Gå til innhold

Hva er den beste indiske retten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tikka masala liker jeg, men er ikke så kjent i den indiske matverdnen :)

Tikka masala er strengt tatt ingen indisk rett, men britisk.

Det var en som var på en indisk restaurant i Storbritannia et sted (mener på at det var i Skottland) som forlangte saus til en tikka rett en gang på 70-tallet.

Og siden kunden alltid har rett, lagde kokken en som skulle passe til, en masala saus.

den ble populær og vips så var tikka masala født

Må man velge en? ;-D

På restaurant eller lage selv?

Veldig glad i butter chicken, eller egentlig de fleste kylling rettene som er laget med filet(dvs uten bein)

Seekh kebab.

Pakora eller samosa er deilige småretter.

Allo Gobi er en deilig veg.rett m potet og blomkål som man enkelt kan lage selv.

Annonse

Tikka masala er strengt tatt ingen indisk rett, men britisk.

Det var en som var på en indisk restaurant i Storbritannia et sted (mener på at det var i Skottland) som forlangte saus til en tikka rett en gang på 70-tallet.

Og siden kunden alltid har rett, lagde kokken en som skulle passe til, en masala saus.

den ble populær og vips så var tikka masala født

Se der ja, man lærer noe nytt hver dag :)

Annonse

Tikka masala er strengt tatt ingen indisk rett, men britisk. Det var en som var på en indisk restaurant i Storbritannia et sted (mener på at det var i Skottland) som forlangte saus til en tikka rett en gang på 70-tallet. Og siden kunden alltid har rett, lagde kokken en som skulle passe til, en masala saus. den ble populær og vips så var tikka masala født

Tror nok du mener butter chicken der passer historien bedre , men det var en inder som oppfant den. Og tror nok det skjedde i India også:)

Når det gjelder chicken tikka masala som egentlig betyr kylling filet i saus, så krangler de veldig over opphavet. En pakistansk fyr i Glaskow mener han har funnet den opp. Mens andre mener de kan spore den tilbake til Punjab regionen i India for rundt 50år siden den var da muligens gatemat.

Det sies at det er Englands mest populære restaurant rett.

Favorittene i huset her er chicken tikka masala, butter chicken, mango chicken, chicken korma og briani av forskjellig sort. Er selv vegetar men de andre liker jo selvfølgelig det også: Aloo gobi, mung dal, chana masala, palak paneer og navrattan korma.

Jeg lager alltid masse slik at det blir rester til lunsj dagen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...