Gå til innhold

Husbygging og gode løsninger!;)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hjørne kjøleskap, 2 oppvaskmaskiner, vaskerom plan 1, 2 vaskemaskiner, tørketrommel, 2 stuer, ett soverom til hver + gjesterom, minst 2 bad. Lag gangen slik at du får ett digert rom i tilknytning, her kan du ha alle uteklær så ser det ikke så rotete ut. Tror også jeg ville ønsket meg ett omkledningsrom for hele familien i nærheten av vaskerom

Gangen kan aldri bli for stor, hjørneskap på kjøkkenet er noe drit, planlegg kjøkkenet ditt inn i arbeidssoner og ha innredning på vaskerommet.

Jeg har også sett et hus med felles walk-in-closet for hele familien, genialt :)

Fine tips du har fått over, og er veldig enig med Stratos i alt hun skriver. Jeg for min del elsker hjørneskap på kjøkken, men da med sånne karuseller slik at man lett får tak i alt som står der. Vi skal ha 3 hjørneskap nede (altså underskap) i vårt hus, med karuseller i. Får mye inn i dem.

Ellers så er vi på slutten av vår husbygging nr 2 nå, og har lært mye nytt også denne gangen. Første gang lærte vi:

*"Møbler" huset (altså finn møbler dere vil ha og mål dem opp) ved hjelp av tegneprogram eller bare papir og blyant før dere plasserer ut dører og vinduer slik at du slipper problem med at f.eks sofaen ikke passer likevel for der var det visst en dør i veien som kunne stått mye lenger borte dersom man bare hadde tenkt på det på forhånd.

*Av samme grunn bør man møblere huset før man plasserer ut el-punkter, da får man dem der man ønsker å ha dem.

*Tenk livsløp. Det er greit å ha soverom ved siden av barna når de er babyer og småbarn, men ikke like kult når de blir tenåringer. Planlegg i forhold til at dere skal bo i huset lenge!

Denne gangen har vi lært:

*Rør er ofte større enn man først skulle tro, og vips må en bygge ut veggen litt her og der i små "kasser", dette kan unngås dersom man er obs på det allerede under tegningen av huset slik at man får det tilpasset.

*Ha en grundig samtale med rørlegger om hvor vannfordelingsskap og stoppekran kommer slik at det ikke kommer på steder der man hadde planlagt inn andre møbler.

*Vis tømrer hvor ventilatorhetter skal komme dersom den er midt i kjøkkenet, da slipper du å ha maks uflaks der slik vi har hatt (måtte bygge ned taket i en kasse der denne kommer).

Ellers er det lurt å tenke nøye over hva man ønsker og har råd til der og da, og hva man kan ha råd til på sikt. Selv om man kanskje ikke har råd til smart-hus nå, så kan man legge opp trekkerør ol til det slik at man kan få det ettermontert senere.

Ut i fra de boligene jeg har hatt:

Vaskerom med dør rett fra utsiden. Ha gjerne et toalett der også, for småtasser som bare mååå i sølevær. Sluk i gulvet er selvsagt.

Omkledningsrom mellom soverom og bad. Så slipper man å "sove" i klærne. Det blir bedre luft både på soverom og i klærne. Hovedsoverommet behøver bare å ha plass til dobbeltseng og nattbord (og plass til å gå rundt selvsagt).

Dobbeldusj :) det er fantastisk! Vi bruker den hele tiden. Super greit å ta med seg en eller to unger mens man dusjer, sende ungene inni alene, eller dusje m mannen. Mannen var skeptisk, men elsker den nå!

Ellers elsker jeg den gode plassen i hjørnekjøledkapet mitt! Fryseren på kjøkkenet bruker jeg daglig! Godt fornøyd med skap til kjøkkenmaskinen.

Kunne tenkt meg flere kjøkkenskap, et langskap til mat, to oppvaskmaskiner, og større gang!

Annonse

Vannbåren varme i gulvene kunne vi ikke vært foruten :) det koster, men er verdt hver kr. Vi trenger ikke fyre annet for kosen sin del. Helt fantastisk å stå opp og komme hjem til ferdig oppvarmet hus og gulv:)

Jeg savner større vaskerom!

Jeg har bygd hus nå for 3 år siden og løsningen jeg har som jeg er meget fornøyd med er:

x Stort kjøkken og vaskerom.

x Stor stue. Hvis alternativet er enten stor stue eller kjøkken ville jeg ha valgt stort kjøkken og evnt hatt en sofa der (Allrom)

x Innreding på vaskerom, jeg har alle barnas klær der. De har ikke klesskap på rommene så lenge dem er små da de gjerne vil dra alt ut...

x Kjølehjørne, helst et spiskammers på kjøkkenet, men vi hadde ikke tenkt på det så da tok i det under trappa. Hadde jeg bygd igjen i dag hadde jeg tatt platetopp midt i kjøkkenet som en egen øy og bygd spiskammers på motsatt hjørne for kjølehjørnet.

x Stor og romslig gang, det skaper en åpen første inntrykk av huset.

x Garderoberom der du kan få det. Jeg har det tilknyttet et soverom nede og vaskerommet. Også har jeg et til oss oppe.

x Et ekstra rom innenfor vaskerommet til tørking av klær/ lagring.

x Egen dør ut fra vaskerommet.

x Dusjnisje

x Må du ha vegger noen steder som gjør at det kan virke trangt/tett så gjør det åpent med et gammel/nytt vindu. Slik får du lys der du ikke trodde :)

x Jeg er utrolig glad for at vi hadde mulighet til et masterbedrom på 50 kvm, slik har vi en egen "leilighet" slik at barna kan ha gjester uten av vi føler oss overkjørt. Der har vi seng, kontor bak en lettvegg. Sofa og tv. Direkte tilgang til badet. For å komme til badet må vi gå gjennom omkledningsrommet men det er deilig innredet meg kommoder og skap, så det er skjønt :)

Også har vi et badekar (Båtbadekar, Sånt med høye kanter :) ) inne på rommet forran peisen. Det er helt skjønt!

x Loftstue er utrolig nydelig om en selv oppholder seg i stua, sende barna opp.

x Sett opp nok stikkontakter rundt tv, stereoanlegg ol.

x Ha et eget skap forran et sted du har mange stikkontakter slik at du har et eget "ladeskap", der mobiler, pcer ol kan lade uten å ha masse ladere synlig!

x Skittetøysjakt fra 2 egt.

x Seng i knevegg skapte mye plass på små barnerom

x Ha et ekstra rom som kan bli en god bod, der kan du lagre alt du vil ha lett tilgjenlig. Så slipper du opp på loftet. Jeg har lagd hyller og har en stang til å henge opp vinterdresser og jakker osv på sommeren, og sommerkjoler osv på vinteren.

x Deilig å ha barna i den ene enden av gangen og oss i den andre. Babyen skal henge i en hengeseng på rommet første 6 mnd og trenger den mer tid pga amming så har vi den bak en lettvegg vi kan sette opp...

Nå har vi et hus som er 330 kvm og vi elsker åpne rom. Så vi har tenkt mest mulig åpning. Og nok bad. Med 6 mann på vei er det et must. Vi har 3 bad og en do. (Tre bad alla med dusj og en liten med kun do.)

Jeg har bygd hus nå for 3 år siden og løsningen jeg har som jeg er meget fornøyd med er:

x Stort kjøkken og vaskerom.

x Stor stue. Hvis alternativet er enten stor stue eller kjøkken ville jeg ha valgt stort kjøkken og evnt hatt en sofa der (Allrom)

x Innreding på vaskerom, jeg har alle barnas klær der. De har ikke klesskap på rommene så lenge dem er små da de gjerne vil dra alt ut...

x Kjølehjørne, helst et spiskammers på kjøkkenet, men vi hadde ikke tenkt på det så da tok i det under trappa. Hadde jeg bygd igjen i dag hadde jeg tatt platetopp midt i kjøkkenet som en egen øy og bygd spiskammers på motsatt hjørne for kjølehjørnet.

x Stor og romslig gang, det skaper en åpen første inntrykk av huset.

x Garderoberom der du kan få det. Jeg har det tilknyttet et soverom nede og vaskerommet. Også har jeg et til oss oppe.

x Et ekstra rom innenfor vaskerommet til tørking av klær/ lagring.

x Egen dør ut fra vaskerommet.

x Dusjnisje

x Må du ha vegger noen steder som gjør at det kan virke trangt/tett så gjør det åpent med et gammel/nytt vindu. Slik får du lys der du ikke trodde :)

x Jeg er utrolig glad for at vi hadde mulighet til et masterbedrom på 50 kvm, slik har vi en egen "leilighet" slik at barna kan ha gjester uten av vi føler oss overkjørt. Der har vi seng, kontor bak en lettvegg. Sofa og tv. Direkte tilgang til badet. For å komme til badet må vi gå gjennom omkledningsrommet men det er deilig innredet meg kommoder og skap, så det er skjønt :)

Også har vi et badekar (Båtbadekar, Sånt med høye kanter :) ) inne på rommet forran peisen. Det er helt skjønt!

x Loftstue er utrolig nydelig om en selv oppholder seg i stua, sende barna opp.

x Sett opp nok stikkontakter rundt tv, stereoanlegg ol.

x Ha et eget skap forran et sted du har mange stikkontakter slik at du har et eget "ladeskap", der mobiler, pcer ol kan lade uten å ha masse ladere synlig!

x Skittetøysjakt fra 2 egt.

x Seng i knevegg skapte mye plass på små barnerom

x Ha et ekstra rom som kan bli en god bod, der kan du lagre alt du vil ha lett tilgjenlig. Så slipper du opp på loftet. Jeg har lagd hyller og har en stang til å henge opp vinterdresser og jakker osv på sommeren, og sommerkjoler osv på vinteren.

x Deilig å ha barna i den ene enden av gangen og oss i den andre. Babyen skal henge i en hengeseng på rommet første 6 mnd og trenger den mer tid pga amming så har vi den bak en lettvegg vi kan sette opp...

Nå har vi et hus som er 330 kvm og vi elsker åpne rom. Så vi har tenkt mest mulig åpning. Og nok bad. Med 6 mann på vei er det et must. Vi har 3 bad og en do. (Tre bad alla med dusj og en liten med kun do.)

Hørtes ut som et utrolig fint hus! :)

Hehe, skulle gjerne, men jeg vil ikke bli gjenkjent her. Skriver litt mye ærlig til tider, og vet det er flere kjente her. (Så jeg skriver aldri alder/kjønn og andre ting som kan identifisere meg, bortsett fra huset da :D Men de som kjenner meg så godt gjør ikke noe. Men jeg tenker at så fort jeg legger ut bilder blir det fort uønsket igjennkjenning :P

Hadde en blogg nemlig...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...