mamman til luringen Skrevet 25. september 2012 #26 Skrevet 25. september 2012 Jeg støtter de to siste innleggene her. Bruk av førskolelæreres tid og fokus på feilsøking er gode poeng når det gjelder bruk versus ikke bruk av TRAS og andre verktøy. Dessuten handler språk mye mer om bare det verbale, og jo større fokus det blir på kartlegging av ferdigheter, både i barnehage og skole, jo mindre tid blir det til å se andre ferdigheter som også er viktige...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #27 Skrevet 25. september 2012 Jeg er pedagog selv, og er ikke utelukkende positiv til TRAS. Det er et godt verktøy dersom det brukes riktig, men skjemaet blir misbrukt av mange og skaper fort unødvendige bekymringer. Det blir brukt på barn fra to års alder, men tar ikke hensyn til individuelle forskjeller og at barn rett og slett utvikles ulikt. Mange blir bekymret dersom ikke alle feltene er skraverte selvom det på ingen måte er verken normalt eller grunn for bekymring dersom de ikke er det. Jeg arbeider med barn som av ulike grunner har diverse tiltak i barnehagen, og har brukt TRAS, men for å være ærlig har det ikke avdekket noe som jeg ikke likevel var klar over. For er par år siden brukte alle barnehager TRAS, men det fikk så mye kritikk at det ble tatt bort som en av oppgavene pedagoger var pålagt å gjennomføre. Nå er det frivillig å bruke, men foreldrene skal opplyses om det. Som foreldre kan du motsette deg dette. Jeg har selv en toåring i barnehagen og ba om at hun ikke skulle vurderes ved hjelp av TRAS. Sjokket var derfor stort når jeg kom til foreldresamtale og TRAS skjemaet likevel ble dratt frem. Der var alle feltene skraverte opp til 4 års alder selvom hun bare er to. Ped leder forventet nok at jeg skulle bli glad fordi min datter scoret høyt. Ja, hun er tidlig ute språkmessig, men noen av feltene som var skraverte mener jeg selv at min datter ikke mestrer. Hun kan f. Eks ikke sin R, og hun bytter noen proposisjoner. Dette vet jeg, jeg er moren hennes, dessuten er dette jobben min! Nå har jeg igjen bedt om at TRAS ikke skal brukes på henne, så jeg er spent på neste foreldresamtale. Jeg vil ikke at det skal forventes at hun alltid skal ligge to år forran alderen hennes språkmessig. TRAS måler også sosial mestring, men er mest opptatt av språk. Men da er det jo fullstendig missforstått hvordan Tras skal brukes. Man skal ikke skravere lenger en til den alderen barnet er. Målet er jo ikke å finne ut hvor langt barnet har kommet i utviklingen, men at barnet er der det skal være.
Iiiiik Skrevet 25. september 2012 #28 Skrevet 25. september 2012 En kommentar til HI som gjentar at alle voksne kan snakke. Det er forsåvidt riktig det, i hvert fall nesten. Men det er vel ikke slik at alle voksne bruker språket godt og riktig. Omtrent som at de aller aller fleste kan lese, men at det er en del som er dårlige lesere. Hvis man kan oppdage at noen ikke kan bruke f.eks. preposisjonene riktig og at dette kan rettes ved å øve, så er vel det fint? Når det grunnleggende er på plass, vil det være lettere å bygge på og f.eks lære fremmedspråk når den tiden kommer. OM TRAS er viktig for å klare det, se det er jeg jammen ikke sikker på. I vanlig samtale med ungene vil det kompetente personalet se disse tingene uten et registreringsskjema. Men systematikken er allikevel nyttig.
3 er nok! Skrevet 25. september 2012 #29 Skrevet 25. september 2012 Jeg er pedagog selv, og er ikke utelukkende positiv til TRAS. Det er et godt verktøy dersom det brukes riktig, men skjemaet blir misbrukt av mange og skaper fort unødvendige bekymringer. Det blir brukt på barn fra to års alder, men tar ikke hensyn til individuelle forskjeller og at barn rett og slett utvikles ulikt. Mange blir bekymret dersom ikke alle feltene er skraverte selvom det på ingen måte er verken normalt eller grunn for bekymring dersom de ikke er det. Jeg arbeider med barn som av ulike grunner har diverse tiltak i barnehagen, og har brukt TRAS, men for å være ærlig har det ikke avdekket noe som jeg ikke likevel var klar over. For er par år siden brukte alle barnehager TRAS, men det fikk så mye kritikk at det ble tatt bort som en av oppgavene pedagoger var pålagt å gjennomføre. Nå er det frivillig å bruke, men foreldrene skal opplyses om det. Som foreldre kan du motsette deg dette. Jeg har selv en toåring i barnehagen og ba om at hun ikke skulle vurderes ved hjelp av TRAS. Sjokket var derfor stort når jeg kom til foreldresamtale og TRAS skjemaet likevel ble dratt frem. Der var alle feltene skraverte opp til 4 års alder selvom hun bare er to. Ped leder forventet nok at jeg skulle bli glad fordi min datter scoret høyt. Ja, hun er tidlig ute språkmessig, men noen av feltene som var skraverte mener jeg selv at min datter ikke mestrer. Hun kan f. Eks ikke sin R, og hun bytter noen proposisjoner. Dette vet jeg, jeg er moren hennes, dessuten er dette jobben min! Nå har jeg igjen bedt om at TRAS ikke skal brukes på henne, så jeg er spent på neste foreldresamtale. Jeg vil ikke at det skal forventes at hun alltid skal ligge to år forran alderen hennes språkmessig. TRAS måler også sosial mestring, men er mest opptatt av språk. Men da er det jo fullstendig missforstått hvordan Tras skal brukes. Man skal ikke skravere lenger en til den alderen barnet er. Målet er jo ikke å finne ut hvor langt barnet har kommet i utviklingen, men at barnet er der det skal være. Hun hadde ikke misforstått. Denne ped lederen er egentlig utrolig dyktig, jeg tror hun selv bare mente det var "gøy" eller koselig for meg å se hvor langt fremme min datter er i utviklingen. Hun poengterte selv at hun egentlig ikke skulle skraverte for 3 og 4-åringen. Det var uansett ikke poenget med innlegget mitt. Hun følte seg vel også komfortabel med å gjøre det fordi hun visste at jeg kjenner godt til TRAS fra før av. Jeg har ingenting å utsette på denne ped lederen da jeg tror hun gjorde dette i beste mening. TRAS skjemaet ble heller ikke brukt eller snakket om noe mer iløpet av samtalen, det var kun for å vise meg hvor langt fremme min datter er når det kommer til språk (selvom jeg synes hun fikk ufortjent mye skryt, og ikke var enig i alt).
Ulldott Skrevet 27. september 2012 #30 Skrevet 27. september 2012 Dette sitatet syns jeg sier alt om bruk av tråd i bhg. "Vi trenger ikke karleggingsverktøy for å følge opp barns språkutvikling. Vi trenger flere pedagoger på hver avdeling slik at vi får tid til å følge opp hvert enkelt barn. Førskolelæreren skal arbeide etter rammeplanen og den går i mot å vurdere måloppnåelse hos enkeltbarn." (Fagereng)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå