Mamma til to guttegull Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 Noe av tøyet vårt lukter surt etter at det har blitt vasket. Grunnen til dette er nok morsmelk og gulp ... Noen som vet hvordan jeg skal bli kvitt dette?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #3 Skrevet 25. september 2012 Det kan være vaskemaskinen (trommelen) som er sur rett og slett! Vi slet litt med at klær luktet surt etter vask og så leste jeg en plass at det er viktig at trommelen og kammeret får luftet seg med jevne mellomrom (f.eks om natta). Man kan også kjøpe rensemiddel til vaskemaskin og kjøre dette på en 90graders vask og SÅ lufte godt ut!
Gjest Vicky Pollard Skrevet 25. september 2012 #4 Skrevet 25. september 2012 Eddik. Bruker man eddik på vaskeri? Har kjent svak eddik- lukt av tøy på sykehuset :-)
AO3 Skrevet 25. september 2012 #5 Skrevet 25. september 2012 Eddik. Vet du, jeg har lurt på om dette funker, takk for svaret ditt! Jeg bruker det til tøybleiene, det fjerner all lukt - jeg skal jammen prøve det til klær som har "surnet" også. Ellers har jeg aldri klart å bli kvitt den lukten når den først har satt seg i klærne, jeg har vært nødt til å kaste klær pga det.
Mamma til to guttegull Skrevet 25. september 2012 Forfatter #6 Skrevet 25. september 2012 Hvordan bruker man eddik? Legge klærne i bløt før vask? Døra står alltid åpen, så jeg tror kanskje ikke det er dét som er årsaken ...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #7 Skrevet 25. september 2012 Enten legger man tøyet i bløt ellers så kan man dosere eddiken rett i kammeret for skyllemiddel Eddik er et vidundermiddel.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #8 Skrevet 25. september 2012 Eddik. Bruker man eddik på vaskeri? Har kjent svak eddik- lukt av tøy på sykehuset :-) Det vet jeg ikke, men det lukter ikke eddik av klærne mine. Hater lukten av eddik, selv om jeg elsker selve eddiken. Haha Om det lukter blander jeg i sitrus, da tar eddiken knekken på sur lukt, og sitrusen tar knekken på eddiklukten.
Hønemor30 Skrevet 25. september 2012 #9 Skrevet 25. september 2012 Hvor mye eddik til en full maskin med klær?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #10 Skrevet 25. september 2012 Enten legger man tøyet i bløt ellers så kan man dosere eddiken rett i kammeret for skyllemiddel Eddik er et vidundermiddel. hvor mye bruker du. vasker du tøyet med vanlig vaskemiddel og skyllemiddel etterpå da eller?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #11 Skrevet 25. september 2012 Vet forresten at treningstøy ofte får litt sur lukt hvis det ikke vaskes på øy nok tempratur. Vasker du tøyet på høy nok temp?
Aeris☆ Skrevet 25. september 2012 #12 Skrevet 25. september 2012 Jeg har brukt eddik. Bruker en topp ca, og det har hjulpet! Da kommer det ikke til å lukte eddik av klærne. Jeg har forøvrig eddiken sammen med vaskepulveret, og ikke der skyllemiddelet skal være.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #13 Skrevet 25. september 2012 Enten legger man tøyet i bløt ellers så kan man dosere eddiken rett i kammeret for skyllemiddel Eddik er et vidundermiddel. hvor mye bruker du. vasker du tøyet med vanlig vaskemiddel og skyllemiddel etterpå da eller? Bruker en kork med eddik og ikke skyllemiddel. (Bruker aldri skyllemiddel, ser ikke poenget. Miljøskadelig og usunt mot huden) Mange sier at eddik fungerer litt som tøymykner, jeg har iallefall aldri opplevd stivt tøy. Bruker vanlig 7% mateddik. (som jeg også bruker til vasking i huset)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #14 Skrevet 25. september 2012 Jeg har brukt eddik. Bruker en topp ca, og det har hjulpet! Da kommer det ikke til å lukte eddik av klærne. Jeg har forøvrig eddiken sammen med vaskepulveret, og ikke der skyllemiddelet skal være. En topp med hva?? Litt grønn her hehe. Kopp kanskje? Hvor stor da? Så da bruker du ikke skyllemiddel i det hele tatt da. Jeg kan ikke bruke eddik i kammeret, da renner det jo rett ut i tøyet med en gang. Eller er kanskje meningen det.....
Aeris☆ Skrevet 25. september 2012 #15 Skrevet 25. september 2012 Jeg har brukt eddik. Bruker en topp ca, og det har hjulpet! Da kommer det ikke til å lukte eddik av klærne. Jeg har forøvrig eddiken sammen med vaskepulveret, og ikke der skyllemiddelet skal være. En topp med hva?? Litt grønn her hehe. Kopp kanskje? Hvor stor da? Så da bruker du ikke skyllemiddel i det hele tatt da. Jeg kan ikke bruke eddik i kammeret, da renner det jo rett ut i tøyet med en gang. Eller er kanskje meningen det..... Jeg heller eddik i eddiktoppa Det renner nok rett ned i klærne ja, men i og med at det tar bort lukta, så regner jeg med at det hjelper Mener jeg leste det på nettet en plass hvor noen hadde gjort det på den måten, men det funker sikkert å helle eddiken i skyllemiddelkammeret og. Jeg bruker skyllemiddel.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #16 Skrevet 25. september 2012 Bomullstøy kan lukte surt om det vaskes på mindre enn 60grader hele tiden. Da hjelper det å vaske det på 60grader eller mer, slik at lukten i bomullen forsvinner. Det er veldig mye tøy det står at ikke tåler mer enn 40grader, men bomullstøy burde vaskes på mer pga at det kan sette seg vond lukt i fiberene etterhvert. Sleng noen poser med sitronsyre inne i trommelen og i skuffen der vaskemiddelet skal være (vask skuffen først) og kjør vaskemaskinen engang uten noe tøy i. Da renses vaskemaskinen, såperester og vond lukt forsvinner. Jeg gjør det engang i mnd, bruker kortprogrammet. Vi bruker bare nautral vaskemiddel, så merker fort at maskinen trenger en rens om det ikke er gjort på noen mnd, så prøver å gjøre det engang i mnd slik at vi ikke får det.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #17 Skrevet 25. september 2012 Bomullstøy kan lukte surt om det vaskes på mindre enn 60grader hele tiden. Da hjelper det å vaske det på 60grader eller mer, slik at lukten i bomullen forsvinner. Det er veldig mye tøy det står at ikke tåler mer enn 40grader, men bomullstøy burde vaskes på mer pga at det kan sette seg vond lukt i fiberene etterhvert. Sleng noen poser med sitronsyre inne i trommelen og i skuffen der vaskemiddelet skal være (vask skuffen først) og kjør vaskemaskinen engang uten noe tøy i. Da renses vaskemaskinen, såperester og vond lukt forsvinner. Jeg gjør det engang i mnd, bruker kortprogrammet. Vi bruker bare nautral vaskemiddel, så merker fort at maskinen trenger en rens om det ikke er gjort på noen mnd, så prøver å gjøre det engang i mnd slik at vi ikke får det. Poser med sitronsyre? har jeg aldri hørt om
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #18 Skrevet 25. september 2012 Bomullstøy kan lukte surt om det vaskes på mindre enn 60grader hele tiden. Da hjelper det å vaske det på 60grader eller mer, slik at lukten i bomullen forsvinner. Det er veldig mye tøy det står at ikke tåler mer enn 40grader, men bomullstøy burde vaskes på mer pga at det kan sette seg vond lukt i fiberene etterhvert. Sleng noen poser med sitronsyre inne i trommelen og i skuffen der vaskemiddelet skal være (vask skuffen først) og kjør vaskemaskinen engang uten noe tøy i. Da renses vaskemaskinen, såperester og vond lukt forsvinner. Jeg gjør det engang i mnd, bruker kortprogrammet. Vi bruker bare nautral vaskemiddel, så merker fort at maskinen trenger en rens om det ikke er gjort på noen mnd, så prøver å gjøre det engang i mnd slik at vi ikke får det. Poser med sitronsyre? har jeg aldri hørt om Får de på matbutikken. Små poser med sitronsyre, gule pakker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå