Gå til innhold

Tips til liten familiehund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker å anskaffe oss en hund. Liten i størrelse, med godt gemytt, lett å trene opp, og som ikke gneldrer. Vi har 2 barn på 8 og2 år, så det må være en barnevennlig rase.

Skrevet

Staffordshire Bullterrier. Er helt nydelige. Liker vanligvis ikke små hunder men disse er supernydelige. Omtrent alle jeg kjenner som har en slik har unge/r.

Eller Jack russel, de er og søte og digger å bli trent til triks.

Skrevet

Ikke av de minste, men en hund av den virkelig enkle sorten: wippet. Sier ikke noe, god helse, snille, kanskje ikke den smarteste, men ikke den dummeste hunden heller. Er min skjødehundfavoritt, om jeg bare skal ha en kompis. Har nå schæfer 8-)

Ellers skal det noe til å ha en hund som aldri varsler. Her kommer det mye an på hvor mye dere stimulerer den, eller om dere bare slipper den ut i hagen.

Det dummeste dere gjør er å velge en bare fordi den er pen, og kjøp av en veletablert oppdretter. Ikke en tilfeldig selger på finn!

Skrevet

Staffordshire Bullterrier. Er helt nydelige. Liker vanligvis ikke små hunder men disse er supernydelige. Omtrent alle jeg kjenner som har en slik har unge/r.

Jack russel ser artige ut på avstand, men på samme måte som med schnausere er det en STOR hund i liten pakke. Vil man bare ha en hyggelig familiehund er ikke dette hunden å velge!
Skrevet

Ikke gå for terrier, heller ikke Jack Russel, selvom de er søte. Tøffere og mentalt sterkere hund skal du lete lenge etter. Stor hund i liten kropp som krever MYE av eier. Den må stimuleres og den gneldrer - som terriere.

Hva med cavalier king charles spaniel? Søte hunder, barnevennlige, forsiktige og er fronøyd bare de får være med og får komme ut på tur hver dag. Litt helseproblemer med de, men det er det dessverre ofte med små raser.

Gå inn på NKK f.eks, finn raseklubber og les om rasen med et objektivt øye. La deg ikke blende av utseende. Vær realistisk, vit hva du har mulighet til å gi hunden av oppmerksomhet/tur så du ikke sitter med skjegget i postkassa når hunden er halvannet år og midt i pubertet. Utrolig mange hannhundr blir solgt/omplassert i den alderen for DA kommer problemene om man velger feil rase og ikke har kapasitet nok. Hund skal være kos og fornøyelse, ikke en belastning.

Ellers har du dansk/svensk gårdshund, likner på Jack R, men har lengre bein og et bedre lynne. Roligere og mer omgjengelige.

Uansett, gjør god resarch både på rase og oppdretter, foreldredyr, andre kull. Velg oppdretter som er godkjent i NKK.

Skrevet

Jack russel ser artige ut på avstand, men på samme måte som med schnausere er det en STOR hund i liten pakke. Vil man bare ha en hyggelig familiehund er ikke dette hunden å velge!

Alt etter familie mener jeg. Men, de krever plass ja, det er det ikke tvil om. En må nesten se seg om og lese seg frem til hva som passer sin familie.

Skrevet

Tibetansk spaniel :) trivelige hunder som ikke krever all verden av mosjon. Minuset er at de røyter en del, men med børsting en gang i uka og kvalitetsfor så er det ikke så ille :) kan varsle litt, men er veldig vennlige :) har 3 stk her, og tre barn åh fjerdemann på vei, og ser ingen problemer:)

Skrevet

Beagle!

Fantastisk familiehund, har hatt både tispe og hannhund, og begge har vært fantastiske med småbarn. Tispa var mer hjemmekjær, så det er å anbefale.

Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel. Sier ikke mer...

Skrevet

Svensk dansk gårdshund er bare utrolig søt! Den ligner (utseendemessig) på Jack Russell men med mye mildere gemytt og egner seg visstnok godt som familiehund. Både jeg og min søster har lyst på en slik en - og vi er i grunn ikke noe hundemennesjer :)

Skrevet

Styr unna hunder som JR, TJT og andre "små" hunder som opprinnelig er avlet opp til jakt. De trenger mye trening og spesielt mental trening.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Cavalier king charles spaniel! Bare les om rasen, så skjønner du ;)

Skrevet

Eh...Er det mulig å bomme så til de grader på hi spør om?

Skrevet

Støtter faktisk dansk-svensk gårdshund! Har bare truffet trivelige eksemplarer, og har ikke terriertemperamentet, men samme fysikk (les: kan være med på alt). Cavalier er også trivelige, men her har det vært litt ymse både av temperament og helse. Synes derimot det har blitt mye bedre de siste åra!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Angående CKCS så har det blitt bedre fordi folk har blitt mer bevisste angående å velge en seriøs oppdretter. Disse hundene (og andre raser) har vært utsatt for rovavl, der ukyndige, useriøse, pengesultne mennesker har avlet i hytt og vær uten å ta hensyn til stamtavle, hjerte- og hoftehelse (bl.a.), gemytt og anbefalt aldersgrense (tispene bør være minst to år, for å rekke å avdekke helseproblemer).

Alle hunderaser har sykdommer, noen fler enn andre, gjerne på grunn av useriøs avl grunnet stor popularitet. Men hvis man smører seg med tålmodighet, og setter seg på en venteliste hos en seriøs oppdretter (research!), får man gjerne en hund verdt å vente på!

Skrevet

Må nok si staffordshire bullterrier, jeg og ;)

Vi har en sånn og hun er en skikkelig sofagris som elsker unger og bjeffer så og si aldri.

Flinke til å passe på familien sin er de og.

Skrevet

Staffordshire Bullterrier... Hva er denne lidenskapen for hunder som ser ut som de har tatt steroider? Små stygge beist som har trent brystkassa og kan tygge hode av 2-åringen.

http://www.google.no/search?hl=no&client=safari&biw=320&bih=416&tbm=isch&sa=1&q=staffordshire+bullterrier&oq=st&gs_l=mobile-gws-serp.1.0.41j0l4.2247221.2252653.0.2253978.21.16.0.0.0.7.532.2770.0j4j2j3j0j1.10.0...0.0...1ac.1.p3u2iH2XISc&mvs=0#i=3

Skrevet

Ser at noen skrev beagle her, men det er en jakthund, ikke en liten kosete familiehund:-)

Har selv hatt beagle, som vi måtte omplassere når lillegutt ble født (sterk sjalusi hos hunden). Og finere hund finner man egentlig ikke, og personligheten deres..<3

MEN de krever sitt! Vi gikk tur med han to-tre timer hver dag +hadde hundebhg/hundeluftere, alikevel var han superhyper:-) han var smartest på alle kurs, men sta som et esel (typisk beagle)! Og han ble overvektig (beagler tenker mat, mat, mat..), det etter å ha spist f.eks. en overmadrass eller en bamse:-p

Nå er han omplassert ja, til folk som jakter, og han er myyyye lykkeligere!

...men vi har en NSDT-retriever, middels stor hund. Lettlært rase, glad i barn og tilpasser aktitetsnivået sitt etter oss:-) det er ei rase jeg anbefaler som familiehund!:-)

Skrevet

Vi valgte krokodille. Alle sier de er så slemme. Men det er de andre som er slemme. Dømme kjeledyret vårt nord og ned fordi det blåses opp i avisene HVER gang en krokodille har drept. Makan!

Krokodillen vår elsker å ligge i sofaen og bli kilt på magen. Verden snilleste kjeledegge.

Gå for en krokodille dere. Kommer ikke til å angre!

Skrevet

Hvorfor anbefaler dere bare hunder dere selv har når man med litt hundekunnskap vet at det ikke er ideelle raser for en travel småbarnsfamilie?

Blir helt svett når jeg leser slike tråder.

Skrevet

Enig der, men det er vel fordi alle har en god erfaring med "sin" rase da:-)

Skrevet

Jeg har ikke hund, men ønsker meg en Whippet. Den er ikke veldig liten, men heller ikke så stor. Jeg har lest en del og snakket en del med folk med erfaring, og jeg tror den er en fin familihund. Rolig inne, liker å kose i fanget. Mye energi ute, og krever å løpe helt fritt innimellom. Bjeffer lite, lite hundelukt.

Skrevet (endret)

Velg for all del en hund som kategoriseres som selskapshund og ikke brukshund, dersom formålet kun er å ha den som familiehund. Cavalier King Charles Spaniel kan f.eks være et godt valg for dere, eller Tibetansk Spaniel.

Både Beagle og Staff er brukshunder og krever sitt av mental trening.

Dansk-svensk gårdshund og Jack Russel Terrier er brukshunder med høyt aktivitetsnivå som krever både mental trening og fysisk utfoldelse for å bli harmoniske familiehunder.

Selskapshunder som Cavalier og Tibbe kan være med på lange turer til skogs og til fjells, men de tåler mye bedre å slappe av for seg selv når en travel småbarnsfamilie ikke har så god tid til hunden. Dette er ikke tilfellet med en JRT eller dansk - svensk gårdshund!

Mange tror man må ha en brukshund for å ta den med på lange turer, det stemmer ikke. De fleste selskapshunder tåler det meste en aktiv familie tar den med på, men den krever mindre i form av mental stimuli og tåler lange hvileperioder bedre.

Endret av Mafan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...