Tonno Skrevet 22. november 2012 #27 Skrevet 22. november 2012 Har lurt på dette selv og tenkt at grensa går når barna begynner å kommentere og peke..?
marsgutt 2013 Skrevet 22. november 2012 Forfatter #28 Skrevet 22. november 2012 Har lurt på dette selv og tenkt at grensa går når barna begynner å kommentere og peke..? den kan jo komme tidlig.
Tonno Skrevet 22. november 2012 #29 Skrevet 22. november 2012 Har lurt på dette selv og tenkt at grensa går når barna begynner å kommentere og peke..? den kan jo komme tidlig. Ja, men er det ikke da greit å begynne og dekke seg litt til? Enig med at å være naken ikke er unaturlig, men hvis all oppmerksomhet blir via til tiss og rumpe, så er det kanskje ikke så naturlig å rusle rundt nude heller?
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 26. november 2012 #30 Skrevet 26. november 2012 Jeg har vokst opp med nakne foreldre. Mamma og stefar tusler enda rundt naken hjemme, og ingen av oss ungene synes det er rart. Nakenhet er den mest naturlige ting i verden for meg, og det tror jeg guttungen på 3 år er enig i. Jeg kommer i hvert fall aldri til å kle på meg/dekke meg til bare fordi sønnen min er på badet. Hvordan det er med større barn i svømmehall har jeg aldri tenkt over tar det når det kommer
samu Skrevet 27. november 2012 #31 Skrevet 27. november 2012 eeewww. man er da ikke naken sammen med ungen sin. uansett alder.
Gjest Antarctica Skrevet 30. november 2012 #32 Skrevet 30. november 2012 Hos meg driter vi for åpne dører. Nei, nå satte jeg det på spissen, men nakenhet er IKKE tabu her. Da sønnen min ble 13 sto han utenfor døra til badet og snakka med meg gjennom dørsprekken, fordi han ikke ville se meg naken, sa han. Det respekterer jeg, og går ikke og flasher for ham. Men både femåringen og seksåringen vil gjerne med meg i dusjen.
Viiii Skrevet 30. november 2012 #33 Skrevet 30. november 2012 På svømmehallen her jeg bor er det 7-årsgrense for å ha med barn av motsatt kjønn inn i garderoben. Vi sprader ikke rundt i huset, men at barna ser en naken kropp er helt naturlig her i huset....Min eldste er 4 år.
Ingunn89 Skrevet 30. november 2012 #34 Skrevet 30. november 2012 Man kjenner vel på det etterhvert som tia går. Tror nok jeg vil slutte å dusje med barna mine naken osv når de begynner i 1. Klasse. 5/6 år
steinkaka Skrevet 2. desember 2012 #35 Skrevet 2. desember 2012 Folk får gjøre hva de føler for og syns er naturlig. Jeg er vokst opp med et naturlig forhold på nakenhet, og sprada toppløs hjemme og gjerne i g-streng når jeg sola meg hjemme - og kan gjerne det ennå (men pappa er ikke begreistra for det, så respekterer det). Mamma sprader fortsatt naken foran meg, pappa er litt mer reservert som min bror. Ellers er det samme forhold for samboeren min og hans foreldre. Jeg og han har tenkt til å ha et naturlig forhold ovenfor nakenhet og våre barn. Vi er trygge på våre kropper og håper våre barn blir det samme. Velger de å ikke ønske å vise seg nakne/dusje med oss etterhvert respekterer vi det.
Storkedrøm Skrevet 14. desember 2012 #36 Skrevet 14. desember 2012 Synes dette var et interessant tema. Det virker som våre holdninger til dette er preget av hva vi er vant med fra egen oppvekst, så da blir det ingenting som er galt og rikitg-man må ta hensyn til egne grenser og barnets grenser... Jeg har aldri sett foreldrene mine nakne, og har aldri hatt behov for det heller..de har hatt klærne på mens de badet / vasket meg...tror jeg ville ha satset på det med egne barn også! Iallefall etter 3-4 års alder!
Skautrollet Skrevet 15. desember 2012 #37 Skrevet 15. desember 2012 har selv vokst opp i en ganske(ehm hva skal jeg kalle"hippie slekt" .slekta vår kommer fra ganske langt nord i Finland, sånn 5 generasjoner tilbake. men i vår familie og slekt har det alltid vært vanlig å samles til badstu sånn en gang i måneden. der er alltid med kvinnene til de er minst 7-8 år, være gutter har vrt med på dette, men min mann har ikke deltatt. men han kan godt dusje med guttene hjemme
prøver1gang Skrevet 16. desember 2012 #38 Skrevet 16. desember 2012 I svømmehallen der jeg jobber, skal barna gå i sitt kjønns garderobe fra de er begynt på skolen. Trenger de hjelp å veiledning, så går badevakten inn å hjelper barnet :-) fungerer veldig fint, og foreldrene synes dette er veldig flott. Selv vil ikke jeg eller samboer være naken foran barn. Han har ei datter fra før som gjerne vil se på når vi dusjer. Dette får hun ikke lov til. Jeg har ingen barn, enda. Men jeg har ikke tenkt til å la mitt barn se oss nakene. Helt greit å enkelt pga jeg ikke vil at de skal huske hvordan foreldrene så ut nakene når de blir større.
Maia'n Skrevet 16. desember 2012 #39 Skrevet 16. desember 2012 Hvis ikke vi foreldre viser barna våre vanlige kropper med litt ekstra her og en liten pupp der og et strekkmerke og en cellulitt både her og der, hvilke kropper vil barna da ha å forholde seg til? Jo kropper man ser i blader og i reklamer. Jeg har alltid sett mine foreldre nakne. Ingen låste på badet. Men dusjet ikke sammen med pappa slik at jeg kan huske det. Trond Viggo fortalte at han er opptatt av at kropp skal være naturlig, men da datteren ville bruke penisen hans som mikrofonen måtte han sette en grense det må jeg jo si meg enig i. Er stor forskjell på å aldri vise noe form for nakenhet og å dusje sammen i en miniliten dusj så barnet står med kjønnsorganet 3 cm fra ansiktet.. Det ville jo ikke jeg satt pris på selv å måtte gjøre.
marsgutt 2013 Skrevet 16. desember 2012 Forfatter #40 Skrevet 16. desember 2012 Hvis ikke vi foreldre viser barna våre vanlige kropper med litt ekstra her og en liten pupp der og et strekkmerke og en cellulitt både her og der, hvilke kropper vil barna da ha å forholde seg til? Jo kropper man ser i blader og i reklamer. Jeg har alltid sett mine foreldre nakne. Ingen låste på badet. Men dusjet ikke sammen med pappa slik at jeg kan huske det. Trond Viggo fortalte at han er opptatt av at kropp skal være naturlig, men da datteren ville bruke penisen hans som mikrofonen måtte han sette en grense det må jeg jo si meg enig i. Er stor forskjell på å aldri vise noe form for nakenhet og å dusje sammen i en miniliten dusj så barnet står med kjønnsorganet 3 cm fra ansiktet.. Det ville jo ikke jeg satt pris på selv å måtte gjøre. må si meg veldig enig der.
tinaibobla Skrevet 18. desember 2012 #41 Skrevet 18. desember 2012 Kropp er kropp. Det er ikke mer mystisk enn det vi gjør det til. Jeg er oppvokst i et "nakent" hjem og aldri hatt problemer med det. Hva er galt med at et barn ser en tiss? Hvis de lurer på ting så svar på en naturlig måte.
Vårprinsessa Skrevet 29. desember 2012 #42 Skrevet 29. desember 2012 Jeg reagerer på litt større gutter i garderoben, men så tenker jeg også: hva hvis moren er alene.. jeg hadde ikke sendt sønnen min inn i garderoben alene med mange fremmende menn. Når det kommer til hjemme, så er vel ikke nakenhet noe problem. Jeg så både mamma og pappa og har heller ikke noe "problem" med det den gang i dag:)
Panterjenta85 Skrevet 1. mars 2013 #43 Skrevet 1. mars 2013 Her er jenta vår 3,5 og vi dusjer sammen hele tida. Nå klager hu litt P at magen min er for stor så vannet ikke kommer ned til henne. hun vil alltid stå kloss inntil og gjerne holde rundt beinet mitt. Dusjer mye sammen med pappa også, men dusjen er dessverre for liten til alle tre vi låser aldri døra når vi er på badet heller og har henne med i hver vår garderobe i svømmehallen uten problemer. Det må jo være naturlig for barn å se nakne kropper! Driver selv med orientering og der har det aldri vært tabu med nakenhet i forbindelse med skifting og dusjing. Vi er de personene vi er! I svømmehallen her vi bor er det forbudt for skolebarn å være i motsatt kjønns garderobe. Tenker selv at det må være en grei overgang da.
SagflisiHåret Skrevet 1. mars 2013 #44 Skrevet 1. mars 2013 Hvor lenge er det egentlig akseptert sosialt sett å la barna være nakne på stranda? Nå tenker jeg ikke betalingssteder, men den frie natur ved sjøen.
Flutterby Skrevet 1. mars 2013 #45 Skrevet 1. mars 2013 Det kommer veldig an på, men jeg husker at jeg selv ville dusje alene fra ung alder og syntes å se nakne voksne var ubehagelig. Min mor hadde ingen problem med å sprade rundt naken, noe som jeg fra liten av syntes var ubehagelig og da må dette og aksepteres. Når barna kommer i skritthøyde på den voksne i en trang dusj trenger en kanskje ikke å dusje sammen...
marsgutt 2013 Skrevet 2. mars 2013 Forfatter #46 Skrevet 2. mars 2013 det jeg i hovedsak tenkte på var jo hvor lenge jenta kan dusje med far og hvor lenge gutten kan dusje med mor. jenta her på 6 får ikke lenger dusje med far. hun skal få slippe og huske hvordan faren såg ut naken når hun blir eldre. hun dusjer med meg men er ikke ofte det heller lenger.
happytogether90 Skrevet 14. mars 2013 #47 Skrevet 14. mars 2013 Jeg tror ikke det er sunt å gjemme seg for ungene sine, jeg har heldigvis hatt 2 veldig avslappede foreldre som både gikk rundt naken før og etter dusjen og *unnskyld meg, satt med åpen dør* Det jeg har utav det er jo at jeg har et vedig naturlig og avslappet forhold til nakenhet og kropp uten at det på noen måte er vulgært, det er natur. Samboer og jeg er enig i at vi gjerne vil formidle natur videre til våre barn
ikke i bruk Skrevet 15. mars 2013 #48 Skrevet 15. mars 2013 Jeg har et veldig forknytt forhold til nakenhet, Min mor gikk gjerne rundt naken i huset etter en dysj e.l hun lenge etter skolealder for at jeg skulle få et naturlig forhold til det. Det sa hun også til meg. Men jeg husker at jeg syntes det var svært ubehagelig å se henne naken, og det har ikke gjort noe videre godt for mitt forhold til kropper iallefall. Ikke vil jeg se andre, og heller ikke vise meg selv.
annesmil Skrevet 22. mars 2013 #49 Skrevet 22. mars 2013 Hjemme tenker jeg at det er "upraktisk" å dusje sammen i en liten dusj så det gjør vi ikke (unntatt når de var babyer) vi har ikke badekar, men hadde nok ikke badet med barna etter at de var 3-4 år, igjen mest av praktiske hensyn. I svømmehallen setter jeg "grensen" ved skolealder når det gjelder å bli med i motsatt kjønn garderoben. Ikke pga at de ikke skal se meg eller andre voksne damer (utrolig at noen føler seg beglodd av så små barn...) men, de kan jo da risikere å møte en fra klassen eller skolen i garderoben. Og det er jo ikke kult for ei jente på 6 år å dusje naken sammen med gutta fra klassen eller med noen fra klassene over henne (eller motsatt om det var en gutt). Tipper hun/han hadde blitt ertet en del for dette på skolen....
Lykketroll13 Skrevet 24. mars 2013 #50 Skrevet 24. mars 2013 I svømmehallen setter jeg "grensen" ved skolealder når det gjelder å bli med i motsatt kjønn garderoben. Ikke pga at de ikke skal se meg eller andre voksne damer (utrolig at noen føler seg beglodd av så små barn...) At noen kan føle seg beglodd, synes jeg man skal respektere. Etter min mening er barn rett under skolealder for store til å være med i motsatt kjønn sin garderobe. Jeg har hatt lyst å si ifra flere ganger, men venter heller med å skifte til 5-6-åringen er ute av garderoben. 4 år må være maks!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå