barnet hadde, men ofte kledde vi de til body og strømpebukse + bukse, etterfulgt av ull/fleece dress som de fleste hadde, etterfulgt av dress.

Når vi kom inn igjen, fikk de leke i body/genser og strømpebukse/bukse.

Når jeg henter sønnen min i barnehage løper han ofte rundt i body og strømpebukse. Så jeg antar de gjør noe det samme der :)

Skrevet
Barna kom ofte i diverse upraktiske klær som uansett måtte av når dressen skulle på. Det kom helt an på hvilke klær barnet hadde, men ofte kledde vi de til body og strømpebukse + bukse, etterfulgt av ull/fleece dress som de fleste hadde, etterfulgt av dress. Når vi kom inn igjen, fikk de leke i body/genser og strømpebukse/bukse. Når jeg henter sønnen min i barnehage løper han ofte rundt i body og strømpebukse. Så jeg antar de gjør noe det samme der :)

Eller rent ullundertøy!

Skrevet

Men hvorfor har man både høstdress og vinterdress hvis de er tynne uansett?

Skrevet

Vi har bare en dress, og jeg aner ikke om foret er tykkt nok, eller ikke. Var og kjente på reima sine dresser, og fant at den er som de som henger der nå. Men om de har vinter- eller høstfor aner jeg jo ikke. Vi supplerer med ull og fleece, etter hva temperaturen krever. Det har gått fint så langt. Brukte dressen i vinter og ungen var varm og god i januar/februar med ullundertøy og god hjemmestrikk, eller fleece under dressen.

Min mor dro fram noen HH dresser fra min barndom, som har lagt på loftet i 25+ år. De var ikke mye annerledes enn dagens dresser, bare kanskje litt stivere. Kan ikke tenke meg at man slapp mellomlag før i tiden. Vi har en liggende nå som skulle bli reservedress, men som jeg tror han alt har vokst fra. :)

Skrevet
Vi supplerer med ull og fleece, etter hva temperaturen krever.

Hvordan vet du hva temperaturen krever? Prøve og feile metoden eller?

Nå er det f.eks 8 grader her og vindstille, kan jeg vi da bruke en dress uten fôr hvis vi skal ut og leke? Med ullundertøy og fleecesett under? Og kan jeg bruke den dressen hvis det er minusgrader bare jeg kler på nok under? 3 lag under f.eks? Eller må jeg kjøpe en dress til siden den er uten fôr?

Føler alle har så god greie på dette og jeg er rene analfabeten... Men søkte på nett som noen her anbefalte, og fikk opp en del info fra barnehager om påkledning, så det kan jo ikke være sånn at alle vet alt da. :P

Skrevet

Hvorfor føler du at du må vite alt? Visste du alt om temperatur da barnet lå i vognpose og var baby? Ja, man prøver, feiler og gjør seg erfaringer. Jeg er hjemme med min gutt, og gjør egne erfaringer daglig. Kjenner etter om han er varm eller kald, bemerker meg det og justerer påkledning deretter. Hadde han vært i barnehage, hadde jeg sikkert spurt en del, så jeg lærte av det de gjør der. Ingen forventer at en førstegangsmor skal kunne alt med en gang. :)

Skrevet
Hvorfor føler du at du må vite alt? Visste du alt om temperatur da barnet lå i vognpose og var baby?

Fordi jeg vil ikke at gutten min skal fryse eller bli for varm... :S Og nei, jeg visste ikke så mye da heller, men spurte moren min en del. Men da hun hadde småbarn så var utedressene ganske tykke, så hennes erfaringer er jo litt utdatert på det området nå tydeligvis. :P

Men kommer nok til å spørre en del i barnehagen når han begynner der ja. Håper de synes det er greit...

Skrevet

Og dessuten så virker det som "alle andre" her inne vet alt, så da føler jeg meg dum som ikke gjør det. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...