Gå til innhold

Ikke-gravid venninne som mener jeg "fokuserer" for mye på fødselen..(5dager til termin)

Anbefalte innlegg

Gaaah!! Må bare slippe ut litt frustrasjon! En god venninne (som vanligvis er veldig forståelsesfull) spurte en dag hvordan det gikk og jeg svarte som ærlig at jeg er lei og helst vil ha ungen ute NÅ! Jeg beskrev at jeghadde endel vondter dag og natt og at jeg nå gjerne så at fødselen kunne starte. Da sa hun; Jeg synes du fokuserer litt mye på den fødselen jeg. Prøv å ikke tenke så mye på den!"

Øøøhh..okey? Lett å si når man ikke har vært gravid selv før og ikke aner hvor slitsomt/spennende/nervepirrende det er å vente på at ens førstefødte straks skal komme til verden!!

Fortsetter under...

Ganske rart å spørre hvordan du har det og så kritisere svaret du gir henne. Er jo ikke som at du fokuserer noe spesielt på fødselen bare fordi du gir uttrykk for at du godt kunne ha kommet i gang med den. Er jo ganske vanlig å bli lei på slutten og at en vil bli kvitt vondtene i forbindelse med svangerskapet. Jeg har 3 mnd igjen til termin i dag og er ganske lei allerede.

D hørtes litt rart ut å si når man selv stiller spørsmålet hvordan d går. Prøv å legg kommentaren hennes i en psykisk koffert. Jg skjønner godt at fødselen er alt oppslukende. Jg har igjen 7åjuker og tenker ganske så mye på fødselen og babyen allerede.

Har skjønt at det er en del ting venninner som ikke har vært gravide før ikke kommer til å forstå før de er der selv. Og jeg skjønner jo nå at jeg sikkert ikke var så interessert, nysgjerrig og tålmodig med mine gravide venninner før jeg ble det selv! Klart man har masse å tenke på og det er naturlig at fødselen og svangerskapet generelt er i tankene nærmest hele tiden.

Har en venninne som hver bidige gang skal trekke frem at noen hun kjenner ble "deformert" etter fødselen og at det er godt mulig det og skjer meg. Og så forteller hun all verdens lite oppmuntrende saker om det å føde, som hun da har lest hist og her. Skal sies at jeg ikke sliter med fødselsangst eller noe sånt,så det preller jo av meg, men hadde jeg gjort det kunne jeg jo ikke snakket med henne om graviditet i frykt for hva hun ville trekke frem :-S

Men sånn er det - man vet ikke hvordan det er før man er der. Tror dette bare må oppleves:)

Ja, det må oppleves for å forstås! Jeg hadde ikke peiling på hva det ville si å være gravid før jeg ble det selv, er nok ikke sååå lett å være ikke-gravid venninne til noen som er gravide og samtidig skulle være forståelsesfull..;P

Må nok innrømme at jeg ikke hadde vært mest forståelsesfull noen år tilbake selv, samtidig som når man spør om noe må man høre svaret. Leste noe om det der forresten, at det kunne være lurt å noen dager være med ei/flere som er like interesserte i det samme og kun snakke om fødsel. Andre ganger være med noen som ikke er interesserte og ikke snakke noe om det. Syntes først det hørtes teit ut, men var faktisk ganske behagelig. Men at vi i vår situasjon trenger å prate om det er i allefall en selvfølge. Jeg har nå fem dager til termin, og har nå på slutten lite kontakt med de som ønsker å snakke om andre ting. Er lite annet som interesserer meg. Er vel kun dattern min og fødselen på nummer to som betyr noe nå. Hehe. Og når hun selv blir gravid en dag, så forstår hun nok :) Det gjorde jeg :P

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...