Gå til innhold

skal man lage en fødsel plan?

Anbefalte innlegg

det er visst veldig populært i utlandet, spesielt USA der man gjerne velger en jordmor selv og hun skal følge deg hele veien.

Her er det jo lottotrekning på sykehuset så jeg skjønner ikke helt det her jeg.

Skal jeg skrive ned en fødsel plan også hva? hvem skal eventuelt bli kjent med mine ønsker? Tar jordmoren som tilfeldigvis får meg gå gjennom dette på selve fødedagen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973761-skal-man-lage-en-f%C3%B8dsel-plan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er veldig forskjellig. Man aner jo heller ikke hvordan fødselen går. Jeg hadde det på forrige fødsel, men tok den aldri frem. Ting ble helt anderledes enn jeg hadde tenkt meg, hehe. Men å skrive det er jo uansett ok, om det er noe du tenker på :) Spesielt i forhold til smertestillende osv. Legg den sammen med de andre fødselspapirene du må ha med på sykehuset :) Jeg kommer nok ikke til å gjøre det denne gangen da, men syns det var ok å ha i bakhånd sist. Følte meg litt mer trygg før fødsel...

Det er ikke sikkert du er i stand til å kommunisere særlig ved ankomst. Eller kanskje du er det, men ingen kan høre på deg før senere -og at du da ikke klarer.

Men heller enn en plan, er et fødebrev kanskje bedre? Fødsler er egentlig umulig å planlegge.

ja jeg tenkte å gå over mine "ønsker" med sambo og be han formidle dette om jeg ikke er i stand til det selv.

kan jo skrive ned et par ord om åssen jeg vil ha det, men har fått en følelse fra disse sykehusene at man egentlig ikke har så mye man skulle ha sagt.

at de overkjører deg ved minste mulighet for de jobber der og vet best.

min største frykt er nettopp det å miste kontroll og bli behandlet som pasient. at ting går over hode på meg og ikke godt nok forklart pga lite tid, endring av personalet osv. at jeg skal bli likegyldig over alt jeg har "planlagt" fordi smerten bare er uutholdelig. at jeg skal ende opp med nazi-sykepleier og hitler-jordmor.

akkurat nå føler jeg at jeg hadde gledelig gått til en privatsykehus og betalt masse penger for da hadde jeg møtt litt mer "kjøpt" forståelse.

anyone else?

Annonse

Jeg skal skrive ned mine ønsker. At jeg vil være i badekar under riene, ingen studenter og helst ikke noe smertestillende. Men vil ha det som plan B.

Og jeg må skrive dette ned for min manns hjerne er veldig korttenkt og glemmer fort :P

kan man ikke bare kommunisere dette muntlig ved ankomst?? :P

Du klarer nok å prate lissom, men om du går igjennom ønsker før fødselen starter, er det lettere å si det når du kommer. Når du kommer inn å skal føde tenker du ikke på alt, man blir litt fjern (iallefall ble jeg det). Så man går ikke rolig inn og sier at man skal føde og hva ønskene er ;) Så det å skrive det ned slik er mest for å tenke igjennom det på forhånd. Og om det skulle være noe spesielt så kan du be jordmor lese det så du slipper å si noe. Men husk få korte setninger, så hun ikke må stå å lese i en time først :P

haha... tenkte å gi henne svangerskapsdagboken... :P :P

nei... skjønner poenget. men etter at hun har lest min post it lapp om fødsel så er vakta hennes ferdig og neste mann kommer inn... må lage flere post it lapper.

:P :P

ja jeg tenkte å gå over mine "ønsker" med sambo og be han formidle dette om jeg ikke er i stand til det selv.

kan jo skrive ned et par ord om åssen jeg vil ha det, men har fått en følelse fra disse sykehusene at man egentlig ikke har så mye man skulle ha sagt.

at de overkjører deg ved minste mulighet for de jobber der og vet best.

min største frykt er nettopp det å miste kontroll og bli behandlet som pasient. at ting går over hode på meg og ikke godt nok forklart pga lite tid, endring av personalet osv. at jeg skal bli likegyldig over alt jeg har "planlagt" fordi smerten bare er uutholdelig. at jeg skal ende opp med nazi-sykepleier og hitler-jordmor.

akkurat nå føler jeg at jeg hadde gledelig gått til en privatsykehus og betalt masse penger for da hadde jeg møtt litt mer "kjøpt" forståelse.

anyone else?

Skriv nettopp dette da. At du er redd for å bli overkjørt.

Andre har feks noia for å være nakne eller lignende. Greit å ha det skrevet ned, jordmødrene respekterer det som står der så langt det går. Snakket nettopp med ei der brevet gjorde hele forskjellen.

Jg har ikke vært i særlig stand til å snakke så mye når eg føder, sltså. Da har jeg vært opptatt.

. Og ikke noen god ide å overlate alt til mannen, som fort kan være både stresset og forvirret.

Skriv det ned, veldig greit. Og om ting endrer seg, så gjør de det;)

Jeg kommer til å skrive noen ord om noen av mine ønsker.F.eks at jeg ønsker å bruke badekar og heller vil prøve ut naturlige smertelindrere først- før jeg evt. må ty til epidural. Epidural har jeg i utgangspunktet ikke noe ønske om å bruke, så det kommer jeg også til å nevne, men jeg er åpen for at jeg kanskje MÅ ha det likevel. Klyster vil jeg nok også si no om, samt at både jeg og sambo IKKE vil se morkaken!! Hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...