Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #26 Skrevet 22. februar 2014 Det var da veldig så bastante enkelte her var da, uten å faktisk være helt oppdatert.. Nyere forskning har avdekket en klar tendens til at det er store fordeler med å innføre fast føde allerede ved 4 måneder, selv for barn som fullammes. Det ser ut til å ha en positiv effekt på å motvirke allergier, f.eks. er det funnet sammenheng mellom tidlig introduksjon av gluten og forebygging av cøliaki. For oss som har barn med cøliaki er dette svært interessant. Jeg fullammet til 6 måneder med første min, startet med maisgrøt og gikk ikke over til glutenholdig grøt før etter en god stund. Hun har utviklet cøliaki. Med andremann var det kommet fram nyere forskning på området, jeg introduserte grøt ved 4 måneder og startet raskere med glutenholdig grøt. Jeg har på denne måten gjort det jeg kan for å forebygge cøliaki. Tidlig innføring av fast føde har også gjort at mitt andre barn har vært mye mindre kresen, og taklet biter i maten på en mye bedre måte enn første, som var over året før hun taklet små biter i middagen. Det kan være greit å oppdatere seg litt og følge med i utviklingen, før man svarer så bastant og nedsettende som enkelte her har gjort. Svar på HI: Start med bare noen få t-skjeer tynn tynn grøt, nesten flytende. Øk litt opp på mengde og konsistens gradvis, til du er oppe i et måltid. Øk så til et måltid til ved behov. Lurt å starte med å gi på formiddag, for å unngå magevondt på natten, dersom barnet skulle reagere. Anonymous poster hash: c075b...5fd
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #27 Skrevet 22. februar 2014 Det var da veldig så bastante enkelte her var da, uten å faktisk være helt oppdatert.. Nyere forskning har avdekket en klar tendens til at det er store fordeler med å innføre fast føde allerede ved 4 måneder, selv for barn som fullammes. Det ser ut til å ha en positiv effekt på å motvirke allergier, f.eks. er det funnet sammenheng mellom tidlig introduksjon av gluten og forebygging av cøliaki. For oss som har barn med cøliaki er dette svært interessant. Jeg fullammet til 6 måneder med første min, startet med maisgrøt og gikk ikke over til glutenholdig grøt før etter en god stund. Hun har utviklet cøliaki. Med andremann var det kommet fram nyere forskning på området, jeg introduserte grøt ved 4 måneder og startet raskere med glutenholdig grøt. Jeg har på denne måten gjort det jeg kan for å forebygge cøliaki. Tidlig innføring av fast føde har også gjort at mitt andre barn har vært mye mindre kresen, og taklet biter i maten på en mye bedre måte enn første, som var over året før hun taklet små biter i middagen. Det kan være greit å oppdatere seg litt og følge med i utviklingen, før man svarer så bastant og nedsettende som enkelte her har gjort. Svar på HI: Start med bare noen få t-skjeer tynn tynn grøt, nesten flytende. Øk litt opp på mengde og konsistens gradvis, til du er oppe i et måltid. Øk så til et måltid til ved behov. Lurt å starte med å gi på formiddag, for å unngå magevondt på natten, dersom barnet skulle reagere. Anonymous poster hash: c075b...5fd Glemte link for å underbygge noe av det jeg skriver: http://www.forskning.no/artikler/2013/november/371927 Anonymous poster hash: c075b...5fd
Mamma_til_2 Skrevet 22. februar 2014 #28 Skrevet 22. februar 2014 Dette er en tråd som er 2 år gammel tipper hi sitt barn spiser fast føde nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå