Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger synes jeg at vi som må ta til assistert befruktning blir diskriminert. Som dere vet er det veldig mye venting i denne prosessen og da får man tid til å tenke. Nå er det snart et år siden vi begynte med assistert befruktning. Begynte å tenke på adopsjon og meldte oss på adopsjonsforberedende kurs. Men får jo ikke adoptere hvis man ikke har avsluttet ivf-prosessen. Selv om det er 5 års ventetid. Fikk da heller ikke gå kurset. Og så måtte man være gift for å gå kurset. Time på tinghuset er nå bestilt (vi har vært sammen i 7,5 år). Har nå begynt å vurdere fosterbarn og har søkt info om dette. Har da fått høre at vi for det første bør skaffe oss mer erfaring med barn ( dvs de reagerte på at vi er barnløse) og for det andre er du ikke aktuell som fosterforelder hvis du driver med ivf eller står i adopsjonskø.

Mulig dette er riktig men jeg synes det er så forferdelig urettferdig. Kanskje jeg reagerer ekstra på dette da jeg nylig fått vite at min venninne er 22 uker gravid med andre barnet. Kjempegøy for henne. Jeg er bare fryktelig sjalu. Men selvfølgelig glad for hennes lykke.

Jaja, det var dagens utblåsning.

Ha en fin søndag jenter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det er tullete system... de er vel redde for at man ikke vil ta til seg barnmet om man blir gravid.... Hallo??? er det mulig sier jeg bare!

skjønner godt at du er frustrert og lei deg.... og ikke minst skjønner jeg at du er sjalu!! det har jeg vært nok i mitt liv som prøver....

Skrevet

Skjønner deg så godt silja! Er så enig med deg. Har selv tenkt på adopsjon og å bli fosterforeldre, men er ikke klar for å avslutte ivf-prosessen enda. Har et forsøk igjen i det offentlige. Det jo mange barn der ute som trenger et trygt og godt hjem. Må bare komme igjennom byråkrati-karusselen.....Vi har også vært i ivf-karusselen i 1 år nå. Syns du fikk en merkelig tilbakemelding når du sjekket ut muligheten for å bli fosterforeldre, da jeg har forstått at de både ønsker par med og uten barn.

Jaja ikke så mye mer å si. Du må ha en fin søndag du og:-)

Skrevet

Det stemmer ikke, altså. At man ikke kan bli fosterforeldre om man driver med IVF eller står i adopsjonskø. Og godkjenningsprosessen kan man uansett begynne.

Det må selvfølgelig vurderes veldig nøye om en familie kan ta i mot et fosterbarn dersom det er sannsynlig at de plutselig skal ha eget barn eller at de kommer til å hente et adoptivbarn i tillegg. De fleste fosterbarn (men slett ikke alle) har behov for å en del ekstra, og det regner man ofte med vil være vanskelig dersom fosterbarnet må "dele oppmerksomheten" med en nyfødt eller nyadoptert.

Det vil også bli problematisert i en fosterhjemsprosess hvorvidt dere vil håndtere å være fosterhjem når ønsket om et "helt eget" barn er så sterkt. Fosterbarn har jo gjerne foreldre de skal ha samvær med, de kan flyttes eller tilbakeføres til foreldre osv.

Skrevet

Håper det du sier stemmer robot. De papirer jeg fikk tilsendt står det at man må ha avsluttet ivf-prosessen. Når det gjelder adopsjon så er det lov å stå i adopsjonskø samtidlig som fosterbarn-kø men hvis man blir valgt ut som fosterforelder må man velge en av delene. Det er jo uansett ikke lov å stå i adopsjonskø hvis du ikke er ferdig med ivf så jeg føler man møter veggen på begge alternativene.

Men det er veldig viktig det du skriver i stykke to og tre.

Skrevet

Det finnes ulike instanser som rekrutterer og "drifter" fosterhjem. Om din lokale Bufetat ikke vil ha dere, er jeg rimelig sikker på at andre kan være interesserte. Det er generelt stor mangel på velegnede fosterhjem.

Send meg gjerne en melding om du vil ha konkrete tips om aktuelle fosterhjemsaktører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...