Gå til innhold

Baby med høy puls? Noen med erfaringer eller som vet?

Anbefalte innlegg

Var hos jm idag, og hun syntes babyen i magen min hadde høy puls. I tillegg til at han har vært roligere i det siste. Derfor ville hun sende meg på sjekk på sykehuset. Jeg var der på dagen, og de sa han hadde litt høy puls der og, så jeg måtte komme tilbake i kveld. I kveld fikk jeg samme beskjed og at jeg måtte komme tilbake i morgen igjen... Begynner å bli frynsete de nervene mine av dette... De snakket om at det KUNNE være en begynnende infeksjon, men det kunne også være at han generelt har høy puls. Noen har jo det hele livet... Lurte på om noen har erfaringer med dette... Utkjørt av bekymring... Vil jo bare at den lille gutten min skal ha det bra...

De sa forresten også at jeg hadde kjent litt lite liv ettersom det er "rikelig med fostervann"... Vet ikke om det har noe med saken å gjøre...

Fortsetter under...

Hvor høy var fosterlyden, da? Jeg har bare erfaring med det under fødsel... Det er verre med for lav fosterlyd, men høy fosterlyd kan være et tegn på fosterstress eller infeksjon.

Ja, det var det de sa... Vet ikke nøyaktig hvor mye for høyt, men det var visst snakk om 5-10 eller noe... Som sagt, vet ikke det for sikkert. Om de får det samme i morgen, hva gjør de da? Blir jeg satt igang? Eller lagt inn?

Jeg aner ikke. Som sagt, jeg har bare erfaring med det under fødsel - da snakker vi mye for høyt, 180-200, uten variasjoner (som ikke er bra, det heller). Det de sa etterpå var at det var ikke krise (for da hadde det blitt katastrofekeisersnitt, dvs hvis fosterlyden hadde blitt veldig lav), men at fødselen måtte avsluttes innen rimelig kort tid (det ble da også hastesnitt).

Hvis jeg skal tippe, så gjentar de undersøkelsen i morgen, evt kombinert med ultralyd, og tar en avgjørelse da. Enten er alt ok i morgen, kanskje babyen var veldig aktiv akkurat da de tok prøvene i dag. Ellers så vil de vurdere om svangerskapet bør avsluttes tidligere, f.eks. ved igangsetting. Men jeg vet som sagt ikke, min situasjon var helt annerledes.

Annonse

Hei!

Vi har et barn som er født med for høy puls. Men det ble ikke oppdaget før etter fødsel. Hun er i dag medisinert og har det fint. Når vi nå venter barn nr. 3 har vi tett oppfølging på rikshospitalet og jeg er hos min fastlege hver uke for å lytte på hjertelyden. Beskjeden jeg har fått er at hvis det blir oppdaget for høy puls på dette barnet, vil barnet bli medisninert i magen fram til det er forsvarlig å sette fødselen i gang. Fødselen blir da overvåket.

Hei! Vi har et barn som er født med for høy puls. Men det ble ikke oppdaget før etter fødsel. Hun er i dag medisinert og har det fint. Når vi nå venter barn nr. 3 har vi tett oppfølging på rikshospitalet og jeg er hos min fastlege hver uke for å lytte på hjertelyden. Beskjeden jeg har fått er at hvis det blir oppdaget for høy puls på dette barnet, vil barnet bli medisninert i magen fram til det er forsvarlig å sette fødselen i gang. Fødselen blir da overvåket.

Går hun fast på medisiner, eller var det en engangsgreie? Godt at hun har det bra nå :D Er jo paranoid i utgangspunktet jeg da. Men om den er for høy i morgen og så vil jeg bli satt igang? Jeg er 39+3 idag...

Ja, hun går på fast på medisiner. Det skal hun gjøre frem til hun veier over 25 kg, veier i dag 17 kg. , hun skal da opereres. Jeg vil tro du blir satt i gang. Vi fikk vite at barn med for høypuls i magen ,kan vokse dette av seg i løpet av det første leveåret. Det gjorde ikke vår datter.

Ja, hun går på fast på medisiner. Det skal hun gjøre frem til hun veier over 25 kg, veier i dag 17 kg. , hun skal da opereres. Jeg vil tro du blir satt i gang. Vi fikk vite at barn med for høypuls i magen ,kan vokse dette av seg i løpet av det første leveåret. Det gjorde ikke vår datter.

Oi, såpass. Hvor høy puls hadde hun ved fødsel?

Jeg hadde en gutt i mange forrigegang med høy puls. Ble ikke oppdaget før jeg var inne på kontroll ifb seteleie. Men da reagerte jordmor når de skulle ta ctg, og tilkallte lege. Han ble da grundig sjekket med UL og det ble notert i papirene mine. Men han hadde variasjoner i pulsen, og var en generelt aktiv gutt. Derfor hadde han nok høy puls. Under fødselen var pulsen og i høyeste sjikt av hva som var ok, men etter fødselen har han hatt normal puls og hjerteaktivitet. Er sjekket med EKG i ettertid med helt normale funn.

Lykke til! Dette betyr ikke at noe er galt. Men bra at de følge med!

Jeg hadde en gutt i mange forrigegang med høy puls. Ble ikke oppdaget før jeg var inne på kontroll ifb seteleie. Men da reagerte jordmor når de skulle ta ctg, og tilkallte lege. Han ble da grundig sjekket med UL og det ble notert i papirene mine. Men han hadde variasjoner i pulsen, og var en generelt aktiv gutt. Derfor hadde han nok høy puls. Under fødselen var pulsen og i høyeste sjikt av hva som var ok, men etter fødselen har han hatt normal puls og hjerteaktivitet. Er sjekket med EKG i ettertid med helt normale funn.

Lykke til! Dette betyr ikke at noe er galt. Men bra at de følge med!

Så fint å høre. Ringte føden igjen vi og, for å høre litt mer. De sa at han også ligger i øverste sjikt på hva som er ok, altså ikke over :-) men blir jevnlige kontroller fremover da. Takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...