lettbrus Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 Har ikke visst hva det var, men har registrert endel kritikk her inne om dette før, uten at jeg har bitt meg merke i det... Nå fikk vi årsplanen fra barnehagen, og der står det at de bruker TRAS. Så det jeg lurer på er hvorfor noen syns dette er negativt, og hva handler det egentlig om?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #2 Skrevet 25. september 2012 Jeg jobber i barnehage og vi bruker TRAS og ALLE MED - syns det er veldig fine verktøy å bruke! TRAS er et kartleggingsskjema som går mest på språkutvikling. TRAS står for Tidlig Registrering Av Språkutvikling. Enkelt og greit så fargelegger man sirklene og får et veldig greit bilde av hvor barnet er i utviklingen sin. Man ser tydelig om det er noe et barn evt. sliter litt med språklig også kan man sette inn litt ekstra på akkurat det området. Jeg har brukt TRAS i mange år, og bare møtt positive tilbakemeldinger fra foreldrene på det. Jeg ser ikke helt hva som er negativt med det? Ønsker man ikke at barna skal kartlegges? Er det det som gjelder? Vi som jobber i barnehagene ser jo fort (uten skjema) om et barn sliter litt med noe - men skjemaer som TRAS hjelper oss bra i hverdagen! Den dagen barnet slutter i barnhagen får foreldene med seg skjemaet og kan gjøre akkurat hva de vil med det..
Major HotLips Houlihan Skrevet 25. september 2012 #3 Skrevet 25. september 2012 Enkelte foreldre vil ikke ha et "negativt stempel" på ungen sin, og skjønner ikke at TRAS er er hjelpemiddel for at barnet skal få den hjelpen det trenger. Dessverre...
Fru Blåbær Skrevet 25. september 2012 #4 Skrevet 25. september 2012 Jeg er negativ til at TRAS og lignende skal brukes systematsik på alle barn. De fleste barn har en normal språkutvikling og de som sliter oppdager man som regel uten slike skjema. Men jeg tror at TRAS kan være et nyttig verktøy for å kartlegge akkurat hva barnet har problemer med og ut i fra det lage en plan for hvordan man kan hjelpe og støtte dette barnet. Det andre er at slik systematisk observering og registrering av en hel avdeling er utrolig ressurskrevende, i hvert fall hvis man skal gjøre det litt grundig. Hva med å bruke disse ressursene på språkstimulering fremfor kartlegging? Sånne små ting som å sette seg ned med en bok eller en samtale med en liten gruppe barn tror jeg er mye mer verdifult for barna.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #5 Skrevet 25. september 2012 Oi, visste ikke om dette jeg heller. Er barnehagene pålagt å bruke det? Jeg vet for lite om det til å være for eller i mot, men tenker at om dette skal brukes på ALLE barn må det da gå med utrolig mye tid på det, som man kunne brukt på andre ting, slik som språkstimulering?? Det finnes da vitterlig ingen voksene som ikke har en sykdom som ikke kan snakke? La barn være barn! Det er andre problemer jeg synes det er viktig å ta tak i isteden!!
Major HotLips Houlihan Skrevet 25. september 2012 #6 Skrevet 25. september 2012 Jeg er negativ til at TRAS og lignende skal brukes systematsik på alle barn. De fleste barn har en normal språkutvikling og de som sliter oppdager man som regel uten slike skjema. Men jeg tror at TRAS kan være et nyttig verktøy for å kartlegge akkurat hva barnet har problemer med og ut i fra det lage en plan for hvordan man kan hjelpe og støtte dette barnet. Det andre er at slik systematisk observering og registrering av en hel avdeling er utrolig ressurskrevende, i hvert fall hvis man skal gjøre det litt grundig. Hva med å bruke disse ressursene på språkstimulering fremfor kartlegging? Sånne små ting som å sette seg ned med en bok eller en samtale med en liten gruppe barn tror jeg er mye mer verdifult for barna. Det er utrolig hva man kan oppdage med registrering og observasjon som det overhodet ikke er noen garanti for at man ville oppdaget ellers. For eksempel at et barn sliter med korrekt bruk av preposisjoner. Det er ikke lett å se mellom 18 andre barn på avdelingen. Ved å ha kartlagt hva barna sliter med så vet man jo også hva man skal fokusere på, f.eks under samlingsstunden istede for å lese en vilkårlig bok. Observasjon er man uansett pålagt å gjøre i en barnehage, så hvorfor ikke gjøre den mer systematisk? Da blir den både mer effektiv og grundig utført.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #7 Skrevet 25. september 2012 Mye penger i kartleggingsverktøy : http://www.forebyggi...mringsindustri/
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. september 2012 #8 Skrevet 25. september 2012 Jeg var negativ, og det med god grunn. De kartlegger barna på en flott måte, ja, men de tar ikke hensyn til individet. De gjør seg opp en mening utifra hva som skal være fasit. Min sønn ble observert og funnet litt negativ fordi han er tilbaketrukket, sær å prate med, liker ikke å klemme og dulle med andre osv osv. Men det gjør han ikke hjemme heller. Det er sånn han er, og jeg har overhodet ingen problemer med å tilpasse meg han. Han skal ikke trenge å tilpasses alle andres behov. Hvis han ikke har lyst å leke med de 2 guttene akkurat da, så skal han slippe. Om han har lyst å leke alene ute, så skal han få lov til det. Han liker seg best i sitt eget selskap, for sånn er han. Jeg prøvde å ta opp språkutviklingen hans med barnehagen når han var 2 år, men da var det ingen som hørte på meg. Etter observasjonene ble det plutselig et tema, fordi det skulle være sånn og sånn etter skjemaet.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #9 Skrevet 25. september 2012 Nå er det strengt tatt ikke bare språk som registreres med TRAS! Er fullstendig i mot!!!!
marsgutt 2013 Skrevet 25. september 2012 #10 Skrevet 25. september 2012 ene barnehagen veita mi gikk i brukt det. å dæm klart itj og oppdag at hu hva sein i utviklinga når det kom t språk da æ bytta barnehage merka dæm d me ein gang. er verker for eller mot.
fikas Skrevet 25. september 2012 #11 Skrevet 25. september 2012 (endret) Som en del av noe annet syns jeg det er bra! Min sønn er feks grundig "undersøkt" på disse forskjellige skjemaene. Men vår kontakt i bhg sier selv de syns det er litt firkantet men at det samme med andre ting kan være en pekepinn. Samt at for å få til noe hos ppt i vår kommune må alt forarbeid være gjort - og til og med da er de litt vanskelig å få på glid (4mnd behandligstid på en søknad om timer med spes ped så langt og vi venter fortsatt på svar!!) Vår bhg kartlegger ikke systematisk alle via feks tras, men bruker andre registrerigsverktøy og bruker tras der de ser nødvendigheten av det. Endret 25. september 2012 av fikas
3 er nok! Skrevet 25. september 2012 #12 Skrevet 25. september 2012 Jeg er pedagog selv, og er ikke utelukkende positiv til TRAS. Det er et godt verktøy dersom det brukes riktig, men skjemaet blir misbrukt av mange og skaper fort unødvendige bekymringer. Det blir brukt på barn fra to års alder, men tar ikke hensyn til individuelle forskjeller og at barn rett og slett utvikles ulikt. Mange blir bekymret dersom ikke alle feltene er skraverte selvom det på ingen måte er verken normalt eller grunn for bekymring dersom de ikke er det. Jeg arbeider med barn som av ulike grunner har diverse tiltak i barnehagen, og har brukt TRAS, men for å være ærlig har det ikke avdekket noe som jeg ikke likevel var klar over. For er par år siden brukte alle barnehager TRAS, men det fikk så mye kritikk at det ble tatt bort som en av oppgavene pedagoger var pålagt å gjennomføre. Nå er det frivillig å bruke, men foreldrene skal opplyses om det. Som foreldre kan du motsette deg dette. Jeg har selv en toåring i barnehagen og ba om at hun ikke skulle vurderes ved hjelp av TRAS. Sjokket var derfor stort når jeg kom til foreldresamtale og TRAS skjemaet likevel ble dratt frem. Der var alle feltene skraverte opp til 4 års alder selvom hun bare er to. Ped leder forventet nok at jeg skulle bli glad fordi min datter scoret høyt. Ja, hun er tidlig ute språkmessig, men noen av feltene som var skraverte mener jeg selv at min datter ikke mestrer. Hun kan f. Eks ikke sin R, og hun bytter noen proposisjoner. Dette vet jeg, jeg er moren hennes, dessuten er dette jobben min! Nå har jeg igjen bedt om at TRAS ikke skal brukes på henne, så jeg er spent på neste foreldresamtale. Jeg vil ikke at det skal forventes at hun alltid skal ligge to år forran alderen hennes språkmessig. TRAS måler også sosial mestring, men er mest opptatt av språk.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #13 Skrevet 25. september 2012 Godt å høre en pedagog si dette! I vår barnehage har vi ike hørt noe om det før, men stod også på årsplanen i år. Endel foreldre jeg har snakket med er nagative, men samtidig er det ingen som helt vet hva det går ut på. Prøver å lese litt på nett, men synes fortsatt at det er uklart. Snakket raskt med ei venninne idag som jobber i barnehage, og hun fortalte at med TRAS skulle ALT om barnet registreres, og at det bryter med reglene om personvern.
Teline Skrevet 25. september 2012 #14 Skrevet 25. september 2012 Jeg blir alltid forbauset når folk er så sterkt imot ting de ikke kan noe særlig om. Hva baserer man meningene sine på? Vill gjetting? Jeg har ingen sterke motforestillinger mot TRAS. Det kan være et nyttig verktøy og har ikke stor betydning i hverdagsopplevelsene for ungene.
lettbrus Skrevet 25. september 2012 Forfatter #15 Skrevet 25. september 2012 Jeg begrunner negativiteten min med at jeg mener ting som TRAS er unødvendig! Barn utvikls forskjellig, og det finnes ingen FRISKE voksene som ikke kan snakke skikkelig! Det kommer når det kommer. Alt for mye tid går allerede vekk til møter ol. for pedagogene, og sannheten er at barna er mest sammen med assistenter. Skal assistenter bruke TRAS som de ikke er opplært til, eller er det pedagogene som er lite sammen med ungene som skal gjøre registreringene? Hva med å bruke denne tiden på å stimulere språket i stedet? Prat MED ungene, ikke OM de! å bruke TRAS blir for meg det samme som å lete etter problemer. Problemer som egentlig ikke finnes, men som kommer av naturlige utviklingsforkjeller.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #16 Skrevet 25. september 2012 Hva med at dere som er positvie, og mener at de som er negative er uvitende, opplyser oss? Hva handler det egentlig om, ALLE sider av saken? Hva er det som faktisk kartlegges, både når det gjelder sosial kompetanse, språk og andre ting??
3 er nok! Skrevet 25. september 2012 #17 Skrevet 25. september 2012 Godt å høre en pedagog si dette! I vår barnehage har vi ike hørt noe om det før, men stod også på årsplanen i år. Endel foreldre jeg har snakket med er nagative, men samtidig er det ingen som helt vet hva det går ut på. Prøver å lese litt på nett, men synes fortsatt at det er uklart. Snakket raskt med ei venninne idag som jobber i barnehage, og hun fortalte at med TRAS skulle ALT om barnet registreres, og at det bryter med reglene om personvern. Er din venninne pedagog? Jeg hadde blitt direkte sint om en ikke utdannet pedagog hadde brukt TRAS på mitt barn! TRAS ser enkelt ut å bruke, men det er det ikke. Det er ikke bare å prate med et barn i en dag og så sette seg ned med blyanten sin. Det skal forelegge grundige observasjon av fagpersoner, så grundige at dersom det gjøres riktig vil ikke ped lederen ha tid til å gjøre noe annet (les: unødvendig prioritering av tid og umulig for ped leder å gjøre gode nok observasjoner). Det er en grunn til at man får opplæring i hvordan man skal bruke TRAS riktig.
Gjest meg mamma? Skrevet 25. september 2012 #18 Skrevet 25. september 2012 Jeg begrunner negativiteten min med at jeg mener ting som TRAS er unødvendig! Barn utvikls forskjellig, og det finnes ingen FRISKE voksene som ikke kan snakke skikkelig! Det kommer når det kommer. Alt for mye tid går allerede vekk til møter ol. for pedagogene, og sannheten er at barna er mest sammen med assistenter. Skal assistenter bruke TRAS som de ikke er opplært til, eller er det pedagogene som er lite sammen med ungene som skal gjøre registreringene? Hva med å bruke denne tiden på å stimulere språket i stedet? Prat MED ungene, ikke OM de! å bruke TRAS blir for meg det samme som å lete etter problemer. Problemer som egentlig ikke finnes, men som kommer av naturlige utviklingsforkjeller. Jobber du i barnehage siden du vet alt dette?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #19 Skrevet 25. september 2012 Hva er det dere snakker om? Alle registreringene? All tidsbruken? Hele poenget med TRAS er jo at det skal være så innarbeidet at observasjonene skjer helt naturlig. Hvis man trekker frem skjemaene for å observere kan man ikke bruke TRAS. TRAS skal være observasjoner som gjøres av barn i naturlig utfoldelse i barnehagen.
Fru Blåbær Skrevet 25. september 2012 #20 Skrevet 25. september 2012 Hva er det dere snakker om? Alle registreringene? All tidsbruken? Hele poenget med TRAS er jo at det skal være så innarbeidet at observasjonene skjer helt naturlig. Hvis man trekker frem skjemaene for å observere kan man ikke bruke TRAS. TRAS skal være observasjoner som gjøres av barn i naturlig utfoldelse i barnehagen. For at noe skal bli så innarbeidet at det skjer naturlig så må man nødvendigvis bruke ganske mye tid og energi på det. Ellers blir det litt sånn "Vi har fullt fokus på alt hele tiden, vi", noe som dessverre ikke er mulig i praksis.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #21 Skrevet 25. september 2012 Hva er det dere snakker om? Alle registreringene? All tidsbruken? Hele poenget med TRAS er jo at det skal være så innarbeidet at observasjonene skjer helt naturlig. Hvis man trekker frem skjemaene for å observere kan man ikke bruke TRAS. TRAS skal være observasjoner som gjøres av barn i naturlig utfoldelse i barnehagen. For at noe skal bli så innarbeidet at det skjer naturlig så må man nødvendigvis bruke ganske mye tid og energi på det. Ellers blir det litt sånn "Vi har fullt fokus på alt hele tiden, vi", noe som dessverre ikke er mulig i praksis. Selvsagt må man lære det, men læringsprosessen er ikke så langdryg. Pedagoger i utgangspunktet trenet til på observere barn, det er ikke som om TRAS representerer en så ny arbeidsform at alle blir helt satt ut i læringsperioden. Men i denne tråden er det jammen mye sprøyt som blir presentert! Folk vet jo ikke hva de snakker om, likevel er de skrekkelig imot. Det virker jo intelligent...
Fru Blåbær Skrevet 25. september 2012 #22 Skrevet 25. september 2012 Hva er det dere snakker om? Alle registreringene? All tidsbruken? Hele poenget med TRAS er jo at det skal være så innarbeidet at observasjonene skjer helt naturlig. Hvis man trekker frem skjemaene for å observere kan man ikke bruke TRAS. TRAS skal være observasjoner som gjøres av barn i naturlig utfoldelse i barnehagen. For at noe skal bli så innarbeidet at det skjer naturlig så må man nødvendigvis bruke ganske mye tid og energi på det. Ellers blir det litt sånn "Vi har fullt fokus på alt hele tiden, vi", noe som dessverre ikke er mulig i praksis. Selvsagt må man lære det, men læringsprosessen er ikke så langdryg. Pedagoger i utgangspunktet trenet til på observere barn, det er ikke som om TRAS representerer en så ny arbeidsform at alle blir helt satt ut i læringsperioden. Men i denne tråden er det jammen mye sprøyt som blir presentert! Folk vet jo ikke hva de snakker om, likevel er de skrekkelig imot. Det virker jo intelligent... Det finnes mange ulike metoder for å observere barn systematisk, felles for dem alle er at de krever etterarbeid.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #23 Skrevet 25. september 2012 Hva er det dere snakker om? Alle registreringene? All tidsbruken? Hele poenget med TRAS er jo at det skal være så innarbeidet at observasjonene skjer helt naturlig. Hvis man trekker frem skjemaene for å observere kan man ikke bruke TRAS. TRAS skal være observasjoner som gjøres av barn i naturlig utfoldelse i barnehagen. For at noe skal bli så innarbeidet at det skjer naturlig så må man nødvendigvis bruke ganske mye tid og energi på det. Ellers blir det litt sånn "Vi har fullt fokus på alt hele tiden, vi", noe som dessverre ikke er mulig i praksis. Selvsagt må man lære det, men læringsprosessen er ikke så langdryg. Pedagoger i utgangspunktet trenet til på observere barn, det er ikke som om TRAS representerer en så ny arbeidsform at alle blir helt satt ut i læringsperioden. Men i denne tråden er det jammen mye sprøyt som blir presentert! Folk vet jo ikke hva de snakker om, likevel er de skrekkelig imot. Det virker jo intelligent... Det finnes mange ulike metoder for å observere barn systematisk, felles for dem alle er at de krever etterarbeid. Det er sant, men det er slett ikke så tidkrevende som folk later til å tro. Hittil har det kommet argumenter mot som virker kunnskapsløse eller direkte rare. Noen som er imot må jo kunne komme med et godt argument basert på hva TRAS faktisk er?
3 er nok! Skrevet 25. september 2012 #24 Skrevet 25. september 2012 (endret) Hva er det dere snakker om? Alle registreringene? All tidsbruken? Hele poenget med TRAS er jo at det skal være så innarbeidet at observasjonene skjer helt naturlig. Hvis man trekker frem skjemaene for å observere kan man ikke bruke TRAS. TRAS skal være observasjoner som gjøres av barn i naturlig utfoldelse i barnehagen. For at noe skal bli så innarbeidet at det skjer naturlig så må man nødvendigvis bruke ganske mye tid og energi på det. Ellers blir det litt sånn "Vi har fullt fokus på alt hele tiden, vi", noe som dessverre ikke er mulig i praksis. Selvsagt må man lære det, men læringsprosessen er ikke så langdryg. Pedagoger i utgangspunktet trenet til på observere barn, det er ikke som om TRAS representerer en så ny arbeidsform at alle blir helt satt ut i læringsperioden. Men i denne tråden er det jammen mye sprøyt som blir presentert! Folk vet jo ikke hva de snakker om, likevel er de skrekkelig imot. Det virker jo intelligent... Jeg vet ikke om denne er rettet til meg, men svarer likevel. Jeg er ikke verken skrekkelig imot bruk av TRAS, og jeg vet hva jeg prater om, jeg har selv opplæring i bruk av TRAS. Min opplevelse er likevel at skjemaet ikke er veldig nyttig på annet enn barn som allerede har tiltak i barnehagen eller som viser utviklingsforstyrrelser som ville blitt avdekket og allerede er avdekket før man introduserer TRAS. Problemet med skjemaet, i mine og mange andres øyne, er at det plasserer barnet i en bås der man SKAL mestre ditt og datt, og ikke tar hensyn til verken det at barn er ulike eller t barn utvikler seg i ulikt tempo. Skjemaet tar for seg barn etter alder, men i barnehage alder er det stor forskjell på en som nylig har fylt to år og en som snart blir tre selvom de begge blir vurdert i to-års gruppa. Et barn kan være langt fremme når det gjelder f.eks kreativitet/skaperglede, sosial kompetanse eller tall og mengde, mens de ikke er like langt fremme språklig sett (som TRAS handler mest om). De andre evnene til barnet kan være vel så viktige, men disse blir da kanskje ikke sett i like stor grad. Som foreldre som ikke vet hva TRAS handler om kan det være veldig skremmende å fø presentert et skjema der ens barn scorer dårlig, mens barnets like viktige sider som det mestrer barnet blir "glemt". Hovedfokuset til barnehagen og foreldrene blir derfor å presse barnet på det språklige og ikke fremme det barnet allerede mestrer godt. Dette kan være uheldig for barnet og ikke minst er det all grunn til å anta at språket vil falle på plass av seg selv senere dersom barnet er velfungerende og "normalt". Jeg har også opplevd at assistenter som ikke har opplæring i TRAS eller overivrige nyutdannede førskolelærere "misbruker" skjemaet. Dessuten tar det mye tid selvom observasjonene skal foregå naturlig. Det krever for eksempel at du skal gjøre bestemte aktiviteter med barna eller observere barna i bestemte situasjoner. Å tilrettelegge for dette i en hektisk barnehage hverdag er ikke lett. Pedagogen må også ha fokus kun på dette, og så skal selve skjemaet senere fylles ut, og det er ikke bare å sette seg ned med pennen sin. Det er sinnsykt mange spørsmål som må vurderes veldig nøye, og med 16 barn på en avdeling vil dette stjele tid fra barna. Som foreldre foretrekker jeg faktisk at pedagogen, som på mange måter er kvalitetssikreren i barnehagen tilbringer tid med barna istedenfor å fylle ut skjemaer. Det virker jo litt mot sin hensikt, jo flere skjemaer det er å fylle ut; jo mindre tid til observasjon av barna. I mine pedagogiske øyne vil de barna som har brukt for TRAS uansett bli fanget opp ved bruk av andre og bedre metoder eller rett og slett bare det at ped leder er oppmerksom. Endret 25. september 2012 av perlefisken
Gudrun, Jason & Lillebror Skrevet 25. september 2012 #25 Skrevet 25. september 2012 Jeg vet godt hva TRAS er. Det finnes mange argumenter for og i mot denne praksisen. De som er for trekker frem det som blir sagt flere ganger over her, nemlig at man får kartlagt språk på en mer systematisk måte og at personalet får "hjelp" til å avdekke eventuelle språkproblemer. Blant annet. Det finnes også en del gode motargumenter. Faren ved å bruke kartleggingsskjema, er at personalet kan få et større fokus på feilsøking, at man kartlegger alle barn ut i fra standardiserte forhåndskategorier. Eller at man bruker for mye tid på kartlegging fremfor annen positiv og språkstimulerende aktiviteter med barna. Jo mer tid man må bruke på dokumentasjon og veiledning, som er en trend nå i dagens førskolelærerprofesjon, jo mindre tid får man til kvalitetssamvær med barn. Dyktige førskolelærere trenger kanskje ikke standardiserte skjema for å kunne si noe om det enkelte barn sin språkutvikling? Videre viser forskning at språktestene er tilpasset "den hvite middelklassens" måte å kommunisere på, og krever en kulturell kompetanse som mange barn ikke har. Jeg snakker særlig her om barn med et annet morsmål enn norsk. Mange av disse barna kommer dårlig ut i slike tester pga ufordelaktige tester og de måler ikke hva barna faktisk ikke kan. I tillegg er det noe etisk i det hele som handler om personopplysninger. Samtidig har dette med kartlegging blitt til en industri... Da blir nok "viktigheten" fremhevet i enda større grad etter hvert, vil jeg tro?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå