Gå til innhold

Livredd for celleprøve.. Gruer meg! :.(

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg avgårde for celleprøve. Har ikke tatt det siden jeg var 17 år ( det er da 15 år siden ;) ) Har unngått det og "slapp unna" ved forrige svangerskap om jeg lovte å ta den på kontrollen etter fødsel. Denne greide jeg også å "lure meg unna". Jeg skjønner det kan være lurt og at det jammen er på tide, men gruer meg slik at jeg nesten begynner å gråte.

Pga tidligere opplevelser i barndommen som jeg ikke vil gå inn på her, ble forrige celleprøve for mange år siden veldig traumatisk . Og jeg opplevde den som skremmende og smertefull. Men det er så mange år siden og jeg har blitt mye tøffere siden da.. Men nå sitter jeg her som ei pingle igjen for plutselig husker jeg forrige gang så innmari godt.

Eneste trøst er at jeg får se spiren på ul etterpå da.. Og DET gleder meg til. Og derfor kommer jeg heller ikke til å trekke meg denne gangen.

Noen fine celleprøvehistorier? :)

Fortsetter under...

Jeg tok celleprøve i uke 12 :D

Det gikk som smurt det. Tok vel 20 sekunder fra han satte seg ned til vi var ferdig.

Man blør i en dag eller to etterpå, men det er HELT normalt!

Ikke vondt eller noe!

Så ikke gru deg!! Det er en utrolig viktig test å ta!

Jeg tok celleprøve i uke 12 :D

Det gikk som smurt det. Tok vel 20 sekunder fra han satte seg ned til vi var ferdig.

Man blør i en dag eller to etterpå, men det er HELT normalt!

Ikke vondt eller noe!

Så ikke gru deg!! Det er en utrolig viktig test å ta!

Takk for fint svar :) går det så fort altså? Gruer meg litt til å blø litt etterpå.. For vet at selv om det er normalt så kommer jeg til å overtenke og analysere.. Uff..

Må le litt av meg selv da, som er så redd.. Og her har jeg gått gjennom en fødsel og så er jeg så livredd for ei celleprøve :P

Men svaret ditt hjalp litt da :)

Jepp, jeg la meg ned i stolen. Han satt seg ned og svusj så var det gjort.

Ingenting å grue seg for :D

Men det var veldig sånn lyst blod som kom, så ble ikke så veldig bekymra av det. Hadde vært verre om det var litt brunaktig.

Og jeg er egentlig litt bekymra av meg :P

Jeg har tatt celleprøve endel ganger. Har pleid å grue meg noe så veldig. Nå sist jeg tok gruet jeg meg også, men jeg ba legen være forsiktig, og det var hun. Hun var kjempe rask, og det var ikke vondt! Jeg tenkte jeg måtte være tøff - uten måtte vel legen tenke at jeg aldri ville komme meg igjennom fødselen. Så dette gikk bra. Jeg har hatt noen dårlige opplevelser som har gjort meg ekstra anspent og redd for gyn. undersøkelse i det hele tatt. Men etter å ha vært på det hvert halvår i ganske mange år nå, så begynner jeg å klare å slappe av. Da går alt mye enklere og mye mer smertefritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...