Gå til innhold

Baby 4 mnd. Hvor mye grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min har akkurat bitt 4 mnd. Og nå skal vi begynne med grøt. Men hvor mange ganger om dagen skal han få det? Og hvor mye? :) Og hvordan trappe opp? Hjeeeeeelp :D

Skrevet

Hvorfor skal du begynne allerede nå da, det er jo ikke anbefalt å begynne før de er 6 mnd.

Om du skal begynne så tidlig bør det vel være i samarbeid med helsesøster så du kan få råd av henne?

Jeg har begynt med smaksprøver når barna har vært rundt 5,5 mnd, da har de fått et par spiseskjeer en gang om dagen. Så har vi sakte men sikkert trappet opp til større måltider.

Skrevet

Fikk beskjed om og begynne når han var 4 mnd jeg?? av helse stasjonen.

Jeg ammet bare i en mnd da. Så han har hatt mme siden det. Kanskje derfor? :s

hi

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Fikk beskjed om og begynne når han var 4 mnd jeg?? av helse stasjonen. Jeg ammet bare i en mnd da. Så han har hatt mme siden det. Kanskje derfor? :s hi

Når ungen drikker mme, i stedenfor mm, så er det ofte så vi som foreldre får beskjed om å tilvenne fast føde fra 4 mnd alderen ja.

Det har jeg fått beskjed om også, enda om vi endte opp med å måtte starte tidligere på begge ungene, da gutten ikke gikk opp i vekt, og jenta ikke tåler hverken mm eller mme.

Du kan starte med en prøve posjon med grøt: ca 1 ss grøtpulver og en ss vann/mme (ettersom hva som står på pakka) gjør den ganske så flytende i starten, bare å tilsette vann/mme til ønsket konsistens, så la han få smake, øk gradvis til en posjon, over en periode på ca 1 mnd.

Skrevet

Ok, er du helsesøster eller noe du eller? Siden du er så sikker ?

Skrevet

Om barnet trenger mer mme i døgnet enn anbefalt dose for å være mett, tilfreds og legge på seg skal man begynne tidligere med grøt når barnet får mme enn morsmelk. Men om barnet legger på seg som det skal av melken er det ikke anbefalt med grøt enda.

Jeg har opplevd at barna reagerer veldig ved introduksjon av grøt, mageknip, diare og ubehag så begynn veldig forsiktig. Et par små teskjeer de første dagene, og gjør det på formiddagen så du ser reaksjonen til barnet på dagtid. Kjedelig å gi første porsjonene med grøt på kveldstid også blir de skikkelig dårlige i magen på natta...

Skrevet

# 7 var til *kenkumamma*

Takk for svar til <3Barn&Engler<3 :)

HI

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ok, er du helsesøster eller noe du eller? Siden du er så sikker ?

Unskyld meg, men om HI har fått beskjed om å starte med grøt fra 4 mnd alderen av helsesøster, så forstår jeg ikke hvorfor dere påpeker dette med 6 mnd. Man følger gjerne rådet til helsesøster, ikke folk på et forum.

Skrevet

Tusen takk anonym #8

Tar en tur på helsestasjonen jeg og hører med helsesøster for sikkerhetsskyld.

På bare to timer idag spiste han 400 ml med MME. Først en flaske 200 ml kl 9 også en flaske 200 ml kl 11. Og nå er han sulten igjen! Og klokken er jo bare 13 :s

Skrevet

Her måtte vi begynne med grøt da lillingen var 4 mnd. Mm var ikke nok for ham. Han spiste begge puppene tomme og hadde flere økedager. Selv om det ble mer melk, var det ikke nok; han ble ikke mett.

Begynte altså med grøt da, og HS synes det var helt riktig.

Ja, det er anbefalt å fullamme til de er 6 mnd, men det er vi som foreldre som må se det an. Hva HS/lege sier er vi ikke lovpålagt å følge. Det er foreldrene som kjenner ungene våre best, og dermed må avgjøre om mm/mme i seg selv er nok.

HI; Prøv deg frem. Fortsett å amme/gi mme, og prøv deg frem på hvor mye grøt h*n spiser til hvert måltid :)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Tusen takk anonym #8 Tar en tur på helsestasjonen jeg og hører med helsesøster for sikkerhetsskyld. På bare to timer idag spiste han 400 ml med MME. Først en flaske 200 ml kl 9 også en flaske 200 ml kl 11. Og nå er han sulten igjen! Og klokken er jo bare 13 :s

Slik var gutten her også, når vi startet med grøt, så drakk han opp til 1,5 liter mme :-/ og likevel la han ikke på seg godt nok.. Fik grøt inn i bildet, så startet vekten å øke også :)

Skrevet

Ok, men jeg blir litt usikker igjen, fordi min lille klump på bare 4 mnd veier over 8 kg :P Og det er bare MME han får. Jeg mistet melken etter en mnd! Men han drikker jo over en liter i døgnet, og det kan jo være farlig for nyrene hans? Tar en tur til helsestasjonen i morgen jeg. For nå ble jeg usikkert siden han er en skikkelig kraftplugg, men også bare 4 mnd.

Men takk for svarene. På helsestasjonen sist gang for en mnd siden fikk jeg bare beskjed om og introdusere grøt ved 4 mnd alder.

hi

Skrevet
Ok, men jeg blir litt usikker igjen, fordi min lille klump på bare 4 mnd veier over 8 kg :P Og det er bare MME han får. Jeg mistet melken etter en mnd! Men han drikker jo over en liter i døgnet, og det kan jo være farlig for nyrene hans? Tar en tur til helsestasjonen i morgen jeg. For nå ble jeg usikkert siden han er en skikkelig kraftplugg, men også bare 4 mnd. Men takk for svarene. På helsestasjonen sist gang for en mnd siden fikk jeg bare beskjed om og introdusere grøt ved 4 mnd alder. hi

Altså, hvis han blir mett av mme'en, så fortsett med det. Ingen grunn til å "prakke på ham" grøt nå, om mme er nok fremdeles :) Men hør på helsestasjonen, du :)

Skrevet

Snakket med helsesøster om dette i går. Hvis man gir mme så kan du begynne med grøt fra 4 mnd alder. Dette gjelder også for barn som fullammes om de er mye våkne om nettene.

Min er 4 mnd og han får en porsjon hver kveld nå. Begynte med små smaksporsjoner,men han likte det så godt så vi trappet fort opp til ordentlige porsjoner.

Bare prøv og se om han vil ha. Vil han ikke ha grøt er det ikke noe å stresse med

Skrevet

Du gjør det helt riktig, HI. Babyer som kun får mme trenger jerntilskudd ved 4 mnd alder. Babyer som ammes får jern via morsmelken. Når babyen er ca 4 mnd er jernlageret de har med seg fra mor tomt, derfor trenger de tilskudd av grøt.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Det jævla grøtmaset på helsestasjonen er en uting. WHO og norske myndigheter anbefaler fast føde fra tidligst 6 mnd alder. Kun helt spesielle tilfeller før det. Har alle spesielle behov her? Jeg hører på helsedirektoratet, ikke på en subjektiv helsesøster. Spør 10 ulike helsesøstre og du får 10 ulike svar. Kun et fåtall av dem følger råd fra det offentlige, og de "lokker" med at ungene sover hele natten bare de får grøt. Det stemmer ikke!

Som jeg skriver over her, om ungen ikke får nok næring eller har andre grunner til det, så kan man starte med det før.

Her har jeg vært uheldig/heldig, med at ingen av ungene kunne ammes, med gutten mistet jeg melka når han var 2 uker, hadde maks 60 ml pr dag uansett, mens jenta tåler verken mm eller mme..

Skrevet

Jeg fikk beskjed av hs og bynne med grøt og mos da jenta nermet seg 4 mnd siden hun bare fikk mme, så det er ikke alltid 6mnd alder stemmer, og siden baby til HI drikker så pass mye som han gjør tyder på at han trenger noe annet enn mme for og bli mett!!!

Skrevet (endret)

Vi begynte med smaksprøver på grøt fra sønnen min var 4,5 mnd etter samtale med helsestasjonen.

Det er ikke godt å vite hvem man skal høre på, når helsesøsters råd ikke er det samme som helsemyndighetenes anbefalinger. Samtidig er det jo slik at mens anbefalingen er 6 mnd i Norge er anbefalingen i Sverige 4 mnd. Hvordan skal man da kunne stole på at de norske anbefalingene er fasiten?

Uansett hva du bestemmer deg for, det tar som regel lang tid før babyen er oppe i en hel porsjon grøt. Hos oss var vi på 1-2 skjeer i ukesvis før han begynte å spise noe særlig mer.

Har aldri hørt om babyer som har fått varige men av å få grøt før 6 mnd alder. Snakk med helsestasjonen og stol til syvende og sist på deg selv. Du kan neppe gjøre så mye galt her uansett hva du velger.

Endret av Zebrah
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Og jeg spør igjen; Har alle på dette forumet unger med spesielle behov?

Hvordan skal vel jeg vite om andres barn? Men om helsesøster har gitt HI beskjed om å starte med grøt, så hører hun på det, ikke på deg.

Skrevet
Babyen min har akkurat bitt 4 mnd. Og nå skal vi begynne med grøt. Men hvor mange ganger om dagen skal han få det? Og hvor mye? :) Og hvordan trappe opp? Hjeeeeeelp :D

Men for og faktisk svaer på spm ditt så bak på grøtpakken står det "oppskrift" på smaksposjon bynn med dette som tillvenning en tid på dagen som passer deg og baby jeg bynte på kvelden hun fikk det ca 90min før leggetid og ikke gi melk først for da er han ikke sulten nok for og smake, melk etterpå :) jeg trappet opp gradvis med og lage større posjon ettervert som jenta spiste opp, du lærer fort og lage grøt på øyemål :)

Skrevet

Babyer kan ikke lese anbefalingene fra helsemyndighetene, og noen barn (tilogmed de uten spesielle behov) trenger grøt fra 4mnd. Det er ikke skadelig at de får grøt. Barn som får mme trenger ofte jern på denne tiden. Det er heller ikke bra at de drikker for mye mme.

Helsemyndighetene anbefaler fullamming til 6mnd ja, men noen barn trenger faktisk fast føde før den tid. Til og med de som får mm. Det er viktigere å se an behovet til babyen.

Til HI. Begynn med et måltid. Helst om morgenen. Gi først et par skjeer (smaksprøve oppskrift står på pakka) så ser du om babyen får magevondt, så kan du sakte men sikkert øke skjeene til du er oppe i en vanlig porsjon. Selve opptrappingen kan ta kort tid eller lang tid, alt etter hvordan babyen reagerer. :) Prøv deg frem.

Skrevet

hehe takk :) Ja det var jo faktisk bare det jeg lurte på, men så ble det en diskusjon av hele greia ;) men takk

hi

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg kjenner at sånne svar som Kengumamma gir, gjør at jeg blir mektig irritert. Så uhøflig og frekk og svarer i vei om ting hun overhodet IKKE har peiling på. Neste gang du skal uttale deg om emner, sørg for at du setter deg inn i hva helsedirektoratet virkelig sier:

"Fast føde introduseres som tillegg til morsmelken, slik at behovet for energi og næringsstoffer dekkes. Noen barn kan ha behov for fast føde før seks måneders alder, men introduksjon bør skje tidligst ved fire måneders alder. Barn som ikke får morsmelk, kan introduseres for fast føde ved 4-6 måneders alder. Det er viktig at gluten introduseres gradvis mens barnet fortsatt ammes, og at det varieres mellom grøt av ulike kornslag."

Les og lær, men er usikker på om du er i stand til å lese riktig!!!!!!

Anonymous poster hash: e452e...4dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...