Gå til innhold

nakenhet og barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår er akkurat 2år, hun er med i dusjen, men er nok ikke lenge til at far ikke vil ha henne med... vi har stor dusj, så er ikke fare for at hun er i skritt høyd sånn sett... er da vel ingen står i trang dusj med ungen opp i mot skrittet håper jeg... ?

Ang gutter i offentlig dusj, det har jeg aldri likt, når dem er så store at dem stirrer, så syns ikke gutter har noe i dame dusjen og gjøre etter fylte 5år, men så har du det problemet som er "mere" av i dag, er at det er jo det perfekte stedet for pedofile og være, kan jo hende det er noen smågutter alene i garderoben. Så er mor alene med barnet, så syns jeg det skal være med i dame garderobe pga ekklinger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg haren gutt på snart 5 år som jeg ofte alen med i bassenget, ikke aktuelt å sende han inn alene i herre garderoben for min del i hvertfall. Men er stefaren med så blir han med inn på herregarderoben.

Skrevet

I svømmehallen setter jeg "grensen" ved skolealder når det gjelder å bli med i motsatt kjønn garderoben. Ikke pga at de ikke skal se meg eller andre voksne damer (utrolig at noen føler seg beglodd av så små barn...)

At noen kan føle seg beglodd, synes jeg man skal respektere. Etter min mening er barn rett under skolealder for store til å være med i motsatt kjønn sin garderobe. Jeg har hatt lyst å si ifra flere ganger, men venter heller med å skifte til 5-6-åringen er ute av garderoben. 4 år må være maks!

Flott at du heller har ventet om du føler ubehag, da viser du jo at du tar hensyn ( og siden det er du som føler problemet og ikke barnet, så synes jeg at du gjør helt rett).

Men, om du ikke hadde mulighet til å være med pappaen/stefar o.l. når du skal i basseng, evt ikke har noen mann i livet ditt. Ville du da sendt 5 åringen alene i garderoben? Kanskje ok i den lille lokale svømmehallen, men om du er f.eks på tøyenbadet eller i badeland?

Men, når jeg går med min 4 åring i badehallen (og andre steder) og har han med i garderoben er jeg veldig tydelig på at man ikke skal stirre på andre mennesker og ikke kommentere dem. Har man en unge som står å stirrer tenker jeg at det mammaen som må distraherer han/hun og etterpå forklare at det ikke er pent å stirre.

Skrevet

Der jeg har opplevd store gutter i damegarderoben er på treningssenter hvor barnet ikke skal skifte selv. Barnet har god mulighet til å vente utenfor og bli passet på til mor er ferdig. Synes det er mor som er hensynsløs her.

Skrevet

hvorfor er kropp blitt så tabu og seksualisert i dagens samfunn?? selv om man er naken i nærheten av barn er ikke det det samme som at man skal fiksere på sex vel?? jeg klarer ikke helt å se problemet.

• 4 uker senere...
Skrevet

Grensen min ble nådd da gutten min på 2,5 sa høyt i barnehagen; "Mammaen min sin tiss har skjegg"

Aldri med meg i dusjen igjen.. og burde ta hintet, barbere meg oftere :P

• 1 måned senere...
Skrevet

Tenker i off. garderober bør barna klare å gå selv når de er rundt skolealder. Men det kommer selvfølgelig ann på modenhet og hvor selvstendige de er.

Skrevet

hvorfor er kropp blitt så tabu og seksualisert i dagens samfunn?? selv om man er naken i nærheten av barn er ikke det det samme som at man skal fiksere på sex vel?? jeg klarer ikke helt å se problemet.

Hva har dette med sex å gjøre? Husker selv hvor nysgjerrige vi var som barn.

Skrevet

Ja, for vi må jo for all del lære barna våre at nakenhet er livsfarlig, og at man absolutt ikke kan vise seg naken. Røyk og alkohol er lov i det vide og det brede. Banning også for den saks skyld. men nakenhet (altså det mest naturlige i hele verden), DET skal vi holde skjult for dem.. Nei herregud.. Nå må vi ta oss sammen..

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å gå naken forran barna mine eller Bonusbarna..men det er ikke sånn at vi går nakene altså! Men 11 åringene liker ikke å vise seg nakene - men husker jeg var helt lik i den alderen :)

Skrevet

veldig delte meninger her altså på det. vell 6 åringen får ikke dusje med pappan lenger nå, synes hun er blitt for gammel og jeg hadde grøset av tanken hvis jeg hadde husket hvordan min pappas penis såg ut :P

Men hun dusjer fortsatt med meg, og jeg har ikke noe problem med og se min mor naken, men jeg snakker om det motsatte kjønn.

Har nå fått en liten gutt og får se hvor lenge jeg kommer til og dusje med ham.

Og jeg lærer jenta mi at kroppen hennes er hennes og den skal ingen klå på hennes private omeråder. hun får heller ikke lov til og gå rundt naken ute blant fremmed folk. (garderobe i basseng er noe annet)

mulig jeg lærer henne feil, men har selv blitt utsatt for overgrep og trodde d var rett og sa ingen ting fra jeg var 6 til 10 år og har ingen planer om at hun skal gå igjenom noe i nerheten en gang.

Skrevet

Trist at man skal grøsse over noe så naturlig som en naken kropp,-være seg kvinne eller mannskropp. Jeg har 6 barn i alderen 21-2. Jeg er naken på badet når det passer meg, og det er ingen i familien som reagerer på det. De eldste trenger selvfølgelig ikke komme inn, eller vise seg naken sammen med oss foreldre. Jeg opplever at alle har et sundt og naturlig, bluferdig forhold til nakenhet. Jeg har 3 gutter på 2,4 og snart 7,og bader naken med dem om det faller seg slik.Jeg bader også naken i innsjøen her vi bor. Det er ingen andre mnsk der. Tror det erutrolig skummelt å blande seksualitet med naturlig nakenhet. Det er for meg 2 helt forskjellige ting.Bare tenk på naturfolk.

Skrevet

Trist at man skal grøsse over noe så naturlig som en naken kropp,-være seg kvinne eller mannskropp. Jeg har 6 barn i alderen 21-2. Jeg er naken på badet når det passer meg, og det er ingen i familien som reagerer på det. De eldste trenger selvfølgelig ikke komme inn, eller vise seg naken sammen med oss foreldre. Jeg opplever at alle har et sundt og naturlig, bluferdig forhold til nakenhet. Jeg har 3 gutter på 2,4 og snart 7,og bader naken med dem om det faller seg slik.Jeg bader også naken i innsjøen her vi bor. Det er ingen andre mnsk der. Tror det erutrolig skummelt å blande seksualitet med naturlig nakenhet. Det er for meg 2 helt forskjellige ting.Bare tenk på naturfolk.

Jeg er helt enig! Ser ikke helt problemet med å vise seg naken...jeg skjønner 11-åringene,da jeg var helt lik i den alderen.Men hva som er problemet med å dusje sammen med barna sine vet jeg ikke helt..Jeg dusjet nå ihvertfall sammen med dem når det passer meg/dem:-)Men jeg dropper nakenbading ute (bader selvfølgelig naken i badekaret..)
Skrevet

Trodde ikke jeg var såååå liberal, men når jeg leser her blir jeg litt sjokkert. Man skal ikke være naken foran barna etter 2 eller 5-6 år...?

Ikke det at jeg har noe behov for å løpe rundt noen til alle døgnets tider, men jeg er da virkelig naken på badet om morgenen/ kvelden uten å tenke to sekunder på det. Barna mine på snart 5 og 6 har et helt naturlig forhold til det. Vi dusjet ikke sammen, men det er først og fremst fordi jeg vl ha fred i dusjen - ikke fordi jeg forbinder det med "feile assosiasjoner".... I mitt eget hus er jeg naken når det passer meg (misforstå meg riktig). 13-åringen synes nok det er litt flaut å møte meg naken på vei fra bad til soverom f.eks., men da holder hun seg unna - det får hun velge selv - det helt ok.

Kropp er kropp og vi ha alle en i en eller annen fasong. Hva kan være mer naturlig?

For meg ville det være helt unaturlig å skulle skjule "naturlig nakenhet" for barna. Da gjør man det jo flaut og tabu da.

Er dette virkelig liberalt??

• 5 uker senere...
Skrevet

Her dusjer jeg ikke sammen med 3,5 åringen lenger - fordi dusjen er for liten til det. Men jeg tenker at nakenhet ovenfor barna må være på premisser. 

Her om dagen sto jeg i dusjen og sønnen min kom inn mens jeg sto og tørket meg. Han trengte hjelp med noe og jeg gikk bort til han, hvorpå han sier: mamma, ta på deg trusa di. Jeg vil ikke se tissen din.

- Da mener jeg at det er greit og ta på meg den trusa og ikke tvinge på han "naturlig nakenhet". Noen dager lukker han selv døra når han går på do, roper for og få hjelp til og tørke rompa om han har bæsja, også ber han oss om og gå ut for han vil ikke at vi skal se tissen og rompa hans. Mens neste dag sitter han i sofaen og slenger tissen på utsiden av trusa, leker med den og ber meg om og se på den kjempe, kjempe lange tissen hans.

Så lenge det er naturlig og OK for barna og foreldrene synes jeg det er ok og være naken foran hverandre (i naturlige sammenhenger). Ang. i offentlige garderober vet jeg ikke helt hva jeg mener. En offentlig garderobe og garderoben på skolen er to helt forskjellige ting. Ang. det over som er nevnt med pedofile er jeg ikke så redd for, for OM det skulle være en pedofil der er det 20 andre som IKKE er det og hadde stoppet om det skulle skje noe.

• 1 måned senere...
Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Jeg tenker at jeg truur jeg vil slutte å være naken rundt mini når han skjønner hva det vil si å være naken!

• 5 måneder senere...
Skrevet

Det tror jeg man som regel merker, når det begynner å bli litt flaut. Hehe. Guttungen på 6 kom inn til meg på natta, og jeg liker å sove netto. Dagen etter kommer det fra han; MÅ du sove med bare Puppene!? hihi. Sorry, skal ta på topp neste gang :P

Skrevet

Vi bor sammen 5 stykker, med et bad, så her er kropp og nakenhet helt naturlig! En dusjer, mens en annen pusser tenner, og en tredje bare kommer inn for å prate litt. Har barn mellom 6-13 år. Kropp er ikke tabu, kropp er ikke sex. Min 13-årige sønn kommer gjerne inn for å slå av en prat mens jeg ligger i badekaret. Dette er ikke pinlig hverken for han eller meg. Og datteren min på 6 kan selvfølgelig dusje med sin far, hvorfor skulle hun ikke det? Vi må snakke med barna våre om kropp, seksualitet og grenser, men for meg har nakenhet blant våre nærmeste ingenting med det å gjøre.

• 2 uker senere...
Skrevet

Gurimalla! Selvfølgelig vil barn i alle aldre stirre hvis de kommer i en garderobe med nakne kropper når de "aldri har sett noen andre" enn seg selv nakne. Skjule kroppen for en 5-6 åting hvorfor det? Og at en 5 åring skal gå alene i garderoben synes jeg er drøyt. Nakenhet bør være noe naturlig og ikke noe å være flau over. Ikke  rart skolene plutselig må begynne å ha skillevegger i dusjen og at unge ikke vil dusje og vise seg nakne for hverandre hvis de er vandt med disse holdningene hjemmenifra. 

• 5 måneder senere...
Gjest Angelstath
Skrevet

Jeg er alenemor til 2 gutter på 5 år. Sender ikke de inn i gutte garderoben alene liksom..

De er lært opp til ikke å peke, men klart de er opptatt av kropp! De synes noen er rare og andre er pene, som mamma ♡

Tenk selv da!! Noen er lange, andre er korte, tykke, tynne, hvite og brune!

Jeg lærer de at kroppen er naturlig vakker i alle former!

Min ene gutt synes alle damer som er tynne som pinnedyr og har pupper på størrelse med myggestikk er pene.

Den andre gutten min liker best de som må gå sidelengs inn døra, med rompe fra nakken til anklene, med tunge hengepupper som gjør vondt å se på!

Jeg er ingen av delene, men det viser kun at barna ser der vakkre i mennesket, ikke i sillikon pupper og rompe implantater.

De kommer inn på badet når jeg dudjer for å klage på hverandre, at filmen er ferdig, at de vil ha isnog godis!!

Ikke for å beskue min 33 år gamle disse-rumpe med cellulitter, eller mine oppsydde små pupper.

Skal vi sjekke jentebarna i garderoben om de er lesbiske? Tenk om de ser på deg med "lyst i øynene"!

Nei!! De barna som lærer at kropp er kropp, og den kommer i ALLE former, det tror jeg er de barna som lever opp med et best mulig selvbilde! Gutt, eller jente, uavhengig av seksualitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...