Gå til innhold

Huff, er så redd for den lille.

Anbefalte innlegg

Dette er mitt fjerde barn, men det er 14 år siden jeg gikk gravid sist, dengang var jeg ung å tenkte ikke på at noe kunne skje i svangerskapene.

Nå har jeg blitt 36 år og er så redd for alt, har drevet med ivf de siste 2,5 årene men ble i sommer naturlig gravid, har vært på UL uke 7 og uke 12 og alt så bra ut, er nå i uke 14-15 å synes det er en evighet til ny UL i uke 18. Skal til jordmor neste uke, håper å få høre hjertelyd da. Veldig slitsomt å gå å være redd for den lille hele tiden, er vel morsinnstinktet som har satt inn allerede. Vurderer å kjøpe en doppler, kansje det ville roet meg litt. Er det noen andre som har det litt likt ???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974597-huff-er-s%C3%A5-redd-for-den-lille/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sånn!!!

HELE tiden! Har mista 7 stk før denne! Og tankene mine sier jo at da var det vel noe galt med de, i å med at de døde alle sammen?? er jo det legene har sakt iallefall, at jeg skal være "heldig" jeg, som har en kropp som ordner opp av seg selv.(!! føles ikke akkuratt slik ut!)

og etter en mange slike, så sa de jo at det kunne være fordi jeg og partneren min bare ikke stemte, for det var jo bare sånn for noen!

men, vel, kanskje da at etter 3 år da, at kroppen in bare ble litt lei av å ordne opp? det er vel noe galt med dette fosteret også?

eller kanskje den bare venter litt med å ordne opp denne gangen? At det kan skje når som helst nå?

Vel, det der var kanskje 20% av alle tankene jeg har hatt det i siste... jeg kjøpte meg en doppler i uke 14 var det vel... noen ganger tar det litt tid før jeg finner hjertelyden, men finner den alltid. og hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg reist til legen.

Jeg mener det, VI HAR LOV til å bekymre oss. og vi har rett på hjelp da. så kjøp deg en doppler. okey, kanskje blir du stressa hvis du ikke finner den med engang, men så deilig det er når du gjør det.

Og hvis du ønsker så kan du også ha oftere timer, både hos jordmor eller lege...

Og sist men ikke minst; jeg er nå blitt 18 uker da, angsten er jo der litt enda, men i går var vi på ultralyd å så en liten frisk gutt som hadde alt som den skulle, jordmor som tok ultralyd, var kjempe flink med oss, og tok seg GOD tid til å forklare alt sammen, og dobbelt sjekket alt for meg som hun sa.

hvor på vi da etterpå tok inn både bestemor og storesøster og viste de også :)

Det var helt fantastisk :)

Jeg har det veldig likt som deg! Er 8 år siden jeg fødte sist, og det føles som evigheter!

Jeg hadde en ultralyd i uke 10+4 og skal ha en nå til fredag, er da 14+3. Så blir det jo ordinære UL uke 18/19. Etter det får man jo heldigvis en betryggelse fra den lille i magen, som lager liv inne i magen :) Jeg har også vurdert doppler, men spurte jordmor om det i dag og hun sa : Det er ikke så sunt og utføre dette selv, og har man hørt hjertelyd etter uke 10 er det 1 % for at det kommer til og gå galt, om du har et sunt og frisk svangerskap. Jeg fikk høre den lilles hjerte i dag og det er en helt unik følelse :) Er du over 13 uker gravid er det vanlig at jordmor leter etter hjertelyd :)

Håper dette hjalp deg litt, og det er nok mange som føler det som deg, men prøv og nyt graviditeten! Så lenge det er symptomer, er nok alt som det skal :)

Du er ikke alene om å bekymre deg! Jeg er 27+4 og har bekymret meg mye dette svangerskapet.

Slitt med blødninger og ymse, så det har blitt lange dager, og mye tid til å tenke.

Min store frykt, er å føde alt, alt for tidlig....

Men så må man nesten bare stole på helsepersonellet man har rundt seg. Man får jo ofte og jevnlige sjekker som gravid, og sjansene for at det går bra, er jo tross alt større enn at det ikke gjør det :)

Jeg tror nå de aller fleste gravide bekymrer seg, i variabel grad. Det er vel bare noe med det å bære barnet sitt i magen og ansvaret det er :)

Lykke til videre i svangerskapet, om du lytter med doppler hjemme i blant, tror jeg neppe dette er så skadelig. Men det anbefales ikke å gjøre det mer enn 1 gang pr uke, har legene jeg snakket med sagt...

Annonse

Jeg kjøpte angelsound doppler i uke 14. Bruker den kun nå og da, men den har beroliget meg flere ganger - så er fornøyd med kjøpet! Jeg hører alltid hjertelyd i løpet av et par sekunder.

Det er ikke påvist at den kan skade fosteret, men man bør vel generelt være forsiktig, og bare bruke den når man "må".

Det er jo heller ikke bra for fosteret å gå rundt å være bekymret / stresset/ redd for abort..

Jeg er også redd for at noen skal skje med babyen i magen. Prøver å ikke bekymre meg, har sett et fint foster med bankende hjerte på ul i uke 7, 9 og 12 (ofte ul pga blødning tidlig i svangerskapet) og ifølge spesialisten som tok den siste ul`en så er det svært liten sjanse for at noe skal gå galt. Klarer å tenke positivt store deler av dagen, men får perioder hvor jeg kan få nesten panikk av angsten for at noe går galt. Tror det er veldig normalt å være redd for babyen og graviditeten, noen er veldig bekymret og andre litt innimellom.

Har også vurdert å kjøpe en doppler, men er redd at den enten an gi falsk trygghet eller enda verre at den skaper mer engstelse fordi jeg ikke klarer å bruke den riktig. Siden det også er de som mener at det kan stresse/skade fosteret er det kanskje like greit å la være...

Etter ul i uke 18, og når jeg begynner å kjenne liv regelmessig håper jeg at jeg roer meg enda et par hakk ned, men husker jeg riktig fra de tidligere graviditetene mine så er det alltid noe å engste seg for helt til babyen er vel ute :P

Og når den endelig er ute så er det en hel rekke andre bekymringer som kommer hehe

Hei!

Jeg er også gravid etter ivf og mange forsøk. Jeg var fryktelig bekymret og redd i begynnelsen. Etter jordmortime, ordinær ultralyd og legetime, begynte jeg å slappe av mer. Er nå i uke 23 og har hatt det mye bedre de siste ukene :) å kjenne daglige spark hjelper selvfølgelig også!

Håper bekymringene slipper taket om ikke så alt for lenge!

Jeg skaffet meg også Angelsounds i uke 11 og den har vært uunværlig de dagene da jeg har vært bekymret for at det ikke var noe liv i magen. Når man først finner hjertelyden og skjønner hva man skal høre etter, er det lettere å finne hjertelyden senere. De få gangene jeg har slitt litt med å finne lyden, har jeg bare ventet litt og forsøkt senere. Har nok heller spart lege/jordmor for mange unødvendige besøk ved å ha en doppler hjemme til å bekrefte livet i magen.

Etter at sparkingen begynte å komme regelmessig, bruker jeg den riktignok mindre (men tar den innemellom frem bare for å kose meg med lyden.) Er også helt trygg på at bruken ikke er skadelig for fosteret, da hadde den aldri vært godkjent for bruk i EU og USA...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...