Gjest Cilla&Ian Skrevet 22. september 2012 #1 Del Skrevet 22. september 2012 Jeg har en liten gutt på 3 år som er elsket av alle, men han har en ufordragelig måte å være på noen ganger. Da han gikk i barnehagen i fjord hadde jeg samme problemet, med at han skrek og søyt mye når han ikke får det som han vil, hører ikke etter og ler av meg når jeg prøver å snakke til ham. Han spiser ikke middag fordi han ikke vil og noen ganger kan han lage masse styr med at han ikke kan sitte i ro eller leke på rommet eller sammen med meg, han er bare opptatt at å gjøre ting han ikke har lov til. Nå har han begynt i ny barnehage i den lille bygda vår og han kjenner over halvparten i barnehagen fra før siden det er 3 menningene hans, så jeg trodde dette året skulle bli fryd og gammen. Men jeg har akkurat de samme problemene hjemme som i fjord. Det jeg har gjort for å unngå å bli sint (det gjør jo situasjonen verre) er at jeg har brukt time out når vi har disse episodene, men det funker ikke denne gangen, jeg har prøvd å snakke med han og forklart ham at han ikke skal oppføre jeg slikt, jeg og barnehagen har god dialog og vi snakker sammen om å ha de samme grenese og konsekvensene og godene både i barnehagen og hjemme slik at det ikke skal bli så mange forskjellige ting for han å forholde seg til. I ettermiddag var han så oppspilt og sur at det gjorde meg veldig sliten og jeg fikk rett og slett vondt i hodet, så jeg tilbydde han smokken og kosen for en gang skyld for at det skulle bli ro, noe det også ble. Jeg vet at en 3 åring ikke skal sitte med smokk og kos midt på dagen, men jeg klarte ikke mere styr i dag, har noen noe gode tips og råd på hvordan jeg kan håndtere slike situasjoner sånn at hverdagen blir lettere or koseligere? Takk på forhånd : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973779-3-%C3%A5ring-i-trassalder-trenger-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. september 2012 #2 Del Skrevet 23. september 2012 Det er litt vanskelig å gi råd når du ikke beskriver noen situasjoner med eksempel slik at vi skjønner hva du legger i "ufordragelig oppførsel". De aller fleste 3-åringer kan være noen små trollunger innimellom, det er jo helt normalt, men nøyaktig hva er det som er utfordringen hos dere? Ellers så er jeg litt fan av å ikke gi så mye oppmerksomhet ved negativ oppførsel med mindre det er nødvendig (jeg må jo f.eks gripe inn dersom 3-åringen deljer løs på ene storebroren sin). Jeg kan godt si f.eks: "Vet du, når du oppfører deg slik har jeg ikke lyst til å være med deg. Vi kan heller finne på noe kjekt sammen når du slutter med si dumme ting", og så går jeg min vei og gjør på mine egne ting og ignorerer barnet så lenge det fortsetter med den uønskede oppførselen. Evt gjentar at jeg gjerne vil være med barnet når det kan oppføre seg skikkelig. Jeg har utviklet en egen evne til å koble ut i slike situasjoner, så jeg venter bare på at de raser i fra seg, og så kan vi ha det kjekt sammen igjen. Når de da oppfører seg, så passer jeg på å rose dem veldig for det, gjerne litt overdrevent "å, det er bare Så gøy å være sammen med deg nå som du... osv". Dersom det er trass du sikter til, så er det jo mange triks du kan gjøre for å redusere dette litt, som å forberede på skifte av aktivitet, la barnet få valg osv. Men jeg tenker som så at gutten din ner det eneste barnet du har? I så fall er det lett å overfokusere på det ene barnet slik at man ser det hele tiden og kjemper mot det hele tiden og gjør seg selv utslitt av det. Prøv å tenke på hvordan det ville vært dersom du hadde 2-3 andre barn der også, hvor mye fokus og oppmerksomhet ville du da kunne gitt gutten din når han satte igang med uønsket oppførsel? Jo, lite. Forsøk med det du også. Barn er ikke verdens midtpunkt, de trenger ikke 100% fokus og oppmerksomhet fra en voksen hele dagen, de tåler helt fint å måtte vente og innordne seg og høre at når de oppfører seg galt, så er det ikke like hyggelig å være med dem som når de er greie. Bare pass på å få med at du er like glad i barnet uansett oppførsel, og at du har fokus på at det er det barnet gjør du ikke liker, ikke at barnet selv er "slem". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973779-3-%C3%A5ring-i-trassalder-trenger-r%C3%A5d/#findComment-144570814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cilla&Ian Skrevet 24. september 2012 #3 Del Skrevet 24. september 2012 De situasjoenene jeg finner veldig vanskelige er når han skal gå å røre absolutt alt, det har han ikke gjort siden han begynte å lære å gå og det var morsomt å nå ting han ellers ikke hadde nådd, så nå rører han absolutt alt og han sier nei når jeg gir han advarslet, han nekter å sitte i time out og jeg har prøvd over lengre tid å jeg har sagt til ham at jeg ikke vil være sammen med han når han oppfører seg på denne måten, men hvis han oppfører seg så får han komme å være sammen med meg, han har også en ekkel oppførsel mot de andre barne i barnehagen som også er 3 menningene hans, han slår kaster store og harde leker på dem og han er føl med å legge seg oppå dem for å få makt over dem. Han er min eneste sønn og jeg elsker han over alt på jord, det er bare at denne oppførselen kom med en gang han begynte i barnehagen og jeg blir så sliten av det når ingenting fungerer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973779-3-%C3%A5ring-i-trassalder-trenger-r%C3%A5d/#findComment-144574213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jevnaker mor Skrevet 24. september 2012 #4 Del Skrevet 24. september 2012 Det er nok en lite gutteting mer enn hos jenter når det gjelder trass. Mye av trassen har med hormoner å gjøre som desverre ikke barnet har kontroll over, men vi som voksne må bære over og hjelpe barnet. Vi har også prøvd time-out, ikke så lenge som alderen til barnet ol. Men ved å ta det bort fra situasjonen, roe ned både barn og voksen, for så å fortelle hva vi ønsker. Gjerne si at nå ble jeg lei meg når du gjorde det. Når det gjelder middag så er det nok mange som har vært eller er der. Det beste som fungerte hos oss var at barnet ble med når vi lager mat. Noen ganger bare stå ved siden av og legge ting oppi kjeler eller stekepanne. Andre ganger røre og snu på maten. Eller rett og slett bare være selskap. Da hender det fort at de spiser mens maten lages. Man trenger ikke henge seg opp i at det ikke spiser middag. Barnet ditt er såpass lite enda at det vil gå opp og ned i perioder. Gi uoppfordret klemmer og fortell barnet hvor koselig det er å være samme med det. Det kan snu mye av det negative barnet har i seg. Barnehagen kan få hjelp til å gi barnet ditt det den trenger ved å søke i kommunen. Dvs at barnehagen faktisk ikke har nok kompenanse til å støtte ditt barn slik det trenger. Er mange barn på få voksne veldig ofte der. Og da er det greit å kunne vite at man faktisk kan sette inn hjelp. Barnehagen kan ofte gjøre situasjoner værre med at de gir anbefalinger som ikke fungerer for ditt barn. Da er det bedre å få hjelp av noen som er objektiv, tenker annerledes og kan hjelpe. Ikke se på noe som tapt om du gir smokk eller kos på tunge dager. Det er alltid lys i enden av tunnelen som de sier. Tenk hele tiden p hvordan i morgen kan bli, ikke på hvordan gårsdagen var. Da føler man mye bedre med seg selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973779-3-%C3%A5ring-i-trassalder-trenger-r%C3%A5d/#findComment-144574530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underveis --> Skrevet 25. september 2012 #5 Del Skrevet 25. september 2012 Er det rett når jeg mistenker at du ikke alltid er konsekvent? Du skriver bl.a. at han nekter å sitte i time out. Vel, her i huset er det jeg som bestemmer og fortjener han en time out, så setter jeg ham tilbake hundre ganger om så! Og ja, jeg gjennomfører selv om det betyr at han blir krakilsk og biter og slår. Jeg vinner alltid! Jeg hadde en runde med ham for et par uker siden som endre med at han ble lempet i seng uten eventyr (jeg tappet ut badevannet uten hans tillatelse 8-). Det tok 30 minutter før han ga seg, og har vært en engel å legge siden fordi han lærte at det faktisk blir en konsekvens når han ikke gjør som jeg sier. Det griper også over på andre ting, fordi han lærer at vi er konsekvente. Han er tre år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973779-3-%C3%A5ring-i-trassalder-trenger-r%C3%A5d/#findComment-144578417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sprelle Skrevet 5. oktober 2012 #6 Del Skrevet 5. oktober 2012 Det er en bra artikkel om dette i foreldre og barn! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973779-3-%C3%A5ring-i-trassalder-trenger-r%C3%A5d/#findComment-144608655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cilla&Ian Skrevet 9. oktober 2012 #7 Del Skrevet 9. oktober 2012 Vel nå har ting roet seg veldig, det er ikke så lett å skal være aleneforsørger noen ganger når det oppstår situasjoner som man ikke helt er vandt med. Nå går alt veldig fint og vi koser oss sammen, jeg har han med når jeg lager mat og han har blitt mye flinkere, men jeg er enig i at det går opp og ned i matveien og det er noe man bare må regne med. Når det gjelder konsekvenser så er jeg beinhard, men da jeg skrev dette innlegget var jeg sliten og lei og skrev vel mere enn det jeg hadde gjort nå. Jeg bruker ikke akkurat timeout, men jeg gir han en advarsel om at hvis han ikke gir seg så setter jeg han i stolen med bøyla på og da gir han seg, i begynnelsen var det stolen ofte men ikke nå lengre og det er en lettelse, vi har det harmonisk og godt, han har til og med gitt fra seg smokken til smokkefeen og har sover 3 dager uten noe problemer, så takk for deres komentarer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973779-3-%C3%A5ring-i-trassalder-trenger-r%C3%A5d/#findComment-144619829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå