Gå til innhold

Dere som har født før...Hva var det første tegnet hos dere på at fødselen var i gang? =)

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg virkelig trenger noen flere tegn å se etter.. Er tre dager på overtid nå, magen er konstant knall HARD! Løs mage, litt slim når jeg tørker meg etter å ha vært på do og stikkinger i underlivet. Har hatt det slik i et par uker nå. Var hos jordmor for 4 dager siden (1dag før termin). Hadde to cm åpning, var moden, og hun kjente hodet, men mormunnen/livmortappen, eller hva jeg skal kalle det, hadde ikke trukket seg helt opp enda:( Har gått masse turer, er fin i formen ellers og gjør det som trengs i huset. Er førstegangs fødende, så alt dette er helt nytt for meg. Vet ikke hvordan ting "skal" kjennes ut, eller hva jeg skal kjenne/se etter av tegn.

Trenger litt råd hvordan det var hos dere. Hva gjorde dere da f.eks. vannet gikk? Skjedde ting bare sånn helt plutselig, eller kjente dere en god stund i forveien at nå skjer det snart noe??

Tusen takk for svar!!!

*utålmodig* ;-)

Fortsetter under...

Våknet om morgenen med svake, regelmessige rier og tegningsblødning. Og da gikk det fort, våknet 04.00 og hun var ute 12.15. Ringte føden da jeg hadde regelmessige rier med 5 min mellomrom.

Alle opplever det forskjellig, så det er vanskelig å si hva du skal/kan se etter... men du har jo uansett ikke lenge igjen!!! Lykke til, det blir en fantastisk opplevelse!

Vannet plasket ut av meg.Ringte da fødeavelingen som sa jeg skulle bare ta det med ro, dette kom til å ta laaaaang tid. Fikk rier med 5 min. mellomrom like etter vannavgang. Vi ignorerte råd fra jordmor og dro straks til fødeavd., sønnen vår ble født 2 timer etter vi kom til sykehuset.

Endret av Preggers
Vannet plasket ut av meg.Ringte da fødeavelingen som sa jeg skulle bare ta det med ro, dette kom til å ta laaaaang tid. Fikk rier med 5 min. mellomrom like etter vannavgang. Vi ignorerte råd fra jordmor og dro straks til fødeavd., sønnen vår ble født 2 timer etter vi kom til sykehuset.

herregud for en inkompetent fødeavdeling. hvor var dette hen? takk og lov for common sense hos foreldre.

herregud for en inkompetent fødeavdeling. hvor var dette hen? takk og lov for common sense hos foreldre.

Dette var kvinneklinikken i Bergen. De er så vant med at førstegangsfødende bruker så lang tid, så de trodde vel ikke at det hastet slik. Har lært meg å stole på meg selv og neste gang drar vi til sykehuset ved første tegn- ingen vits å ringe engang.

Annonse

Min mamma sa hele tiden: når du kjenner murring i ryggen er det igang... Men hvordan skulle jeg vite hva det var...jo jeg forsto det når det skjedde. Hehe og det stemte. Kom en slags murring i ryggen som ble rier etter en stund. Reiste til sykehuset kl 07 og hun ble født 14.25 :)

Dette var kvinneklinikken i Bergen. De er så vant med at førstegangsfødende bruker så lang tid, så de trodde vel ikke at det hastet slik. Har lært meg å stole på meg selv og neste gang drar vi til sykehuset ved første tegn- ingen vits å ringe engang.

nettopp. jeg også.

Første tegnet jeg fikk om at ting skjedde var at slimproppen gikk:-)

Så, kvelden etter gikk vannet og kl12 dagen etter det igjen, så var lillegutt kommet ut:-)

Du kjenner det når ting starter, så du kan nok bare ta det med ro;)

Men anbefaler ikke alle kjerringråd for å få fødsel'n i gang.. Det blir man bare utslitt av:-/

Prøvde alt fra sex, trappegåing til slitsom husvask o.l. ...en ting som kanskje funka litt var modningsakupunktur:-)0

Tusen takk for gode svar! :D Spennende å lese hvor ulike vi alle er. Håper virkelig ting skjer noe i nærmeste fremtid. Har hatt så utrolig med kynnere hele dagen, og magen er konstant hard! Har tatt det veldig med ro i dag, men likevel...så håper tiden snart er inne! Kan nesten ikke vente med å møte lille konfirmanten min (ble estimert til 4,1kg for to uker siden(!) ).

Startet med vannavgang tidlig om morgenen.

Begynte med murring, små rier rundt 13.00 tiden.

Og så plutselig 2 timer med stormrier, gikk fra 1,5 cmtil full åpning på null komma svisj, og ungen kom som en rakett.

Rakk sykehuset med 10 minutters margin.

Ventet alt for lenge hjemme, råd fra dustete jordmor på riksen som også trodde mye rart fordi jeg var førstegangs.

De fikk helt sjokk når jeg kom inn med pressrier i resepsjonen.

Da ble det jaggu fart på dem gitt, hehe.

Annonse

Vannet gikk litt etter litt på morningen, men jeg visste ikke helt at det var vannet. Gikk og smålakk hele dagen, og sa til sambo på kvelden at jeg trodde det var vannet. Vi la oss i påvente av at noe skulle skje om natten, men det gjorde det ikke. Ringte føden kl. 7 morran etter og fikk beskjed om å komme inn på sjekk. Det var vannet som hadde gått, og siden det var et døgn siden, så ble jeg satt i gang pga. fare for infeksjon. Første modningspille ga 3 cm åpning, drypp ble satt kl. 7 om kvelden, og mini var født neste morgen.

Min startet me vannavgang :)

Syne det var ganske greit at d starta sån :)

Fikk sånne smårie bære 30 min etter vanne va gått, å etter 1-2 tima va di kommen ganske godt i gang :)

Greit sians æ veste jo ganske sekkert at d va fødsel på gang :)

Gikk med regelmessige kynnere hvert 10 minutt fra mandag til torsdag som ikke var vonde. Torsdag gikk slimproppen som var veldig tynnflytende, trodde det var vannet, men nei. Kom inn på ettermiddagen torsdag, ble strippet og dro hjem. Riene starta på sein natta og på ettermiddagen var hun født :)

Hadde lite kynnere underveis i svangerskapet. Litt nå og da, men ingenting jeg kjente. Bare så at magen ble stram :) Ei venninne og jeg hadde termin samtidig, og hun kjente masse modningstegn i uka før fødsel, jeg var SÅ misunnelig og var sikker på å måtte gå over selv. Jeg hadde altså ingen fortegn til fødsel før vannet plutselig gikk kl 03 på natta, 11 dager før termin. Ringte føden, som sa at så lenge jeg kjente bevegelse hos babyen og fostervannet var klart på farge, så hastet det ikke med å komme inn. Vi avtalte kontroll på sykehuset kl 11 for å konstantere vannavgang med innvendig UL. Jeg troppet opp, fikk konstantert delvis vannavgang, og ble så sendt hjem.

Begynte å få mensenmurringer sånn litt over kl 12 samme dagen. Første rie kom brått på, var intenst vond og lang og varte fra kl 14-1420. Etter den dro vi på sykehuset da jeg ble helt overrumplet av så intense smerter allerede fra starten av. Så hadde jeg en del små, puslete rier frem til klokka var 1545 og jeg fikk klyster på sykehuset.. Da eksploderte det og riene var intense, effektive og direkte umenneskelige frem til jeg hadde full åpning kl 17. Da skrudde kroppen seg av og etter 1 time med smertefull kaving og null fremdrift fikk jeg endelig et riestimulerende drypp. Gutten var ute kl 1825!

... Jeg endte faktisk opp med å føde min gutt 5 minutter før venninna mi, som altså hadde hatt modningstegn i en hel uke mens jeg ikke hadde noen ;)

Endret av Madolyn&Muffin

Her startet det 3 dager over termin. Husker at dagene før så var kynnerne veldig synlige og sterke, og at vi hadde sex som gjorde at slimproppen gikk natten før :) Dagen det hele startet fikk jeg mensmurringer i rygg, som fortsatte framover i magen, og husker jeg var usikker på om dette var rier - og det var det ettersom timene gikk. Vannet gikk aldri, og vi var rundt på spasertur før vi reiste opp til sykehuset 6-7 timer etter at det startet. Lillegutt var ute dagen etter på ettermiddagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...