Mummimamma<3 Skrevet 24. september 2012 #1 Del Skrevet 24. september 2012 Hei Jeg har akkurat startet 2. år på høgskole og har blitt gravid (har ett barn fra før). Termin blir da i starten av juni, men er noe usikker på om jeg rekker eksamen. Heller vet jeg ikke hvordan formen blir fremover (mottok svangerskapspenger forrige svangerskap da jeg var i arbeid). Mottar nå lån og stipend fra laanekassen. Er noe bekymret for økonomien og hvilke rettigheter jeg har. Noen med erfaring? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974312-uplanlagt-gravid-og-student/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillespiren 2 Skrevet 24. september 2012 #2 Del Skrevet 24. september 2012 Du har krav på stipend i permisjonen. Hvis du har vært i studier i de siste 6 mnd før fødselen. Da har du krav på fødselsstipend i ett år (10mnd) Du får alt omregnet som stipend, ingenting lån dette året, noe som er en fordel. Iom at du kanskje ikke jobber under skolegang, så har du kanskje heller ikke krav på foreldrepenger i permisjonen, MEN du har da krav på engangsstønad som er rundt 30.000kr. Hvis du blir sykemeldt fra skolen pga svangerskapet, kan legen din skrive en anbefaling til skolen om at du ikke bør gå skole under svangerskapet. Det skal for så vidt litt til for dette. Jeg ble sykemeldt da jeg holdt på å få babyen for tidlig, og måtte holde meg rolig frem til fødselen. Da har du krav på stipend, som senere blir "slettet" pga sykdom. Du opprettholder allikevel retten til fødselsstipend i permisjonstiden. Fødselsstipend får du allikevel om du tar permisjon eller ikke. Hvis du har en samboer som tjener godt, kan du miste deler eller hele fødselsstipenet. Håper dette var til god hjelp! har du noen spørsmål, bare spørr. Jeg har en del erfaring med dette med gravid og student Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974312-uplanlagt-gravid-og-student/#findComment-144574363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummimamma<3 Skrevet 24. september 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 24. september 2012 Tusen hjertelig takk for svar! :-) Er det foreldrestipend du mener jeg kan miste om samboer tjener for mye, eller fødselstipendet? Og engangstønaden, er den fra nav? Jeg er jo ikke syk, men bruker daglig medisiner jeg ikke kan ta under svangerskapet (ADHD), og sliter en del med studiene uten. Men ingen tar heller skade av å prøve så godt man kan, så får vi se hvor lenge jeg holder ut Men spiller det noen rolle om man rekker eksamen eller ei? eller betyr det at man begynner der man slapp etter permisjonen (det semesteret)? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974312-uplanlagt-gravid-og-student/#findComment-144575760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FireFineTroll Skrevet 24. september 2012 #4 Del Skrevet 24. september 2012 Hvorfor skulle du ikke rekke eksamen? Jeg studerer også på høgskole og tar 180stp med termin i mai og tvillinger i magen, men jeg har ingen planer om å ikke klare eksamen eller la være å gå opp til eksamen. Det må vel være noen som kan tilrettelegge eksamen for deg eller passe babyen når du har eksamen? Ang. pengene så lever vi et velfredsland så det ordner seg Bra beskrevet av lillespiren 2...! Masse lykke til med svangerskap, eksamen og fødsel Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974312-uplanlagt-gravid-og-student/#findComment-144575772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thelma_86 Skrevet 24. september 2012 #5 Del Skrevet 24. september 2012 Du må bare huske å søke om permisjon fra utdannelsen dersom du da ikke skal fortsette etter fødselen, ikke slutte når du er ferdig med 2.året, for da får du ingenting fra lånekassen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974312-uplanlagt-gravid-og-student/#findComment-144576249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillespiren 2 Skrevet 25. september 2012 #6 Del Skrevet 25. september 2012 Foreldrepenger er noe man tjener seg opp til gjennom arbeid. Må da arbeide i 6 måneder av de siste 10 mnd før permisjon. Du må i tillegg ha en inntekt over 30.000kr på årsbasis. Dette utbetales av NAV. Fødselsstipend får du fra lånekassen. Hvis du har barn fra før og har lån og stipend før fødsel og eventuell permisjon, så får du rundt 9800kr pr.mnd i 10mnd. Som Thelma_86 skrev her, så må du søke permisjon. Dette for å opprettholde din studieplass. Det er ikke nødvendig å ta eksamen om du ikke klarer på det høygravid eller med liten baby. Du kan ta permisjon og begynne der du slapp! Men som firefinetroll skriver så kan du godt ta den, få barnevakt o.l. Når det gjelder at det blir vanskelig pga at du ikke kan ta medisiner, så vil jeg anbefale deg å prøve. Går det ikke så går det ikke. Da kan skolen du går på, skrive en anbefaling om at du tar permisjon fra studiet pga at det kan bli vanskelig å henge med på studiet. I tillegg kan du få legen til å skrive en anbefaling også, om at skolegang uten de medisinene kan bli vanskelig, og anbefaler at du tar permisjon f.eks. Anbefalingen sender du sammen med eventuell sykemelding til lånekassen. Da kan du få sykestipend, altså stipendet du får blir slettet fra den samlede gjelden din. Søk på lånekassen på skjema, bruk da skjema S for sykestipend. For fødselsstipend bruk skjema G. Masse lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974312-uplanlagt-gravid-og-student/#findComment-144577196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummimamma<3 Skrevet 25. september 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 25. september 2012 Åj, her var virkelig gode svar Tusen takk for det! Trodde det var snakk om foreldrestipend, ikke foreldrepenger, sÅ da er den avklart! Vil nok helst ha permisjon sÅ jeg fÅr de første mnd med baby uten skolestress ja. MÅlet er selvfølgelig Å fortsette skole under svangerskapet sÅ lenge det gÅr Men forstÅr jeg det riktig at jeg kan gÅ opp til eksamen (med evt barnevakt) etter jeg har gÅtt ut i permisjon? og fÅ godkjent studiepoeng? Leste et sted at permisjon mÅ tas ut senest tre uker før termin.. MÅ visst ha det inn med t-skje ser jeg Ser jo ut som det kommer til Å ordne seg uansett bÅde med økonomi og skolegang kombinert med fødsel, og er svært lettet over det!!! Igjen, tusen takk for svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974312-uplanlagt-gravid-og-student/#findComment-144578313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thelma_86 Skrevet 25. september 2012 #8 Del Skrevet 25. september 2012 Man MÅ ingenting, men de 3 ukene som kan tas ut før termin faller bort dersom man ikke bruker dem. De blir ikke lagt til permisjonen etter fødsel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974312-uplanlagt-gravid-og-student/#findComment-144579194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fate Skrevet 20. november 2012 #9 Del Skrevet 20. november 2012 Her var det mange bra svar så tenker jeg retter mine spørsmål til dere som kanskje har noen erfaringer angående dette/tanker.. Situasjonen min er slik: Jeg går et 100% studie som er samlingbasert der vi har obligatoriske samlinger annenhver uke torsdag og fredag pluss praksis. Samboeren min jobber fullt og tjener mellom 420-450 000 kr i året. Jeg har termin i juni, så planen er at jeg fullfører dette året. Tar "sommerferie" med den nye babyen og starter på skolen igjen. Jeg har skjønt det slik at når jeg går ut i ett fullt studiet kan sambo overta min permisjon og derfor ta gradert pappaperm der han er hjemme når jeg er på skolen.. eller?? Hvor mye får jeg i fødselstipend i måneden ut ifra sambos lønn? Hvis jeg opparbeider meg rett til foreldrepenger endrer det noe på stipend, rett til pappaperm osv? Finnes det en avkoding på lånekassen og nav sine infosider? hehe.. Takk for alle svar og tanker dere kan komme med! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974312-uplanlagt-gravid-og-student/#findComment-144753609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snellamedto Skrevet 21. november 2012 #10 Del Skrevet 21. november 2012 Åj, her var virkelig gode svar Tusen takk for det! Trodde det var snakk om foreldrestipend, ikke foreldrepenger, sÅ da er den avklart! Vil nok helst ha permisjon sÅ jeg fÅr de første mnd med baby uten skolestress ja. MÅlet er selvfølgelig Å fortsette skole under svangerskapet sÅ lenge det gÅr Men forstÅr jeg det riktig at jeg kan gÅ opp til eksamen (med evt barnevakt) etter jeg har gÅtt ut i permisjon? og fÅ godkjent studiepoeng? Leste et sted at permisjon mÅ tas ut senest tre uker før termin.. MÅ visst ha det inn med t-skje ser jeg Ser jo ut som det kommer til Å ordne seg uansett bÅde med økonomi og skolegang kombinert med fødsel, og er svært lettet over det!!! Igjen, tusen takk for svar Jeg jobber på en Høgskole, og kan fortelle deg hva jeg tenker. Permisjon og skoleåret er helt uavhengig. Du kan godt ta eksamen selv om den er i permisjonen, du har lov å jobbe i permisjonen og, den blir bare forskøvet. Det jeg heller tenker kan bli stress, er å skulle ta eksamen med en 2-3 uker gammel baby, f.eks. Det er ikke så lett å få til i praksis selv om man gjerne vil. Snakk med skolen din om tilrettelegging når det nærmer seg (et par måneder før) og om dere kan finne en løsning. De pleier å være greie på det. Det er normalt ikke sånn at du kan begynne der du slapp etter permisjonen igjen, man følger hele semestre eller studieår. Det kommer an på studiet ditt. Rekker du ikke eksamen, må du i utgangspunktet ta igjen denne året etter, men alt avhenger av hvordan studiet er lagt opp. Er det mye obligatorisk i sammenheng med eksamen (f.eks. praksis, mappeinnleveringer etc) kan det hende alt må gjøres på nytt, men sannsynligvis ikke. En annen mulighet er å ta konteeksamen, som er type oppsamlingseksamen for alle på skolen som trengte utsatt eksamen av forskjellige gyldige årsaker. Disse pågår som oftest i august, altså etter sommerferien. Som sagt, snakk med høgskolen din så finner du nok ut av det! Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974312-uplanlagt-gravid-og-student/#findComment-144754586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snellamedto Skrevet 21. november 2012 #11 Del Skrevet 21. november 2012 Her var det mange bra svar så tenker jeg retter mine spørsmål til dere som kanskje har noen erfaringer angående dette/tanker.. Situasjonen min er slik: Jeg går et 100% studie som er samlingbasert der vi har obligatoriske samlinger annenhver uke torsdag og fredag pluss praksis. Samboeren min jobber fullt og tjener mellom 420-450 000 kr i året. Jeg har termin i juni, så planen er at jeg fullfører dette året. Tar "sommerferie" med den nye babyen og starter på skolen igjen. Jeg har skjønt det slik at når jeg går ut i ett fullt studiet kan sambo overta min permisjon og derfor ta gradert pappaperm der han er hjemme når jeg er på skolen.. eller?? Hvor mye får jeg i fødselstipend i måneden ut ifra sambos lønn? Hvis jeg opparbeider meg rett til foreldrepenger endrer det noe på stipend, rett til pappaperm osv? Finnes det en avkoding på lånekassen og nav sine infosider? hehe.. Takk for alle svar og tanker dere kan komme med! Samboeren din kan overta all permisjonen din unntatt 3 uker før + 6 uker etter fødsel. Alt annet kan dere dele (unntatt de 16 ukene som pappa må ha). Jeg har aldri hørt om at du får fødselsstipend i mnd ut ifra samboerens lønn. Du får fullt lån/stipend som blir omgjort til kun stipend i tiden du tar permisjon. Dvs tar du ikke mer permisjon enn de sommerukene, får du ikke mer stipend enn det. Du får engangsstønad fra nav (ca 30 000) ved fødsel. En annen ting jeg er usikker på, er om mannen din har rett til permisjon når du ikke er i jobb. Vanligvis er det sånn at mor må jobbe så og så mye for at far skal få rett til permisjon, men er usikker på hvordan det er siden du er heltidsstudent. Hvis du opparbeider deg rett til foreldrepenger får du det i tillegg til stipend vil jeg tro, så lenge du ikke overskrider grensa som gir rett til lån/stipend. Men dette er jeg ikke sikker på. Ring til Nav og lånekassen og forhør deg grundig, det burde jo sitte noen mennesker på andre siden som kan svare :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143974312-uplanlagt-gravid-og-student/#findComment-144754596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå